apr. 122007
 

Importul masinilor second hand a devenit sport national. Romanii merg in vest, in special in Germania, si cumpara masini la preturi mai bune decat cele de acasa. In articolul Normele auto germane D3 si D4 – echivalent EURO. Second hand din Germania am prezentat in detaliu misterioasa norma germana „D”, precum si imposibilitatea echivalarii acesteia cu vreo norma „Euro”. Unul din reperele articolului era si anul 2000, anul de trecere la norma Euro3. Este un an de tranzitie pentru majoritatea producatorilor europeni, permis de Comisia Europeana, si poate oferi surprize neplacute celor care cumpara azi masini second hand construite in 2000.

In primul rand trebuie spus ca anul de fabricatie 2000 incepe la jumatatea anului calendaristic 1999 si se termina la jumatatea anului calendaristic 2000. Practic, este un an de productie care incepe intr-un an calendaristic Euro2 si se termina intr-un an calendaristic Euro3. Acest decalaj intre anul de productie si cel calendaristic a creat la 1 ianuarie 2000 un efect surpriza. Cu toate ca in statele UE, adica inclusiv in Germania, a devenit oficial obligatorie norma Euro3, trecerea la noua norma nu a fost brusca. Motorizarile vechi trebuiau distribuite si vandute, iar acest lucru a durat mai multe luni.

Din aceasta cauza, Ford a reusit sa isi alinieze la Euro3 doar motorizarile pe benzina in 2000, cele diesel devenind Euro3 abia in 2001. Volkswagen a continuat sa-si echipeze masinile cu motorizari Euro2 pana la epuizarea lor in anul 2000. Trebuie spus ca la ora trecerii la Euro3 existau deja motorizari Euro4 produse de VW, detaliu care complica si mai mult lucrurile.

In absenta unui inscris „Euro X” explicit, avand doar norma D in cartea de identitate (brief), este dificil de ales o masina Euro3 cunoscand doar anul de productie 2000, un an de tranzitie tehnologica prelungita. Exista totusi un instrument ajutator, un tabel RAR suficient de explicit pentru a face diferenta intre Euro2 si Euro3. Este vorba despre vechiul tabel folosit de RAR pentru a permite inmatricularea unui autoturism minim Euro3. Daca exista codul motor al masinii alese in tabel, inseamna ca masina este minim Euro3. Daca nu, e maxim Euro2 (download tabel).

Pentru a identifica o motorizare Euro3, trebuie sa existe o identitate multipla, si anume la toate din urmatoarele caracteristici: denumirea exacta a modelului, codul motor, cilindree exacta (in cmc), putere in kW, viteza maxima a masinii (cea din prospect, nu cea inscrisa pe vitezometru), tipul cutiei de viteze manual/automat si numarul de trepte de viteza (doar inainte). Puteti trage o concluzie corecta doar dupa ce toate aceste caracteristici corespund cu cele din tabel.

Recomandarea noastra este aceea de a evita totusi acest an de productie 2000. Puteti scapa de orice neplacere cumparand din UE masini minim 2001, care sunt cu siguranta Euro3. Watch your step…

  393 comentarii despre “Second hand Germania – evitati anul 2000”

  1. pentru senosh: as avea si eu o intrebare. in listele euro 3 de la RAR apare tipul de motor pe care il are masina mea, dar cu cutie automata cu 4v. e vorba de un ford focus cu motor fydc. eu am 5v manuala. clar nu este euro3 si de ce? multumesc anticipat.

  2. Este o ciudatenie pentru care nu am INCA o explicatie decenta.

    In general, la motorizari identice, mai poluanta este masina cu cutie automata. Cateva cazuri de acest gen au aparut la inceputul acestui an la Skoda, la motorizari identice masinile erau Euro4 pe cutie manuala si Euro3 cu cutie automata. ๐Ÿ™‚

  3. multumesc pentru raspuns. … ar trebuia sa incerc sa insist pe langa cei de la rar?

  4. Ai putintica rabdare stimabile ๐Ÿ™‚

    Aflu azi si postez.

  5. Am vorbit la Ford. Nici ei nu au o explicatie. Prin urmare:

    – ei (Ford) pot sti EXACT despre ce este vorba, daca pot avea o fotografie a placutei producatorului de la motor (banuiesc ca e accesibila, atat timp cat au zis asta…) + serie sasiu.

    – Ford nu exclude (dar nici nu invoca…) o greseala a RAR in tabel. Cica au mai fost cazuri.

    – O alta solutie ar fi sa mergi la RAR in Calea Grivitei si sa-i intrebi pe cei de la biroul de consultanta. E pe bani, nu stiu cat costa. Daca afli zi-ne si noua.

  6. am si eu o intrebare…am gasit in austria un Hyundai Elantra CRDI si austriacu zice euro3 la ea…intrebarea mea e daca se mai ia in considerare unde e fabricata masina? pt ca inainte ti se cerea certificatul EUR1….platesc in plus inafara de taxa de inmatriculare aberanta? de fapt cum stim unde sunt produse masinile japoneze, coreene gen hyundai, toyota, honda, daihatsu etc…si ce taxe trebuie sa mai platim si dupa ele?

  7. lasa ca stiu eu cat costa. smecheria e ca in acest caz trebuie facut testul dinamic.
    … care costa 500 pana la 600 de euro. pacat. am crezut ca ma descurc pe cale diplomatica (a se citi fara costuri suplimentare). multumesc oricum

  8. Florin – daca eu iti vand tie o masina japoneza, te mai intereseaza unde a fost asamblata?? NU. La fel este si cu austriacul tau. Masina e din Austria, tara UE. Nu ai nevoie decat de factura sau contract de vanz-cumparare. Atat. Tara de origine a marfii este Austria.

  9. Dane – ai facut o poza clara la placuta producatorului? Ti-am zis ca o trimit eu la Ford GRATIS. Afli direct de la producator raspunsul corect. Poate e o greseala in tabelul RAR…

    In ce priveste biroul de consultatnta RAR, stai linistit ca nuo sa-ti faca niciun test dinamic. Ei au contact tot cu producatorul si poate iti vor da o veste buna. Consultanta, adica sa stea de vorba cu tine si sa dea un telefon la Ford nu are cum sa coste 500 euroi… Pe bune.

    E interesul tau. Vrei sa sa ma duc eu in locul tau?

  10. gata sefu. am inteles. fac poza cu seria de sasiu pe care o si scriu clar (banuiesc ca la asta te-ai referit cand ai zis fotografie a placutei producatorului de la motor). … si cum ti-o trimit? ma contactezi tu pe mail?

  11. totul gata.
    poze clare, mail trimis. multumesc frumos si astept raspuns.

  12. Salutare!
    Am si eu o intrebare:
    am un Opel Astra G 2001 cod motor Z16SE.Din cate am inteles „Z” la Opel=Euro4 (in brief e trecut Euro3 D4).Cum pot obtine ceva oficial de la producator ca sa o pot inscrie la RAR ca EURO 4?
    Mersi!

  13. Si eu stiam la fel cu prima litera din codul motoarelor Opel.

    Fapt cert – Z16SE e euro3, Z16XE e euro4.

    Anyway, daca scrie in brief Euro3 (chiar si cu D4 langa), euro3 e. Punct. Nu mai exista negociere cu RAR.

  14. Hallo

    ADAC=ACR RAR=Tรƒล“V

  15. Salut Zsolt,

    Poarta vreun nume biroul/departamentul TUV pentru auto? Daca nu gresesc, TUV se ocupa cu certificari de calitate in toate domeniile economice, nu doar auto… Prin urmare, nu are cum sa fie omolog RAR.

    Mai concret – cine face in Germania testul dinamic pentru stabilirea normei euro, ADAC sau TUV? Eu stiu ca ADAC. Gresesc?