ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. vreau sa cumpar un focus din 2001 motor 1800 cmc benzina in 3 portiere. pe cartea masinii(brief)scrie ca e EURO4.este adusa din Germania. este posibil sa fie tzeapa si sa am probleme la RAR sa n-o recunoasca drept EURO 4?

  2. ma poate ajuta cineva cu un raspuns? din cate am inteles la focus, seria motorului e cam greu de citit.ce imi recomandati? multumesc

  3. florin – contez pe tine ca stii sa faci diferenta intre un act original si unul fals.

    Pornind din acest punct, daca ai un brief in care scrie Euro4, inseamna ca este… Euro4. RAR nu poate schimba/contesta asta.

    Daca in breif scrie D4 e alta poveste (vezi articolul).

    Oricum, un Focus 2001 din Germania este minim Euro3. Bafta !

  4. pai in brief scrie clar euro4 si e fabricata la sfarsitul lui 2001 deci sper sa fie ok! multumesc mult pentru raspuns

  5. Buna ziua! Am si eu o nelamurire..Am cumparat un Ford focus (break) fabricat noiembrie 1999 in Germania. Pe brief scrie D4 si imediat langa scrie EURO4 dar cu un scris diferit de cel cu care este scris intregul continut de pe brief. Dar la RAR nu a iesit decat euro 2. Este posibil?

    • Nu sunt sigur ca am inteles foarte exact intrebarea, o fotocopie dupa brief ar putea fi de ajutor ca sa intelegem despre ce inscris „Euro4” este vorba in brieful dvs. Chiar si asa, as structura totusi un raspuns de principiu:

      1. Ford din 99 este cel mai probabil Euro2.

      2. D4 inseamna mai exact Euro2/D4, adica un Euro2 upgradat ca sa aiba praguri de noxe apropiate de cele Euro4, in vederea unui impozit mai mic perceput de statul german vechiului proprietar. Atentie, indeplinirea acestor emisii de noxe nu este suficienta pt a satisface norma Euro4.

      3. De la euro2/D4 la euro4 nu se poate face upgrade, ci doar de la euro3/D4 la euro4.

  6. vreu sa-mi iau un opel vectra gl din germania ,din 93 ,spune ca este euro 2 si convertit in D3.Se poate asa ceva?
    si daca il aduc in tara ce euro este?

    • D3 este o norma fiscala germana (fara vreun efect in Ro), care ne indica faptul ca acest Euro2 polueaza mai putin ca alte „Euro 2”-uri, fapt pentru care plateste un impozit mai mic decat cel cuvenit unei masini Euro2 obisnuite.

      Daca aduceti masina in tara este Euro2.

  7. multumesc mult

  8. vreau sa cumpar un opel vectra b din 03/2001 si este scris euro3/d4 la rar ce imi ia in considerare ca euro 3 sau4. multumesc anticipat

    • Euro3/D4 este Euro3. D4 este doar o clasa fiscala germana.

      Insa, aceste masini (Euro3/D4) pot fi upgradate Euro4 in Germania. Intrebati la autohouse despre upgrade si puteti rezolva cu cca. 500 euro (din auzite).

  9. Am un Seat Toledo din 2000
    serie identificare VSSZZZ1MZYB078135,
    Motor (D) AHF,
    Capacitate 1896 cmc,
    C.V.F./KW – 12,89/81

    Va rog mult sa imi spuneti ce euro este sa stiu daca merita inmatriculata.

    • AHF este una din putinele motorizari VAG care are doua „generatii”. Poate fi Euro2 sau Euro3, in functie de setul de filtre catalitice.

      Este foarte important ca scrie in brif daca este din Germania. Daca este din alta tara (in care poluarea este taxata altfel decat dupa norma Euro) va fi extrem de dificil sa faceti diferenta. Singura solutie va fi sa cereti consultanta RAR in baza unui set de copii dupa actele masinii.

  10. Seatul Toledo din 2000 este adus din Spania.

    Multumesc pentru raspuns.

    • In Spania exista taxa de prima inmatriculare, intre 0-15% din valoarea masinii, si se calculeaza DOAR in baza emisiilor de CO2. Pentru publicul spaniol, norma Euro este o notiune strict tehnica. Spaniolii obisnuiti nu stiu (si nici nu au nevoie sa stie) ce norma Euro indeplineste masina lor.

      Poate gasiti totusi pe talon vreo secventa care sa aduca a normativ CE…

      Regret, insa nu ma voi hazarda cu niciun pronostic. Masina poate fi la fel de bine Euro 2 sau 3. Cel mai sanatos ar fi sa faceti toate calculele pe ipoteza Euro2.

  11. buna as avea si eu o intrebare in legatura cu normele germane d3
    normele germane d3 de dupa ianuarie 2000 sunt diferite (inbunatatite)fata de normele d3 din ianuarie 1999.pentru caci daca n este nici o diferenta intre ianuarie 1999 si ianuarie 2000
    atunci nu vad care este dinferenta intre normele de d3 si euro de ce in 1999 d3-e2 si in ianuarie 2000 d3-e3
    va multumesc

    • Mecanismul pe care il intuiti este corect, insa doar in plan fiscal. Normele D sunt de fapt niste cuantumuri de taxa ale fiscului german.

      Simplificand mult, o masina Euro2 datoreaza fiscului taxa cu valoarea D2. La fel, o masina Euro3 va datora suma anuala D3, mai mica decat D2 (masina polueaza mai putin).

      Guvernul lor ii incurajeaza sa monteze anumite filtre, pt ca poluarea sa fie mai mica. Daca montezi un filtru (de pilda) GKAT, care NU transforma masina Euro2 in 3, dar care face sa ruleze in Germania un Euro2 mai curat, atunci platesti taxa mai mica, D3. Acesta este un Euro2/D3.

      In timp, pe masura ce au aparut Euro4 si 5, cuantumul taxei corespunzatoare pragului D3 a crescut (axact cum s-a intamplat si la noi la 1 ian cu Euro4).

      1 ianuarie 2000 a fost prag de trecere de la Euro2 la Euro3. Din aceasta cauza apar diferente fiscale, fara sa existe si diferente tehnice ale normei Euro.

      Sper sa fi fost coerent… ๐Ÿ™‚

  12. Bunaziua. Am un Seat Arosa , benzina de 1,4 , fabricat in 12/2000 si inmatriculat in 01/2001. In Brief scrie D4. Este adus din Germania .Ce norma Euro sa ma astept sa iasa ??

    • Buna ziua,

      In cazul dvs este foarte important tipul motorului. Exista masini Euro2/D4, Euro3/D4 si Euro4/D4. D4 nu va spune decat nivelul taxei platite in Germania si nu se coreleaza cu norma tehnica Euro.

      Cel mai probabil dvs. aveti un Euro3/D4, insa exista mici sanse ca masina sa fie chiar Euro4. Trimite-ti va rog tipul motorului (este format din 3 litere mari, gen „ABC”).