apr. 122007
 

Importul masinilor second hand a devenit sport national. Romanii merg in vest, in special in Germania, si cumpara masini la preturi mai bune decat cele de acasa. In articolul Normele auto germane D3 si D4 – echivalent EURO. Second hand din Germania am prezentat in detaliu misterioasa norma germana „D”, precum si imposibilitatea echivalarii acesteia cu vreo norma „Euro”. Unul din reperele articolului era si anul 2000, anul de trecere la norma Euro3. Este un an de tranzitie pentru majoritatea producatorilor europeni, permis de Comisia Europeana, si poate oferi surprize neplacute celor care cumpara azi masini second hand construite in 2000.

In primul rand trebuie spus ca anul de fabricatie 2000 incepe la jumatatea anului calendaristic 1999 si se termina la jumatatea anului calendaristic 2000. Practic, este un an de productie care incepe intr-un an calendaristic Euro2 si se termina intr-un an calendaristic Euro3. Acest decalaj intre anul de productie si cel calendaristic a creat la 1 ianuarie 2000 un efect surpriza. Cu toate ca in statele UE, adica inclusiv in Germania, a devenit oficial obligatorie norma Euro3, trecerea la noua norma nu a fost brusca. Motorizarile vechi trebuiau distribuite si vandute, iar acest lucru a durat mai multe luni.

Din aceasta cauza, Ford a reusit sa isi alinieze la Euro3 doar motorizarile pe benzina in 2000, cele diesel devenind Euro3 abia in 2001. Volkswagen a continuat sa-si echipeze masinile cu motorizari Euro2 pana la epuizarea lor in anul 2000. Trebuie spus ca la ora trecerii la Euro3 existau deja motorizari Euro4 produse de VW, detaliu care complica si mai mult lucrurile.

In absenta unui inscris „Euro X” explicit, avand doar norma D in cartea de identitate (brief), este dificil de ales o masina Euro3 cunoscand doar anul de productie 2000, un an de tranzitie tehnologica prelungita. Exista totusi un instrument ajutator, un tabel RAR suficient de explicit pentru a face diferenta intre Euro2 si Euro3. Este vorba despre vechiul tabel folosit de RAR pentru a permite inmatricularea unui autoturism minim Euro3. Daca exista codul motor al masinii alese in tabel, inseamna ca masina este minim Euro3. Daca nu, e maxim Euro2 (download tabel).

Pentru a identifica o motorizare Euro3, trebuie sa existe o identitate multipla, si anume la toate din urmatoarele caracteristici: denumirea exacta a modelului, codul motor, cilindree exacta (in cmc), putere in kW, viteza maxima a masinii (cea din prospect, nu cea inscrisa pe vitezometru), tipul cutiei de viteze manual/automat si numarul de trepte de viteza (doar inainte). Puteti trage o concluzie corecta doar dupa ce toate aceste caracteristici corespund cu cele din tabel.

Recomandarea noastra este aceea de a evita totusi acest an de productie 2000. Puteti scapa de orice neplacere cumparand din UE masini minim 2001, care sunt cu siguranta Euro3. Watch your step…

  393 comentarii despre “Second hand Germania – evitati anul 2000”

  1. Vasile, la OPEL am zis. Nu ai citit cu atentie… LA OPEL E TREABA CU Y-ul… Doar la aceasta marca.

    Nu e valabil si pentru Ford. Pentru Ford ai grija sa fie 2001 DOAR daca il iei din vest. In Romania vei putea gasi Forduri euro 2 pana in 2003…

     Te rog citeste cu atentie, ca alfel ma injuri degeaba :) 

  2. si totusi de ce RKH este in lista euro3 rar…ma refer la motorul zetec si celelalte care ti-am scris(RKF,RKK,RKJ)au proprietati identice cu RKF…

  3. Nu stiu sa raspund la intrebarea asta, dar nu cred ca sunt motorizari absolut identice atat timp cat poarta nume (coduri) diferite.

    Mai multe detalii la http://en.wikipedia.org/wiki/Zetec

  4. Ceau Senosh,

    Te rog ajuta-ma si pe mine… vreau sa imi cumpar un BMW 316i compact din ’99 cu seria de caroserie WBACS11020FR77954 codul motor nu il stiu dar are 5 trepte, 77kw, 1895cc… este euro3 sau euro2?
    mersi.

  5. Salut Adi, masina ta e euro3 DOAR daca are codul motor 194E1. Vezi si tu cum il afli..

    Nu ne ajuta cu nimic seria caroseriei.

  6. Salut!
    Uite ce am patit eu…an luat un renault laguna 1ph2 fabricat in 99 . Cand l-am cumparat am forosit tabelele care circula si aici … masina este D4 echivalata tabelelor E3 .Buuun ,am ajuns cu ea acasa si un amic mi-a spus ca este euro2.Am trimis e-mail la renault si masina este euro2… Maine ma duc si la RAR (cu 1% speranta) sa vad ce verdict dau . Asa ca tabelul respectiv…..
    Masina este cu motor 1783 cm3/88kw/5h/motor FP4-A7
    Ce parere aveti ?

  7. In cazul Renault, exista mai multe generatii de motoare F4P-A7. Exista F4P-A7 si euro3 si euro4. Aceasta particularitate (pastrarea cod motor la schimbarea normei euro) este proprie Renault.

    Un alt exemplu – motorizarile Renault de pe Logan. Fizic, nu s-au schimbat (au acelasi cod), dar au devenit peste noapte euro4.

    Ti-ai asumat un risc cumparand D4 din 1999. In fapt asta era chiar subiectul de baza al articolului…

    O intrebare mica – viteza max a masinii este 202 km/h ca in tabel? Daca si viteza max coincide, atunci inseamna ca icadrarea se face dupa anul de productie. SIGUR nu ii va face RAR test dinamic…

  8. deci , tot ce este in tabel corespunde . ce vrei sa spui ? ca motoarele euro 3 de la logan acu’ sunt euro4?
    pai ii dau in judecata … am impresia ca… cateii trec pe sub bariera , cainii o sar si boii dau in ea (scuzati cacofonia).. what ever , am sa ma transorm in catel sper sa pot..

  9. aaaa , eu vreau euro3 nu 4 ! dar euro2!!!????

  10. Toate motorizarile Logan sunt euro4. Pe bune.

    Cred ca o confruntare a celor de la RAR cu propriul lor tabel ar fi o idee buna… In tabel sunt trecute motorizari amestecate euro 3 si 4.

  11. sincer cred ca RAR-ul nostru are 2 urechi stangi.. sper sa ma contrazica maine…

  12. desi chiar nu inteleg … asa cum spunetzi voi acele liste RAR sunt acceptate pana la integrare.. dupa au suferit modificari(cazul meu) . chiar asa nivelul de poluare se modifica de la un an la la altul?(btw dar despre camioane s.a.m.d. care polueaza la greu??!! pai pentru unii muma si pentru unii ciuma??!!)

  13. si inca ceva…sunteti siguri ca acel tabel garanteaza EURO3?

  14. Tabelul a fost publicat in revista lor si este pus la download pe situl lor ( http://www.rarom.ro/Liste_euro3.pdf ).

    Acest tabel a fost folosit pana la integrare, atunci cand trebuia sa fii minim euro3 ca sa te poti inmatricula in Romania. Tot ce-i minim euro3 e in tabel. Sau ar trebui sa fie.

  15. LAGUNA F4P-A7 1783 88 203 5H
    asa e data in „vestita lista”…