feb. 042008
 


Odata cu publicarea proiectului de Ordonanta care (cica…) vrea sa modifice taxa auto, a fost popularizata si denumirea unui regulament UE pentru incadrarea vehiculelor pe categorii – RNTR2. Ce este un autovehicul din clasa M? Dar unul din clasa N? Daca vi se par ciudate cele doua intrebari, inseamna ca trebuie neaparat sa parcurgeti acest articol, un extras cu principalele categorii standardizate UE.

Categoriile de vehicule rutiere sunt definite dupa cum urmeaza:

1. Categoria L – AUTOVEHICULE CU DOUA‚ SAU TREI ROTI

1.1. Categoria L1e – Mopede, respectiv vehicule cu doua roti a caror viteza maxima constructiva nu depaseste 45 km/h si echipate cu un motor:
– cu o cilindree de cel mult 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna, sau
– cu o putere neta continua maxima de cei mult 4 kW daca este un motor electric.

1.2. Categoria L2e – Mopede, respectiv vehicule cu trei roti a caror viteza maxima constructiva nu depaseste 45 km/h si echipate cu un motor:
– cu o cilindree de cel mult 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna cu aprindere prin scanteie, sau
– cu o putere maxima neta de cel mult 4 kW daca este un alt motor cu ardere interna sau
– cu o putere neta continua maxima de cel mult 4 kW daca este un motor electric.

1.3. Categoria L3e – Motociclete, respectiv vehicule cu doua roti fara atas, echipate cu un motor cu o cilindree mai mare de 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna si/sau a caror viteza maxima constructiva depaseste 45 km/h.

1.4. Categoria L4e – Motociclete, respectiv vehicule cu doua roti cu atas, echipate cu un motor cu o cilindree mai mare de 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna si/sau a caror viteza maxima constructiva depaseste 45 km/h.

1.5. Categoria L5e – Mototricicluri, respectiv vehicule prevazute cu trei roti simetrice si echipate cu un motor cu o cilindree mai mare de 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna si/sau a caror viteza maxima constructiva depaseste 45 km/h.

1.6. Categoria L6e – Cvadricicluri usoare, respectiv autovehicule cu patru roti a caror masa la gol este de cel mult 350 kg, exclusiv masa acumulatorilor in cazul vehiculelor cu tractiune electrica, avand viteza maxima constructiva de cel mult 45 km/h si echipate cu un motor:
– cu o cilindree de cel mult 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna cu aprindere prin scanteie, sau
– cu o putere maxima neta de cel mult 4 kW daca este un alt motor cu ardere interna, sau
– cu o putere neta continua maxima de cel mult 4 kW daca este un motor electric.
Aceste vehicule trebuie sa corespunda conditiilor tehnice aplicabile mopedelor cu trei roti din categoria L2e, cu exceptia cazurilor cand prin conditiile tehnice existente se prevede altfel.

1.7. Categoria L7e – Cvadricicluri, respectiv autovehicule cu patru roti, altele decat cvadricicluri le usoare, avand masa la gol de cel mult 400 kg (550 kg pentru vehiculele destinate transportului de marfuri), exclusiv masa acumulatorilor in cazul vehiculelor cu tractiune electrica, si echipate cu un motor a carui putere maxima neta este de cel mult 15 kW.
Aceste vehicule trebuie sa corespunda conditiilor tehnice aplicabile mototriciclurilor din categoria L5e, cu exceptia cazurilor cand prin conditiile tehnice existente se prevede altfel.

2. Categoria M – AUTOVEHICULE AVAND CEL PUTIN PATRU ROTI, CONCEPUTE SI CONSTRUITE PENTRU TRANSPORTUL DE PASAGERI

2.1. Categoria M1 – Vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune;

2.2. Categoria M2 – Vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce nu depaseste 5 tone;

2.3. Categoria M3 – Vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce depaseste 5 tone;

2.4. Tipurile de caroserie si codificarile care privesc vehiculele din categoria M sunt definite in alta sectiune anexe, punctul 1 (vehicule din categoria M1) si punctul 2 (vehicule din categoriile M2 si M3);

2.5. Pentru vehiculele din categoriile M2 si M3 care au o capacitate de transport mai mare de 22 de pasageri, exclusiv conducatorul, se definesc urmatoarele trei clase:
– Clasa I: vehicule prevazute cu suprafete destinate pasagerilor in picioare si permitand deplasari frecvente ale pasagerilor.
– Clasa II: vehiculele destinate in principal transportului de pasageri asezati si concepute pentru a permite transportul de pasageri in picioare pe culoar si/sau intr-un spatiu care nu este mai mare decat cel prevazut pentru doua scaune duble;
– Clasa III: vehiculele destinate exclusiv pentru transportul pasagerilor asezati. Un vehicul poate apartine mai multor clase, caz in care poate fi omologat pentru fiecare dintre acestea;

2.6. Pentru vehiculele din categoriile M2 si M3 care au care au o capacitate de transport de cel mult 22 de pasageri, exclusiv conducatorul, se definesc urmatoarele doua clase:
– Clasa A: vehicule concepute pentru transportul pasagerilor in picioare; vehiculele din aceasta clasa sunt echipate cu scaune si au spatii pentru pasageri in picioare.
– Clasa B: vehicule care nu sunt concepute pentru a transporta pasageri in picioare; vehiculele din aceasta clasa nu au spatii pentru a transporta pasageri in picioare.

3. Categoria N – AUTOVEHICULE AVAND CEL PUTIN PATRU ROTI, CONCEPUTE SI CONSTRUITE PENTRU TRANSPORTUL DE MA‚RFURI
Prin masa maxima se intelege masa maxima tehnic admisibila.

3.1. Categoria N1 – vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri cu o masa maxima care nu depaseste 3,5 t.

3.2. Categoria N2 – vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri avand o masa maxima care depaseste 3,5 t, dar nu depaseste 12 t.

3.3. Categoria N3 – vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri avand o masa maxima ce depaseste 12 t.

3.4. In cazul unui vehicul tractor destinat sa tracteze o semiremorca sau o remorca cu axa centrala, masa care se ia in considerare la clasificarea vehiculului este masa proprie a vehiculului tractor, la care se adauga masa corespunzatoare sarcinii statice verticale maxime cu care semiremorca sau remorca cu axa centrala incarca vehiculul tractor si, eventual, masa maxima a incarcaturii proprii a vehiculului tractor.

3.5. Tipurile de caroserii si codificarile privind vehiculele din categoria N sunt definite in sectiunea C pct. 3.

4. CATEGORIA O – REMORCI (INCLUSIV SEMIREMORCI) Prin masa maxima se intelege masa maxima tehnic admisibila.

4.1. Categoria O1 – remorci avand o masa maxima ce nu depaseste 0,75 tone.

4.2. Categoria O2 – remorci avand o masa maxima care depaseste 0,75 tone, dar nu depaseste 3,5 t.

4.3. Categoria O3 – remorci avand o masa maxima care depaseste 3,5 tone, dar nu depaseste 10 t.

4.4. Categoria O4 – remorci avand o masa maxima care depaseste 10 t.

4.5. In cazul unei semiremorci, sau al unei remorci cu axa centrala, masa maxima care se ia in considerare pentru clasificarea remorcii corespunde sarcinii statice verticale transmise la sol prin axa/axe de la semiremorca sau de la remorca cu axa centrala, cuplata la autotractor si incarcata cu sarcina maxima.

4.6. Tipurile de caroserii si codificarile privind vehiculele din categoria O sunt definite in sectiunea C pct. 4.

5. VEHICULE DE TEREN (simbol G)
Prin masa maxima se intelege masa maxima tehnic admisibila.

5.1. Vehiculele din categoria N1, avand o masa maxima ce nu depaseste 2 tone, precum si vehiculele din categoria M1 sunt considerate vehicule de teren daca:

– au cel putin o axa fata si cel putin o axa spate, concepute pentru a fi motoare simultan, inclusiv vehiculele la care antrenarea unei axe poate fi decuplata,
– au cel putin un dispozitiv de blocare a diferentialului sau un mecanism care asigura un efect similar si daca pot urca o rampa de 30%, calculata numai pentru vehiculul separat.
In plus ele trebuie sa satisfaca cel putin cinci din urmatoarele sase conditii:
– sa aiba un unghi de atac de cel putin 25 grade;
– sa aiba un unghi de degajare de cel putin 20 grade;
– sa aiba un unghi de rampa de cel putin 20 grade;
– sa aiba o garda la sol de cel putin 180 mm sub axa fata;
– sa aiba o garda la sol de cel putin 180 mm sub axa spate;
– sa aiba intre axe o garda la sol de cel putin 200 mm.

5.2. Vehiculele din categoria N1, avand o masa maxima ce depaseste 2 t, sau din categoriile N2, M2 sau M3, avand o masa maxima care nu depaseste 12 t, sunt considerate vehicule de teren daca toate rotile lor sunt concepute pentru a fi simultan motoare, inclusiv daca una dintre axe este decuplabila, sau in cazul in care satisfac cerintele urmatoare:
– sa aiba cel putin o axa fata si cel putin o axa spate concepute pentru a fi simultan axe motoare, inclusiv daca una dintre axe este decuplabila;
– sa fie echipate cel putin cu un dispozitiv de blocaj al diferentialului sau cu un mecanism care asigura un efect similar;
– sa poata urca o rampa de 25%, calculata numai pentru vehiculul fara remorca.

5.3. Vehiculele din categoria M3 avand o masa maxima care depaseste 12 t si din categoria N3 sunt considerate vehicule de teren in cazul in care sunt echipate cu roti concepute pentru a fi simultan motoare, inclusiv daca una dintre axe poate fi decuplata, sau in cazul in care satisfac urmatoarele conditii:
– cel putin jumatate din roti sa fie motoare;
– sa fie echipate cel putin cu un dispozitiv de blocare a diferentialului sau cu un mecanism care asigura un efect similar;
– sa poata urca o rampa de 25%, calculata numai pentru vehiculul fara remorca;

Ele trebuie sa indeplineasca cel putin patru din urmatoarele sase conditii:
– sa aiba un unghi de atac de cel putin 25 grade;
– sa aiba un unghi de degajare de cel putin 25 grade;
– sa aiba un unghi de rampa de cel putin 25 grade;
– sa aiba sub axa fata, o garda la sol de cel putin 250 mm;
– sa aiba intre axe, o garda la sol de cel putin 300 mm;
– sa aiba sub axa spate, o garda la sol de cel putin 250 mm.
………………………………………………………………………

Acesta este doar un extras din regulamentul RNTR2. Documentul original poate fi accesat sau downloadat de aici.

  38 comentarii despre “RNTR2 – categorii standard de vehicule”

  1. As dori sa cumpar o masina din Romania. Ar fi vorba de o Toyota Land Cruiser. As vrea sa stiu daca aceasta masina poate obtine categoria de omologare N1. Este important pt. ca msina va fi inmatriculata in strainatate, dar categoria in COC (certificate of conformity) trebe sa fie N1. Stiu ca de exemplu in Slovakia se poate si costa doar 300Eu in plus fata de M1 care se plateste la Dealer si ei instaleaza gratia in spate.

    Care este situatia in Romania?

    Va multumesc anticipat!

  2. Situatia din Romania este aliniata la UE din punct de vedere al claselor auto. Land Cruiser este M1G, unde indicele G indica subclasa „masina de teren”.

    In Romania, subclasa M1G plateste taxe exact ca M1 clasic.

    Nu stiu exact, insa cred ca Hilux ar putea fi incadrat la N1G, pt ca are bena.

  3. Iulian,

    Va multumesc pt. raspuns, dar nu e chiar asa!
    De exemplu in SK intreba in salon daca dorim sa inmatriculam pe N1 sau M1 si gata.
    Nu de mult am cumparat un A class cu 15.000korona au pus gratia in salon si era inmatriculat N1.
    SK este membru EU!
    In HU era la fel dar sa schimbat legea inainte sa intre in EU.
    Masinile sunt mai ieftine acuma in tarile care inca nu au trecut la Euro din Incepand cu 1 jan. SK a trecut la EURO din acest motiv Romania ar fi o solutie mai buna pt. mine.

    .

  4. Nu va contrazic, dvs stiti mai bine cum este acolo.

    Referirea mea se face la ceea ce spune normativul – M (1, 2 si 3) sunt masini de pasageri, in timp ce N (1, 2 si 3) sunt vehicule comerciale.

    Faptul ca in Slovacia un vehicul poate fi considerat comercial prin simpla montare a unui accesoriu, este o facilitate discutabila.

    In mod cert, in Romania nu exista aceasta posibilitate.

  5. Buna ziua , am un Fiat Punto GT adus din Elvetia , motor 1.4 , Euro 2 vechimea peste 10 ani , cat ma costa sa ii fac numere ro ? Multumesc anticipat

    • Buna ziua, aveti ordonate mai jos costurile in ordinea valorii (nu a ordinii in care se platesc).

      – Cel mai important cost este taxa de prima inmatriculare, pe care o puteti afla cu ajutorul calculatorului de taxa auto 2011;

      – Al doilea cost ca marime este RCA-ul (asig. obligatorie), iar valorile exacte le gasiti pe siturile asiguratorilor;

      – Al treilea cost este la certificarea autenticitatii si eliberarea CIV (sub 100 €);

      – Cel mai mic cost il reprezinta contravaloarea talonului si a numerelor (nu mai stiu exact, dar sigur sub 50 €).

  6. buna ziua sunt razban din arad si am gasit sa cumpar un vw polo din 1998 cu motot de 1,4 cmc si as vrea sa stiu cat ar fii taxa de poloare si in ce euro este inclusca uni zic ca in euro 2 altzi ca in euro 3
    va multumesc frumos si astept un raspuns

    • Buna ziua,

      Marca, anul fabricatiei si cilindreea sunt insuficiente pentru a determina norma Euro. In cazul VW ajuta mult seria motorului. O puteti posta aici?