feb. 252009
 


Telenovela taxei auto continua. De bine ce premierul Boc spunea ca taxa tripla nu este tocmai bine vazuta la Comisia Euopeana si ca ar trebui scazuta, OUG 7/2009 mareste taxa auto pe criterii de varsta, nicidecum de poluare, pentru masinile mai vechi de 14 ani.

Caz concret

Alegem o cilindree de 1234 cmc (poate fi orice cilindree), Euro2 (poate fi orice euro), alegem o masina mai veche de 15 ani (la masinile mai noi de 14 ani nu se manifesta aceasta greseala). Dupa calculatorul Tariceanu ar fi trebuit platita o taxa de 1176 lei, in timp ce „salvatorul” calculator Boc indica neverosimila suma de 1568 lei.

Cum se explica aceasta situatie incredibila

Proaspatul OUG 7/2009 include o grila cu coeficienti noi, mai mici in marea lor majoritate. Pe langa coeficientii modificati, exista si o grila cu procente de reducere ale taxei in functie de vechimea masinii, care ar fi trebuit sa ramana nemodificata pentru a se pastra curba convenita impreuna cu Comisia Europeana.

Fie din rea credinta, fie din prostie (nici nu mai conteaza exact care din cele doua este cauza reala…) una din multele maini drepte ale lui Emil Boc a umblat si la grila de reduceri. Pe taxa initiala, cea legal adoptata impreuna cu Comisia Europeana, pentru masinile mai vechi de 15 ani reducerea era de 95%.

Dupa modificarea facuta de functionarul ametit (sau infractor), peste care si-au pus semnatura tot Palatul Victoria, noul coeficient a devenit 90% pentru aceeasi masina. In aparenta este o modificare nespectaculoasa, un chitibus, dar va inselati…

Daca ai un coeficient de reducere de 95%, inseamna ca ramai cu 5%. Daca aceeasi reducere se modifica cu „doar” 5% si devine 90%, inseamna ca noua cantitate cu care ramai de plata este 10%, adica DUBLU!

Consecinte

Lasam orice comentariu in seama Comisiei Europene. Noi vom continua aici doar sa constatam fapte certe.

Teoria cu „groapa de gunoi a Europei” este o tinta falsa. Daca aduc o rabla in Romania ca sa o revand, iar RAR interzice inmatricularea, nu cred ca voi avea motiv sa mai aduc si alta masina, pentru ca nu mi-o cumpara nimeni. Dar daca RAR decide ca o masina poate circula, atunci masina nu este rabla. Daca totusi RAR da voie pe strada la rable, atunci sa desfiintam RAR si sa rugam TUV-ul sa-i ia locul. Cetateanul nu are nicio vina.

In cazul nostru, nu „groapa de gunoi” este problema, ci alte elemente:
– infractiuni la nivel inalt
– nerespectarea acordurilor europene
– oficiali mincinosi si/sau incompetenti.

OUG 7/2009 se aplica in provincie dupa bunul plac.

Cu toate ca actul normativ este extrem de clar cu privire la modalitatea depunerii cererilor pentru plata taxei auto pe varianta „iulie 08”, smecherii locali cer cetatenilor alte documente la ghiseu punandu-i pe drumuri. Toate acestea in contextul in care incepand cu 11 martie 2009 nu vor mai fi acceptate cereri pentru plata „taxei mici”.

Faceti pariu ca pe 11 Martie legea se va aplica exact si fara ezitare?

  296 comentarii despre “Taxa auto BOC, mai mare decat taxa tripla”

  1. Nu vreau sa dezvolt subiectul pt ca este sensibil, insa exista oameni care si-ar permite o masina noua, insa prefera un SH din motive de marca.

    Nu detin adevaruri fundamentale, insa dupa parerea mea, daca ai pus deoparte 5000 euro, este o greseala sa te orientezi spre SH.

    Mai strangi cureaua, iei o masina mai mica, te mai ajuti cu cineva ca sa rotunjesti sima, faci un credit – intr-un cuvant merita sa faci un efaort pentru o masina noua.

    La SH, din momentul in care iti pica prima piesa, tot asa o s-o tina pana iti iei campii. Sigur, sunt si oameni f multumiti de masina lor SH. Ca la orice loterie, exista si castigatori, insa cei mai multi pierd.

  2. Cei cu 5000 sunt cazuri fericite.Intamplarea face ca tocmai azi am fost si eu intrebat de cineva ce masina sa-si ia(noua neaparat),care dispunea de 5000 euro si era dispus sa mai ia 5000 credit.

    Eu ma gandesc la categoria 1500-2500.

  3. Indiferent de marca, la 1500-2500 euro sunt doar junghiuri, nu masini. Cu o astfel masina, bagi SIGUR bani dupa primii 5000 km.

    Cati? Depinde de noroc. Dar poti ajunge sa fie mai ieftin taxiul. Cunosc nenumarate cazuri…

  4. Cand spui 1500-2500 la ce preturi te referi,la pret de achizitie in germania sau in tara?

    Eu nu ma gandesc neaparat la un model de masina cat mai nou,ci la o masina cat mai ingrijita,fie ea si model mai vechi.

  5. Am mers pana acum 18000 km in oras si afara cu un junghi din 95 Opel Astra Sedan. Am achizitionat-o cu 1200 euro. Ulei benzina si 2 jenti. Pentru drumurile noastre e ok. A fost achizitionat la 138 mii km reali . Cu Dacia din 96 am mers 5000 km doar in oras, amandoua fiind achizitionate in mai 2008. Daca te gandesti ca sunt cam 1 milion de masini non-euro in mare parte Dacii, si le-ai inlocui pe toate cu Opel, Bmw, Renault, Peugeot etc. care sa fie euro 2 cu ABS si airbag-uri sigur diferenta va fi sensibila. Parintii mei au vrut sa isi ia Logan la 5900 cu programul Rabla. Au fost la banci si pentru un imprumut pe 5 ani se plateau comisioane de 8000 – 10000 ron, fara dobanzi. Cu comisionul eu mi-am luat masina. Suntem prea amarati sa luam junghiuri si prea saraci sa cumparam masini noi. (Apropo, tata are Trabant si pe Dacie mi-am pus GPL. Care dintre noi polueaza mai mult?)

    Nu e singurul exemplu. Ganditi-va cati dintre noi au acces la internet si cati pot sa isi spuna necazurile.

  6. Nu sunt in masura sa ma pronunt,dar parca masinile noi sunt mai sensibile la drumurile noastre,in comparatie cu ce si-ar putea permite majoritatea romanilor.

  7. buna seara. eu vad ca tastatura ma fura si daca mai aveti rabdare va rog sa ai imi raspundeti la o intrebare. daca eu am o traducere a brifului mare din germana in romana si este legalizat de un notar si am acest original .este bun tine loc de brif mare.ca nimeni nu face o legalizare fara original.o seara buna

  8. multumesc domnului sorin si sper sa nu ma inteleaga gresit domnul iulian.pur si simplu pentru mine care nu am folosit calculatorul a fost si este o experienta noua. desi daca va cunosteam nu spuneam nimic.sper sa invat mai multe din aceasta lectie a vieti. o seara buna

  9. Iulian,
    problema cu SH sau nou nu este una de pret pentru multi, chiar daca am 5000euro si mai pot pune 5000 pentru una noua cred ca voi lua SH…motivul care m-a determinat sa fac acest lucru este utilitatea. Pe asta sh pe care am cumparat-o o foloseste sotia sa duca fetita la gradinita si sa nu care plasele cu diverse cumparaturi pe jos sau cu taxi. Daca faci 200-400 km pe luna prin oras nu cred ca mai dai in plus 5000 euro dar bunul luat te ajuta la fel. Cu masina de firma fac 4-5000 km pe luna, achizitionata noua dar se justifica…in 4 ani are 200.000 si o schimba. „Poluarile” sunt diferite dar taxele sunt nevoit sa le platesc mai mari pe masina care merge mai putin…suna bine nu? Nu ne vom putea compara cu nemtii caci noi nu avem infrastructura…la noi nu faci kilometri deci nu conteaza cu ce kilometri iei masina…motorul sa fie bun…am priteni nemti care „fug” de vineri dupamasa pana duminica noaptea pe coasta de azur, plimbarea lor de relaxare este egala cu deplasarea masinii mele private timp de 1 an…de ce sa iau o masina la 0km? sa ma enervez ca am mai dat 5000 euro si imi rup planetarele pe drumul spre casa pe care primaria a uitat sa il reabiliteze de 25 ani? Si nu stau intr-o zona extravilana sau fara interes.

  10. Andrei Manea – succes si in continuare cu masina. Daca masina merge asa bine, esti un client multumit si orice discutie se incheie in cazul tau.

    In general, lucrurile se intampla altfel.

    Eu gasesc tot soiul de neajunsuri si la masinile noi, de ultima generatie. Cred ca la SH m-as criza rau daca le-as testa.

    Insa asta poate fi o exigenta exagerata a mea fata de detalii…

  11. sorin – masinile noi sunt sensibile, iar cele de acum 10 ani rulate 100.000 km sunt mai robuste?

    Da-mi voie sa ma indoiesc.

  12. mariana – va stresati prea mult. Cred ca toti de aici va admira pentru tenacitatea cu care va bateti cu sistemul, ca sa faceti o surpriza baiatului dvs.

    Sunt sigur ca va fi incantat.

  13. superior – este foarte corect tot ce spui, insa pt mine masina inseamna altceva decat un automobil de oras.

    Eu am pretentia de la masina mea sa ma duca unde vreau – fie in colt la piata, fie in turul Europei.

    Eu nu consider ca am masina decat daca aceasta nu imi limiteaza libertatea de deplasare, fiind absolut sigura: – fiabilitate, asistenta electronica de siguranta (siguranta activa) si siguranta pasiva.

    Stiu, nimic nu poate fi absolut sigur, insa incerc sa minimizez riscul. De aici si fixatia mea pentru masina noua.

    Dar – evident – niciunul din noi nu detine adevarul tehnic absolut. Este normal sa judecam diferit si sa avem asteptari si optiuni diferite.

    Intr-una din emisiunile de la radio, a intrat un ascultator si mi-a demonstrat rapid ca un SH este o afacere mai buna decat o masina noua…

    Absolut corect, insa pe mine numa avantajeaza afacerea, ci doar masina…

    Repet, faptul ca am o opinie diferita nu inseamna ca ceilalti au opinii gresite. Fiecare alege ce este bun pt el.

  14. Iulian,
    ai mare dreptate cand afirmi aceste lucruri…nici eu nu m-as porni in turul Europei cu o masina luata de 2 luni la 1500 euro…de asta aleg la drumuri lungi masina de firma, care are si ea vreo 100000 km si se poate zice ca este SH. Dar avand in vedere ca nu mi-a creat probleme in acesti kilometri imi da incredere. Dar ramane in picioare diferenta de taxe intre una SH din Romania si una rulata de un personaj din spatiul UE la care se schimba proprietarul si tara. Sigur multi vor si asta este bine (vezi Germania sau Belgia) sa plateasca in ideea unei cauze o taxa, asta daca traiesti intr-o tara unde simti ca cei care i-au taxa au grija de tine. Daca vad ca infrastructura „duduie”, eu pot si sunt dispus sa platesc mai mult (si nu ma deranjeaza ideea de a lua o masina SH sau noua cu taxe mari), dar cand vad ca taxa mea merge pe niste piloni de autostrada deja fisurati inainte de a se aseza traversele pe ei si la pret de ATLANTIC parca nu m-ar mai opri granita.
    Poate pana la urma macar de rusine isi dau si astia drumul. De pe geam de acasa vad de mai bine de doi ani utilajele de la autostrada in departare…stau si „lucra?” acolo si nu au terminat inca cei 5-7 km pe care ii pot vedea…ma gindesc temporal ca nemtii cu zecile de mii de km autostrada ar fi trebuit sa inceapa in cretacic
    vorba unuia…acolo sunt banii dumneavoastra…

  15. Pe stat il vad mediator intr-o piata libera, el insusi implicat…dar acestia nu sunt capabili dupa 20 de ani de democratie, taxe si accize sa se prezinte cu niste drumuri oneste, mai rezistente ca painea inmuiata…primavara parca se ara asfaltul…ei, clima zic unii…dar la arabi la +45 grade sau canadieni la -40 din pacate nu se reflecta clima in calitatea asfaltului…de aceea pe pritenii nostri care sustin taxa auto defavorabila doar unora ii asteapta exact aceleasi sosele…cand aceste neajunsuri se vor fi solutionat ma voi orienta spre o masina cat mai nepoluanta si mai noua cu putinta