mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. scz…”2WD”…

  2. dAV!d – genul de masini Qashqai sau SX4 sunt niste creaturi numite crossover, adica „soi incrucisat”, fiind plasate exact pe granita dintre SUV-uri si turisme. Tractiunea este de turism – tractiune fata la amandoua – platforma permitand si tractiune 4×4. Default este 4×2…

    Daca la 4wd si 2wd intelesul este imediat, „All mode” este un echipament specific Nissan, un fel de „esp” al tractiunii integrale, care controleaza tractiunea in curbe si in pante.

  3. da multumesc mult da ce inseamna 2WD…adica este mai este 4×4 sau inseamna doar ku tractiune pe fatza???

  4. wd vine de la „wheeel drive”. 2wd inseamna 2 roti tractoare, 4wd inseamnatractiune integrala. La Qashqai 2wd este tractiune fata.

  5. Salut,
    Mi-au spus si mie in Timisoara sa astept 11 luni asa ca m-am enervat si mi l-am luat din Ungaria banii jos. Asa ca intr-o saptamana l-am adus si maine sper sa-mi vina numerele permanente. Apropos pretul a fost mult, mult mai bun la unguri.De vreti detalii. sunati-ma la 0747 352232.

  6. dragos2,
    ce echipare ai luat? este diferenta de pret intre Ro si Hu?

  7. In HU preturile sunt mai ieftine la benzinare cu 4000-5000 euro, La motorina cu vreo 1000 doar.
    De ex qasqhai 2 litri 2wd tekna este 15240 euro fara tva. La noi este 19000 si ceva + tva.
    Al meu un tekna 4wd, benzina 2L a fost 17000 plus tva mi-a iesit 20230. La noi ACEASI masina este 25000 si ceva tva inclus!!!!!!!!!!!!!!!

  8. Nu mai fiti fraieri sa cumparati din Romania toate masinile noi. Nu este cel mai ieftin la noi. Verificati diversele tari, sunati la cate un dealer- majoritatea vb engleza- si veti vedea preturi miraculos de ieftine comparat cu noi. Am nr dealerului din Hu daca vreti.
    Putine qashqaiuri mai are deci grabiti-va. Apropos, masina este mortala, eu sunt inebunit dupa ea. Dar o sa ma duc sa testez si sx4-ul ca sa vad daca e „mai bun”.

  9. dragos2, pentru a nu devia de la subiect, poti sa-mi dai pe pm (dragosg@yahoo.com) mai multe amanunte de achizitia din Ungaria?
    Multumesc

  10. am si eu o intrebare….taxele vamale cat te au costat???Garantia este valabila si in Romania???

  11. pachetele optionale sunt la fel ca in romania???

  12. am auzit ca qashqaiul ar avea probleme la cutia de viteze si ca nar avea stabilitate la viteze mai mari.

  13. imi place foarte mult nissan qashqai,dar termenul de livrare este foarte mare, in 7 luni as face 2 revizii
    .

  14. Personal n-am auzit nimic despre vreo problema la cutia de viteze la Qashqai.

    Ref la stabilitatea la viteze mari, constatarea este corecta, insa trebuie sa avem in vedere la ce masina ne referim. La criteriul „stabilitate la viteze mari” un crossover se aseamana mai degraba cu un SUV decat cu o masina joasa. Qashqai are centrul de greutate mult mai sus decat la un sedan clasic.

  15. Ref la comentariul de mai sus – COMPLETARE IMPORTANTA PENTRU SOFERII AMATORI – daca va luati masina inalta (crossover sau SUV), inainte de orice altceva, trebuie sa descoperiti comportamentul masinii fara ESP. Decuplati-l si „ascultati” ce va „spune” masina la anumite viteze (nu neaparat mari).

    Cu ESP cuplat masina „tace” si nu o veti cunoaste, fiind posibil sa supralicitati senzatia de stabilitate oferita de asistenta electronica.