mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. Nu sunt o impatimita a masinilor, nu iau reviste auto si nici nu urmaresc saptamanal emisiunile tv. Imi plac masinile, pot fi frumoase, interesante, atragatoare. O masina iti poate schimba impresia despre un om sau iti poate chiar schimba drumul in viata. Dar totusi pana acum ceva timp am fost de parere ca o masina trebuie sa fie acolo atunci cand ai nevoie de ea, sa te „care” dintr-un loc in altul in siguranta. Acestea erau gandurile mele pana nu demult pentru ca acum m-am indragostit nebuneste de Qashqai, acum urmaresc emisiunile tv, citesc articole despre EL in reviste, ba uite ca mai intru si pe blog-uri si forumuri. Carcoteli vor exista multe, ca e prea scumpa, chiar e, ca are motorizare diesel de logan, ca nu mai stiu eu ce. dar mai conteaza??? Voi ce cautati pe pagina asta, ce va impins?? pe mine una m-a fascinat superbitatea asta de masina. Va invidiez daca o aveti sau ca vi-o permiteti, dar bucurati-va de ea, zic eu ca merita!!!

  2. Monik,
    M-a incantat punctul tau de vedere. Sunt cu totul si cu totul de acord, masina este sa te care dintr-un loc in altul, in siguranta si confort. Sigur ca daca se poate sa fie si atragatoare este si mai bine, daca reusestesa-ti si placa. Cat priveste carcotelile privind motoarele Renault eu cred ca nu-si au locul, motoarele sunt bune si economice. Sunt de acord cu carcoteli la adresa Renault privind mecanica, pretul pieselor de schimb si orice altceva decat motoare. Ar fi bine daca contributia Renault la QQ s-ar opri la motoare, mecanica si tot restul venind de la Nissan. In incheiere imi place QQ pentru ceea ce este criticat si anume ca este o masina de oras cu posibilitatea de a merge si pe drumuri grele. Cred ca este un concept care mi se potriveste.

  3. Nu stiu de unde d-zeu veniti cu zvonuri cum ca Qashqai-ul qr qvea probleme la cutie sau nu este stabil!!!!!!!! ???
    Masina este inca foarte rara pe sosele asa ca ma indoiesc ca aceste”probleme ”sunt reale. Fratilor, ! masinile japoneze nu au probleme. Asta este adevarul si puteti verifica pe net. Qashqaiul nu are stabilitat? Pai nu are ca un ferrari ca doar garda la sol e mai sus si hey-este un crossover! Ia sa vedem; cind d-zeu a scos Nissan-ul o masina cu probleme in ultimul timp?? Au prea mare experienta -nu degeaba domina piata americana alaturi de Honda si Toyota. Si inca un lucru-mai, mai, la cate probleme are este cel mai vandut crossover in Europa si enlezii trudesc la greu sa faca fata comenzilor! Noroc

  4. dAV!d
    Ce taxe vamale???? Am platit doar taxe de prima inmatriculare 18 500 000 si ceva bani ptr numere desigur.
    Pachetele sunt in Ungaria ca si in Romania dar seriozitatea e mai mare. Apropos, cind am ridicat masina mi-au dat o sticla de sampanie marca Nissan, sapca, tricou, breloc Nissan, covoare ptr masina, trusa medicalasi triunghiurile aferente plina de optiuni de schimb. La romani te incaseaza ptr aceste lucruri, tzaranii naibii ca suntem!!!

  5. dragos 2 – Qashqai e o masina inalta. E normal sa se incline in curbe mai mult ca un Ferrari ๐Ÿ˜€ Asta nu e un defect.

  6. dragos2, nu stiu cine esti si ce urmaresti, ceea ce nu inteleg eu este :de ce dezinformezi?sunt proprietar de Qashqai cumparat din Romania cu 18.990 Euro 1,6 visia.intradevar in ungaria e 18.200, dar in nici un caz cu 4.000 – 5.000 euro asa cum fabulezi tu.si in Romania sa sti ca am primit, fara sa platesc : covoare, trusa sanitara, triunghi, stingator, in loc de sampanie o alarma.si daca romanii sunt tarani, probabil ca tu nu esti roman sau ca ar trebui sa te muti in Ungaria.la toti ne place in afara tarii, dar in momentul in care spunem ce bine e la altii, aruncam tigara pe jos.nu-i asa ca si tu faci la fel dragos???

  7. Draga zburatorule,
    De ce nu zbori tu pana la Nissan in Szeged si te vei convinge de spusele mele. Nu stiu preturi din toata Ungaria dar iata ce am platit eu si ce stiu: Atentie!
    -am un qashqai tekna 4wd 2l 140 cp- in Ro este aprox 20500 plus tva. EU AM PLATIT 16 500! Doresti o copie a facturii???
    Inca un pret: tekna, 2wd 2l este la 15300 in Hu iar la noi 19000si ceva plus tva!
    De ce vorbesti daca nu stii?
    Numai modelele diesel in Hu sunt doar cu vreo mie mai ieftine, benzinarele mult mai mult.

  8. Zburatorule m-am ambitionat si am verificat niste preturi la Nissan Szeged pt tine si iata ce au:
    Nisaan qashqai tekna (nu Visia), culoare cafe late este 3798500 forinti adica in jur de 15200 euro.Oricum e bine ca esti patriot, dar nu e rau sa mai asculti si la altii. Doresti telefonul din szeged? 0036-62559520 Noroc
    Ps. partial ai dreptate. modelele variaza ca preturi cu intre 900-4000 euro mai putin decat RO. Nu toate sunt cu 4000 mai ieftin. Al meu a fost.

  9. Nu-l certa f. tare pe zburator. :mrgreen:

    Pontul tau e f.f. foarte tare, doar daca iei pe firma, fara tva unguresc. Banuiesc ca tu asa ai procedat.

    Preturile in forinti sunt fara tva (25% la unguri). Gresesc?

  10. Oameni buni,
    ce d-zeu vorbesc ungureste cumva sau cum nu intelegeti???
    Mai repet odata ca vad ca nu sunt inteles. DECI. in afurisita de Ungarie preturile cu sau fara tva sunt mai mici decat in Ro cu intre 800-4000 euro-DEPINZANT DE MODEL. Deci cind il aduci in tara, iesi cu ATAT MAI IEFTIN!

  11. Imi pare rau ca v-am dat pontul. Luati masina de unde vreti. Succes!

  12. Daca iei masina de la unguri si o aduci in Ro, nu se plateste tva-ul unguresc. Doar la noi platest tva daca o iei pe PF.
    Ex tekna, 2l 140cp este 15200 la unguri plus tva romanesc egal 18088 .
    La romani aceeasi masina e vreo 19200 plus tva egal 22848 euro. Nu vedeti nici o diferenta? Heloooooo, qashqaiul meu este 20500 fara tva eu am dat doar 16500. Da este pe firma. Daca nu-l luam pe firma plateam tva deci 19635 comparat cu 25300 in Ro.
    Chiar sunt asa de greu de inteles???

  13. Om bun, ceea ce spui este greu de crezut, nu greu de inteles. ๐Ÿ™„ Acum ca ne-ai dat atatea cifre detaliate, este exclus sa mai fie vb de vreo confuzie…

    E foarte tare faza. Sa-ti iei QQ la pret de SX4. Super.

    Romani treceti Tisaaaaa!! :mrgreen:

  14. Pai ce spune biblia-sa crezi,nu? Cine nu crede, nu se capatuieste( salveaza). Apropos stiti de ce oltenii se ingroapa in picioare? ha?
    Ca sa fie primii la inviere!
    M-ai inebunit cu qashqaiul vostru. Sper ca v-am convins acum. Cheers!

  15. dragos2, te suspectez ca esti promoter pe la vreo firma de turism ungureasca. vrei sa ne trimiti in pelerinaj la Szeged…
    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: