mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. este simplu.intrati pe nissan.hu si o sa vedeti care sunt preturile la QQ.Comparabile cu cele din Ro.Probabil ca sunt firme care le vand mai ieftin, nu-mi explic cum.probabil sunt second.alta explicatie nu vad.

  2. zburatorule, daca omul si-a luat QQ de acolo… Nu mai putem spune nimic.

    De fapt, ar putea exista o explicatie plauzibila. Exista in UE o poveste interesanta despre masini noi sub pretul pietei:

    – o firma de rent-a-car are nevoie de 600 de masini.
    – cumpara de la fabrica si nu poate obtine un pret bun decat pt 1000 de masini cumparate.
    – rent-a-car cumpara 1000 de masini, isi opreste 600 si revinde rapid la pret mic (sub piata, fara profit, dar nu in pierdere) celelalte 400 de masini, de obicei in Est.

    Poate ca vanzatorul din Szeged este pe o astfel de filiera… Am un amic care a descoperit combinatia si a prins un lot de „New SH”, masini max 2000km („zero km” aduse pe roti din Vest) si 6 luni vechime ๐Ÿ˜€ A facut super afacere in Romania cu niste VW!

  3. asta spun si eu.adica exista o smecherie undeva.nu spun ca nu cred ce zice dragos.de altfel mi se par niste explicatii foarte pertinente.ma deranjase doar atitudinea asta de „romani prosti”

  4. Oricum, eu prefer SX4… Toate drumurile duc la unguri :mrgreen: ๐Ÿ˜€

  5. Se pare ca uiti de la mana pan’ la gura prietene. Unde vezi tu ca am folosit termenul de romani prosti? Daca toate le rastalmacesti asa e vai de lume. Am spus ca suntem tarani si asta este un termen figurativ referitor la nivelul scazut al calittatii servicilor in RO. Asta o stie toata lumea. Sa-ti mai spun ca am vrut sa iau doua Renault-uri acu vreo 2 ani si nu au vrut sa negocieze nimic, nici macar un covoras?? Cam la fel e si acum. (vezi de ce turismul e la pamant…)
    Apoi-chestia cu preturile; exista concesionari si apoi dealeri. Concesionarul cumpara de la fabrica si dealer-ul de la concesionar. Cel de la Szeged e concesionar.
    Si zburacel, daca te superi asa tare pt orice fleac, ma intreb ce faci cind iti bubuie cineva (din greseala) qasqai-ul cel nou? Doamne feri!

  6. (banuiesc) dragos2 – cred ca supralicitezi cu minunea de la Szeget. Pretul senzational la care ai cumparat tu masina poate avea doar 2 explicatii:
    – fie au gresit oamenii factura ๐Ÿ˜€
    – fie concesionarul maghiar a facut o combinatie in afara retelei.

    SUB NICI O FORMA pretul bun nu se justifica prin faptul ca ungurii sunt corecti, iar restul sunt lacomi…

    E foarte adevarat, noi avem servicii auto (si neauto) de 2 bani. Dar asta nu are nici o legatura cu… miracolul de la Szeget.
    ๐Ÿ˜ฏ ๐Ÿ˜ฏ ๐Ÿ˜ฏ
    In lantul de distributie, concesionar sau dealer inseamna acelasi lucru, diferentele de nuanta fiind doar in plan juridic (nu si comercial).

  7. 1. nu sunt prieten cu tine si nici nu imi doresc asta 2. as vrea sa stiu ce servicii oferi tu in ceea ce faci.sunt sigur ca nu extraordinare, dar pretentii ai.
    3. nu ma intereseaza ce nu ai primit de la Renault, vorbim de Nissan si iti spun ca eu am primit, desi nu am cerut, pentru ca mi se pare penibil sa „negociez, adica sa ma tiganesc”pentru un set de presuri
    4. concesionarul este un intermediar intre importator si client.adica mergi la el vezi masina stabilesti modelul, iar de platit o platesti catre importator(asa am facut eu).la un anumit interval de timp importatorul returneaza un comision concesionarului pentru masinile vandute.dealerul CUMPARA mai multe masini de la importator la un pret mai bun, isi pune un adaos de x%, din care poate negocia cu clientul si vinde masina direct catre client.problema e ca, concesionarul apartine importatorului, iar dealerul are practic propria lui afacere si de aceea importatorul ii vinde foarte rar masini pentru ca astfel isi „omoara” concesionarul.
    5. si apropo de bubuit iti spun sigur ca daca le bubuim amandoi in acelasi timp, poate chiar unul de altul,eu voi avea primul masina reparata , iar tu vei astepta, pentru ca eu cumparand de la concesionar voi avea prioritate fata de tine, asta daca nu cumva iti convine sa faci nenumarate drumuri la Szeged.

  8. si apropo masinile vandute de catre importator unui dealer oarecare, de obicei au probleme, sunt mai vechi de un an(nu e cazul la QQ), au fost lovite pe transport, adica rebuturi, dealerul le ia, le repara, si le vinde de noi unora ca tine care se bat cu pumnul in piept ce afacere buna au facut ei.cumparand de la concesionar, adica de la importator poti avea certitudinea ca nu iei o masina NOUA, PROASPAT REPARATA.eu in locul tau, mi-as verifica masinuta, pentru ca poate fi deja BUBUITA :).

  9. zburatorule – DIN PACATE ai dreptate. Nissan (dar si concesionarii altor marci din Romania) se prevalazea de o lege anacronica a garantiei, care este in contradictiei cu legislatia europeana.

    Comisia Europeana a reglementat (BER) piata auto din UE, noile prevederi fiind obligatorii in UE din 2004. Pt noi din 2007…

    Astfel, clientul isi poate cumpara masina cu pretul cel mai bun din UE, si isi poate face servisarea (inclusiv garantie) unde doreste.

    Un astfel de cadru creste concurenta, iar cei 24 de importatori nu si-o doresc. Intradevar sunt probeleme mari la noi cu garantiile masinilor NOI luate de afara, insa asa ceva este ilegal.

    Toata problema va disparea dupa primele amenzi UE. VW si-a luat deja o amenda in Germania. ๐Ÿ˜€

  10. iulian, nu vorbeam de garantie.concesionarul este obligat sa-ti repare masina indiferent de unde ai luat-o.Germania, Ungaria, etc.spuneam doar ca este normal ca cel care a cumparat masina de la el sa aiba prioritate.iar „bubuiturile” nu fac obiectul garantiei

  11. zburatorule – nu am comentat raspunsul tau, ci pornind de la el am facut cateva precizari importante legate de legislatia europeana incalcata inclusiv de vestici.

    Dar ca sa fac totusi un comentariu… :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    Nu sunt de acord cu ce zici in legatura cu „masinile bubuite si date dealerior mai putin importanti”. Daca mai exista astfel de gainarii in UE, se fac SIGUR fara stiinta producatorului sau importatorului (indiferent de marca). Producatorul si importatorul nu au nici un interes sa pacaleasca dealerul, intrucat masinile eventual bubuite sunt asigurate. Ei nu pierd nimic si prin urmare le pot vinde ca SH cu acelasi profit.

    Cred ca Dragos2 si-a cumparat masina dintr-un stoc „SH almost new”, ceea ce inseamna masina absolut noua si absolut intreaga, dar cu data de productie mai veche de 6 luni. Pur si simplu cred ca a avut un MARE noroc, pe care el il considera regula.

  12. Nu,nu, importatorul le vinde, dar nu in ideea ca ele sa fie vandute ca masini noi ci SH.Ce ii spune dealerul clientului e o poveste pe care importatorul nu are de unde sa o mai stie.Si atentie, acesti dealeri sau handleri cum li se mai spune nu fac parte din reteaua Nissan.Ei de obicei vand mai multe marci.Importatorul de obicei nu are un service propriu ca sa le poata repara.service au doar concesionarii.Tocmai de aceea importatorul nu da aceste masini(lovite) concesionarilor.pentru ca acestia sa nu le repare si sa le vanda de noi(asta s-ar intampla).Prefera sa le vanda acestor handleri, la preturi mult mai mici decat vaolarea lor de piata, DAR PENTRU A FI VANDUTE ULTERIOR SH.Eu la Dragos, desi are un ton foarte agresiv si arogant ii doresc ca masina lui sa nu faca parte din aceste loturi.

  13. aha, am inteles. si eu sunt sigur 99% ca masina lui dragos2 e absolut ok.

  14. Zburatorule, poti sa-mi spui de la ce dealer Nissan ai luat masina, eventual un contact? Eu am contactat un delear care sincer nici nu a vrut sa auda de alarma gratuita ca nu mai zic de amaratele alea de presuri. Nu stau eu in „cadoul” lor insa atitudinea m-a deranjat.

    As ateage atentia ca plata facturii pentru masina cumparata in Ro nu se face la cursul BNR ci la cursul BNR+0.5% :(. Din pacate asta mi-a stricat putin bugetul mai ales cu cresterea asat aa euro.

  15. Zburacel, incepi sa ma plictisesti. Bine asa o fi-masina mea e veche si bubuita iar tu ai platit pretul corect la qasqai. Asa sa fie. Fiecare cu ciubucul lui. Hai-va doresc succes la toti. La revedere.