ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. multe masini care sunt fabricate in 2000 NU AU EURO 3, va spun din propria experienta 🙁 , am un astra 1.6 16v an fabricatie 09.2000 (seria motor x16xel , iara daca era y16xel avea euro3) , seria mototrului nu se aflta pe tabelele RAR asta inseamna ca „motorul” e fabricat in ’99 … mai am un prieten cu un focus 1.8 i, a.f. 11.2000, cu norma de poluare D4 , la fel nu are euro 3 … , bineanteles sunt masini din ’98 – ’99 care au euro3 (renault Twingo; Opel Agila A.F. 2001 cu euro4 (am avut si eu una)); asa ca, ca sa fitzi mai siguri cumpara-tzi masini mai noi , sau daca nu trimite-tzi actele la cineva sa vi le duca la RAR ..BAFTA!!!

  2. Oameni buni ca in Germania din cauza avantajelor mari la impozit la o masina construita cu Euro2 se poaate pune Euro4. Asta se trece legal la revizia tehnica si politie in Brief si gata este Euro4. Daca RAR-ul din Rominia ia asta in consideratie nu stiu

  3. Da este adevarat se poate pune si cel mai avansat euro ,DAR cu pareri de rau si pt mine si pt ceilaltzi , cei de la RAR nu iau in considerare „pusu’l de euro3-4” , am vrut sa incerc dar bine ca nu am facut’o, ca eram obligat sa fac „acel TEST DINAMIC” care costa destul de mult 1000 euro +spaga 200 si dupa spusele „specialistilor” de la RAR …normele de poluare se iau dupa seria motorului nu dupa tipul de catalizator pe care ti-l pun ce-i din GER.. ,sau daca ma insel poate mai exista si alte posibilitati pe care eu nu le stiu si as fi bucuros sa le aflu 😀

  4. pana la urma cred ca o sa imi iau o laguna II din 2001, motor 1.6 16 V, macar stiu sigur ca are euro 3 si am gasit o la un pret ok.

    cele bune tuturor

  5. ce-l mai sfant e talonul (brieful), sa fie scris EURO3 sau 4 si atunci ai toate sansele sa nu ai probleme cu cei de la RAR . Evitati masinile cu norma de poluare D3 D4 sau alte d-uri , …. parerea mea .

  6. Se pune intrebarea daca autoritatile ronine vor sa protejeze mediul cum sustin sau sa incaseze bani? Eu echipez masina mea Euro2 cu Euro4 si vreau sa protejez mediul. De ce nu se recunoaste. Aici trebuie batut moneda.Pentru echipat cu Euro4 platesc 1000€ dar economisesc 2000€ la aceasta taxa de inscriere. trebuie s-ai batem cu aceeasi moneda. De aici si discrepantele dintre motor typ si actul german.

  7. Poate exista posibilitatea ka transformarea de la Euro1,2,3 la Euro4 sa se faca in Romania de firme recunoscute de RAR.

  8. Dane, chestia asta cu Euro 0-3 care poate fi facut 4, nu stiu cine de la cine ai aflat, dar atentie ca e TZEAPA. Una de 1000 de euroi.

    Eu ti-am zis, mai departe faci ce crezi…

    TE ROG MULT – da-mi si mie adresa service-ului care face masina din non_Euro, Euro4. Vreau sa vad si eu autorizatia RAR. Pe bune. Ai adresa?

  9. Dan.. In Romania ??? nu prea cred , nu avem sanse sa avem „norocul” asta, atata timp cand fiecare din guvern (tariceanu, vladescu..etc) isi apara propriile interese, daca ar exista aceste „firme” , asa numita taxa speciala nu-si mai are rostul,atunci fiecare ar pune un euro 4 pe masina lui . nu’s iei prosti, oricum aceste firme o sa apara dar cred ca dupa vreo 10 ani

  10. luk eu am un ford focus ghia din 1999 si as vrea sa stiu de ce in cartea de identitate germana la tip motor apare tip DAW iar in cea romaneasca apare la tip motor EDDC.astept un raspuns de la tine daca sti pt ca nu inteleg de ce au schimbat tipul motorului

  11. si mai am o intrebare. cum afli dupa o carte de identitate romaneasca ce euro are masina

  12. In CI (ca si in talon dealtfel) apare „numarul de omologare „.

    Norma euro e data ultimele doua caractere ale numarului de omologare”

    EURO 2 = X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3
    EURO 3 = D3, E3, R3
    EURO 4 = E4, R4

  13. multumesc senosh

  14. poti sa+mi spui si ceva despre schimbarea tipului de motor din DAW in EDDC

  15. La Ford Focus, cred ca Luk e sensei…

    Pana intra Luk sa-ti zica cum sta treaba, eu inclin sa cred ca TU esti cel care face o confuzie si cei de la RAR. Eu unul nu am auzit de vreun motor DAW la Ford. In schimb am auzit de EDDC…