ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. sorin – treaba cu inmatriculatul in UE e in faza de pionierat… Legea permite, asta e clar. Insa nimeni nu poate sa evalueze riscurile.

    Astia sunt turbati cu protectia Loganului. Poate ca varianta va merge, pana cand dau astia alta ordonanta de urgenta… Edge design ๐Ÿ™‚

  2. Toate discutiile astea despre masinile din 1999 care sa fie euro3 si care sa fie euro2 sunt ciudate de-a dreptul, nu vad pentru ce o uzina serioasa (ca cele din Germania) ar echipa (in aceeasi perioada) o masina cu cutie automata cu catalizator euro3 si aceeasi masina, dar cu cutie manuala cu catalizator euro2, mi se pare o ciudatenie, pai daca tot trecusera la euro3 pe automate? mi-a devenit tot mai clar ca rar-ul nostru de bastina are dispozitii clare, ca orice masina fabricata inainte de 1999 sa fie (oricum ai da-o) euro2, asa cica ar fi ca sa nu mai aduci masini mai vechi de 2000.
    Eu am adus un Ford Focus Ghia (fabricat in sept.99, in Germania avea si garantie 1 an), si nu pot sa va spun cum arata si cum este echipata, si rar-ul a catalogat-o euro2, chiar daca codul motor este FYDC, si nici nu suporta termen de comparatie cu loganurile. Acum sa-i spun lui luk, daca aduci frate masina aia din poza astia de aici ti-o incadreaza automat euro2, desi iti spun eu este ca si a mea clasa de emisie poluanta este 32 (la masina mea si la masina din poza ta), pentru euro3 clasa de emisie se incadreaza intre 31 si 33. Acum spuneti-mi voi cum pot eu contacta uzina din Kohln, sa-i rog sa-mi trimita o dovada ca masina este euro3.
    Altfel nu stiu ce as putea face, poate are cineva o idee (eventual o pila la rar???)

  3. mariuswbo – diferentele intre normele euro nu stau doar in catalizator. Daca ar fi asa, am transforma imediat orice Dacie veche in euro3.

    Faptul ca la anumite motorizari, fix acelasi motor este incadrat diferit in fc. de cutie nu-i o smecherie. Pur si simplu anumite motoare emist mai multe noxe pe cutie automata (mai solicitanta pentru motor, fapt dovedit si de consumul mai mare) decat pe cutie manuala.

    O face RAR 853 de smecherii cu noi, dar asta nu-i smecherie.

  4. pentru mariuswbo.- aceeasi problema ca si tine o am si eu , am adus un ford focus ghia ,fab 1999 , 2000 cm , cu seria WFOAXXGCDAXM50584 , tip motor DAW, clasa emisie 32 , D4 , si a fost incadrata la euro 2 de catre rar. nu-mi explic de ce in cartea germana la tip motor apare seria DAW iar la rar apare tipul EDDC.as vrea sa stiu de ce s-a facut aceasta schimbare de tip motor. nu cumva asta e o smecherie a rar-ului ca sa o incadreze la euro 2.

  5. Felicitari pt. site. Vreau si eu sa stiu daca Seat Leon 1.6 16v benzina din 2002 poate scoate euro 4 ?
    Nu am seria motorului sau a sasiului.

  6. Robert, e imposibil de spus exact fara tipul motor. poate avem noroc cu cineva care are Leon din 2002.

    Euro4 s-a implementat in Europa abia la 1 ian 2005. Insa acest lucru nu exclude posibilitatea de a fi o masina euro4.

  7. Un Peogeot 206 1.9 D din o6.2002 ce Euro este?

  8. virgil – are mari sanse sa fie euro3.

    Ca sa aflam mai exact, posteaza si tu tipul motorului (e in brief sau talon).

  9. am cumparat in 2005 un golf 4. pe carte la an fabricatie e 1999. La rubrica * MENTIUNI…* scrie : An conform cod vin – 2000, mentiune facuta de un ing de la RAR Bucuresti. Am fost la Rarul judetului de care apartin si i-am intrebat daca schimb cartea masinii ( o dau pierduta ) in cea noua imi trec direct anul 2000? Raspunsul a fost negativ. credeti ca la Rarul din bucuresti pot obtine modificarea ceruta/ Mentionez ca in seria sasiu al 10-lea caracter e Y. Multumesc anticipat.

  10. Domnule Cristea, cred ca doar la RAR puteti afla raspunsul asteptat. Va pot dezinforma daca ma apuc sa dau cu presupusul.

  11. Pentru Cristi
    nu exista o rezolvare, decat daca nemernicii astia nomenclaturisti vor reduce taxa care este ingrozitor de mare, in Germania am fost convins ca Fordul este euro 3, l-am luat de la dealer Ford, toate reviziile la masina au fost facute in acelasi loc (la o reprezentanta Ford), dar am luat o mare teapa, nu cu masina care pe cuvant ca daca banii aia de taxa mi-ar veni degeaba (de la loto spre ex.) m-as duce si maine sa o platesc (masina zici ca acum a iesit din fabrica), am auzit insa ca as putea sa o vand in Bulgaria (desi nu-mi vine deloc), problema este ca in Bulgaria puterea de cumparare este foarte mica si probabil si preturile sunt in consecinta.
    Daca aflu ceva, mai scriu pe aici, pe oportunitatea asta minunata de dialog (sa aiba multa sanatate cine l-a creat). Poate reusesc sa scriu la uzina, desi este clar ca seriile de motoare a caror litera este X la pozitia 11 (ceea ce inseamna fix ca masina a fost fabricata in ’99), la rar-ul nostru este euro 2, chiar daca nemtii o trec drept euro 3. M-am mai gandit ca dupa ce reusesc sa o inmatriculez, ma duc in alta tara (poate in Germania inapoi) si ma duc la rarul lor si-i rog sa-mi spuna ce fel de euro este. Si daca ma pun astia sa ma duc la notariat sa dau declaratie ca nu cer un ban inapoi din taxa, de-abia astept, abia atunci pot sa-i dau in judecata si sa-mi iau inapoi banii si inca pe deasupra pentru ca imi incalca drepturile constitutionale. Chiar este adevarat ca te duci la notariat??
    Multumesc mult senosh pentru rspunsuri, chiar daca nu m-au ajutat mi-au mai alungat catraneala.

  12. In legatura cu mersul la notariat pentru a renunta la drepturi de despagubire pentru plata taxei:

    – nu e adevarat. Pe bune.

  13. Seat Leon,Toledo,Ibiza din 2002 benzina au EURO4
    Skoda Fabia 2000 44kw 74KW benzina au Euro4
    Ford Focus 2001 benzina au euro4 ( am vazut si din 99-2000 dar de alea nu sint sigur )
    Audi A4 benzina 2000 au EURO4
    Opel Corsa 2001 benzina au EURO4
    Opel Agila 2001 benzina au EURO4

    etc…

  14. Luk – se popate interpreta gresit ce ai scris:

    Nu toate Corsele si Agilele din 2001 pe benzina sunt Euro4. EXISTA si Euro4, dar nu sunt toate Euro4.

    Valabil pentru absolut toate marcile despre care ai scris.
    De acord?

  15. Daca cumpar o masina din Germania si are acte de Belgia trebuie sa merg pana la Bruxel ca sa pot sa cumpar numere si sa fac actele?