ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. Complicat. Intreaba-i pe nemti…

  2. da senosh.Sint de acord cu tine.
    Nici nu am zis ca toate ar fi EURO4, doar acelea care au scris in brief EURO4 ( atentie EURO4 explicit si nu D4 sau altceva ) si corespunde si seria motor cu lista de pe kba.de

    Ar fi eronat sa zic ca toate acele masini au EURO4.

  3. pe autovit e un seat din 2002 de 1.6 dar are euro3.
    Deci putin probabil sa aiba ala din Germania din acelasi an euro4 nu?
    sau chiar imposibil?

  4. Robert

    1.Daca cumperi o masina din Germania si are acte de Belgia,nu trebuie sa mergi in Belgia pentru acte.

    a)Vii cu ea pe Trailer
    b)Vii cu numere galbene

    2.Daca cumperi o masina din Belgia cu acte de Belgia,si nu vrei sa scoti numere din Belgia (ca-s scumpe ) ori vii cu ea pe trailer,ori cumperi numere galbene din germania,mergi cu ele in belgia,le pui pe masina, si vii cu masina acasa

  5. ok meci mult luk pt. info

  6. Buna tuturor.

    Vreau sa imi cumpar un BMW 520i an 2002 si pe cartea masinii scrie EURO3 si D4. am citit intr-un articol mai la inceput ca cineva a reusit sa inmatriculeze o astfel de masina ca E4.
    2. Masina vreau sa o iau fara MWST. adica sa platesc export preiss si sa o cumpar pe firma. Daca o aduc la noi si o las pe firma sunt obligat sa platesc ceva in plus cum ar fi TVA?

  7. Alex:

    1. Daca in carte scrie Euro3, inseamna ca nu e Euro4, indiferent de norma D trecuta alaturi.

    2. Daca „o lasi pe firma” nu ai de platit nici un tva. O inmatriculezi si gata. Daca o revinzi, o revinzi cu tva.

    „Ceva in plus” ar putea fi niste accize pentru motorizarile mari (peste 2 litri – dar nu sunt f sigur…)

  8. Hei. merci mult…super tare site-ul. hai sa va spun ca m-am interesat si eu si cred ca am gasit in sfarsit o persoana la RAR care sa aiba bunatatea sa stea de vorba si sa dea niste informatii. Deci sa incepem cu inceputul.

    Daca pe carte scrie Euro3 cu D4 aveti urmatoarea optiune daca credeti ca motorul este euro 4 sau ati aflat de la vreo alta sursa.

    se cere de la dealer-ul din tara respectiva sa ceara un certificat de norme de poluare ale motorului respectiv conform directivei europene 70/156. In acest certificat se regasesc toate datele pe care le are acest motor.La punctul 4-6-1 sunt trecute urmatoarele norme:
    1.70/220
    2. 98/69
    3.99/102
    4.200/100

    In continuare masinile E3 D4 se incadreaza la 99/102 iar daca in acel certificat de norme poluante primiti litera A este Euro 3 clar iar daca exista litera B atunci cei de la RAR il iau ca euro 4.

    imi cer scuze pt eventualele greseli daca sunt iar aceste info sper sa va ajute un pic mai departe.

    Apropo de TVA…merci mult mi-ai dat un raspuns bun pt ca 2171ccm la euro 3 sunt 2800 euro ceea ce e destul si macar ma scot cu TVA-ul. Corecteaza-ma daca gresec.

    Alex

  9. te rog; un ford mondeo din 04.2002 1.8 benzina e euro 4 cumva? tip MFD1492L5903

    dar o laguna II 1.6 din 2002 MRE1402C5871 ?

  10. virgil – toate raspunsurile pe care ti le pot da sunt legate din informatiile din tabelele RAR. Mai exact, pentru o masina care are pe carte doar norma D ti-as putea spune daca intra la E3 sau este E2…

    Tabele Euro4 n-am si nici nu stiu de unde sa iau. Intr-un comentariu mai sus Luk zicea ceva despre niste tabele Euro4… A lasat niste linkuri.

  11. sunt in franta si actele astora nu gasesc nicaieri codul motor ca sa caut apoi in tabelele RAR. cum determin atunci norma euro????

    unde sa caut pe masina/caroserie seria motor ca sa ma lamuresc ce euro cumpar??

    se poate ca un ford focus benzina 1.6 benzina din 2000 sa nu fie euo 3?

  12. virgil6 – Focus 1,6 benzina ar trebui sa fie euro3. Poti avea si norocul unui euro4 (am vazut ca a scris cneva pe site ca s-au produs in 2000). Insa nu am CERTITUDINEA ca nu poti lua totusi vreun Euro2… De aceea propun urmatoarele:

    – fie scanezi si tu actele masinii sa ma sfatuiesc cu baietii pe sit;
    – fie ia seria clasica (serie sasiu, nr.identificare sau cum i-or zice francezii) si posteaz-o aici.

    In ambele situatii, am un raspuns maine la ora 12, ora noastra. Ai timpul necesar sa astepti raspunsul?

    1.

  13. multumesc mult: deocamdata nu am seria decat de la un ford mondeo 1.8 benzina din 04.2002.
    type MFD1492L5903
    NUMERO DANS LA SERIE du TYPE
    WF05XXGBB52S38478
    asta vreau sa stiu daca e euro 4…nu stiu daca imi poti spune asa ceva.
    maine o sa aflu si seria fordului focus din 2000/ si alte masini pe care o sa le vad.
    faza e ca nu prea am acces internet aici; daca as putea sa te sun ar fi excelent.

    multumesc mult pentru tot…

  14. salut virgil – tot ce-ti pot spune este ca Mondeo din 2002 nu-i mai jos de Euro3.

    Daca e sau nu Euro4 am inteles ca se stabileste prin test dinamic. Cica te costa vreo 2000 de euroi.

    Bizar… Din cate stiu eu RAR nu-i capabil sa face test dinamic Euro4 in acest moment.