mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. Va multumesc frumos pentru lamuriri, si lui Iulian si lui Laurentiu. Sa le stapaniti sanatosi. Si eu vreau sa-mi iau o bijuterie d-asta, dar mai am putin de asteptat. Oricum, nu vreau sa o iau din tara din cauza faptului ca am mult de asteptat. Vreau sa ma duc in Germania si cred ca imi voi arunca un ochi si la unguri. Bafta si … va mai urmaresc.

  2. Domnului Iulian
    Aveti dreptate in ceea ce priveste corelatia dintre consum maniera de condus. Masina mea este condusa de sotie (zilnic), intr-o maniera „blanda”. Aprecierile dumneavoastra sunt corecte!

  3. Domnului Paul
    Va doresc sa va cumparati cat mai repede o astfel de masina, nu veti regreta! In interior, constructorul nu a excelat in detalii, dar va asigur ca veti beneficia de un confort peste medie. Suprafata vitrata este mare (se poate vedea si in imaginile prezentate de dul Iulian), cu un parbriz foarte inalt…

  4. Nedumeririle mele sunt urmatoarele:
    1. desi specificatiile oficiale dau un consum de 8.5l/100km urban – ptr 1.5 glx posesorii de aici indica ~12l/100km (oare e din cauza ca la inceput, ca orice motor nou, consumul e mai mare pana cand acesta „se aseaza”?)
    2. Tractiune : 4×2 la acest model inseamna ca beneficiez de acel buton „magic” care pus in pozitia „lock” ma va ajuta in situatii dificile?
    3. Portbagajul de 270 l nu este un inconvenient major ptr plecarea in concediu/weekend ptr 4 pers?
    Multumesc.

  5. Tizu – pe rand:

    1. Consumurile publicate de constructori sunt masurate in anumite conditii, ideale, in care consumul urban inseamna opriri la stop, la treceri si cam atat. Nicidecum deplasare bara la bara cu o viteza medie de 15 km/h cum se intampla zilnic in Bucuresti. Sunt sigur ca fara incarcare, cu rezervorul jumatate gol si cu un sofer de 80kg ar putea scoate cei 8,5 km/100km dati de constructor daca testul s-ar face noaptea pe la ora 3…

    2. Nu. 4×2 inseamna tractiune fata ca la orice masina si gata. Suzuki 4×4 stie singur cand sa treaca de pe 4×2 pe 4×4.

    3. Depinde de concediu. Daca pleci cu 3 tricouri in valiza si te blindezi cu carduri, portbagajul este suficient. Daca mergem in salbaticie cu cort, mancare, bautura, saci de dormit si alte caiace, nu-i suficient nici QQ-ul. E foarte relativa nevoia de portbagaj. Strict din punctul meu de vedere, portbagajul trebuie sa indeplineasca o singura conditie – sa stea cainele bine… ๐Ÿ˜€

  6. SUZUKI ESTE O MASINA BUNA SI ECONOMICA PE CARE ROMANI NU O PREA CUNOSC

  7. Studiind un pliant cu ofertele unui hypermarket, constat ca anvelopele Bridgestone Turanza ER 300 cu care vine echipat standard SX 4, cel putin in varianta GS, au fost pe primul loc intr-un test AMS din mai 2006.Ceea ce inseamna ca producatorul a dat dovada de bun simt la momentul lansarii modelului echipandu-l cu ce era „pe val” in domeniul produselor de serie mare la acea data.Sincer da fiu nu ma pot plinge de comportamentul acestor pneuri pe asfalt, chiar ud.Pe gheata, zapada sau noroaie trebuie pingele adecvate.
    In alta ordine de idei am avut ocazia unei „liniute” la drum intins cu un QQ, nu am deslusit ce motorizare avea.Fiind QQ masina de serviciu, a mea cumparata cu efortul propriilor bicepsi (sinapsa din dotare da rateuri), recunosc ca in linie dreapta e greu sa te tii de el.Lucrurile se schimba insa cind incep virajele, acolo Suzy este stapina pe situatie.Oricum eu inca nu am mers cu viteza peste 160 pt ca de acolo se accelereaza mai greu, cind drumul permitea o lansare eram cu nevasta in masina, situatie cind decuplez si detectorul radar pt a nu fi stresat din toate unghiurile.
    Aceste scurte experimente le-am facut pe E 85, probabil unul din drumurile cele mai bune din tara, in conditii de trafic lejer, in scopul cunoasterii masinii – NU SUNT ADEPTUL CONDUCERII IN STIL KAMIKAZE !
    Drumuri bune tuturor !

  8. SXtelu – nu-mi plac deloc gumele originale de pe SX4. Au o aderenta indoielnica. Sunt bune pe asfalt ud, pt ca de fapt sunt de ploaie, ca au alea 3 santuri mari.

    Revenind la QQ, sa nu uitam ca exceptand 1,6 benzina de 115 CP, toate motorizarile sunt de 140-150 CP.

    Nu-i de mirare ca in linie dreapta s-a dus tare. Cu mentiunea ca daca ar fi avut 1,6-le de 115 CP, il lasai in spate cu doar 100CP ai tai.

  9. Si eu sunt un fan Suzuki.

  10. La B%S Motors mi s-a spus ca daca platesc avansul in luna iulie, imi vine masina in noiembrie. Am inteles de la ei ca varianta 1.6 4×4 GS nu se mai produce pana in noiembrie 2008 din cauza cererii scazute, sau a cererii mari pentru celelalte variante. Voi a-ti auzit asa ceva?

  11. Mihaela – nu. Nu am auzit asa ceva, nici la noi si nici afara. Probabil ca vor sa scape de stocul de diesel.

    Si eu ma informez tot de la B&S. O sa-i intreb, ca m-ai facut curios…

  12. Iulian, chiar te rog sa ma tii la curent cu ceea ce afli, pentru ca eu am vorbit si cu alti dealeri si mi-au spus aceeasi poveste. Eu platesc avansul la masina saptamana aceasta si chiar as dori sa o am mai curand, daca se poate!

  13. Mihaela – Urmatoarea luna de fabricatie este octombrie, cu livrare in noiembrie. Este un anunt oficial facut de unguri pentru Romania.

    Modelul este foarte solicitat si de aceea cred ca acest blank se datoreaza fie unei re-setari a uzinei (modele noi, samd), fie unei cererei mari din vest. Este doar o presupunere personala.

  14. Multumesc, Iulian!

  15. salut,
    am vazut pe http://www.autoscout.ro multe oferte de sx4 in germania, foarte ieftine si noi. In special pt modelul de 1.5. aveti idee de unde pretul atat de mic ? O fi vreun lot cu probleme ??

    Adrian