mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. Ursa Mare are o viziune extrem de personala asupra lumii auto. Am simtit dintotdeauna o chemare spre coafor… Acum imi explic acest sentiment ๐Ÿ˜€

    Ursa e un adolescent batran. Intr-o zi se va face mare :mrgreen:

  2. Pentru ca problema motorului diesel 1,6/90PS din oferta maghiara pentru SX4 a ramas nelamurita,priviti rubrica cod motor si veti vedea ca este vorba de cel montat pe Peugeot 207 Premium 1,6 HDI

  3. Da, asa este. Auzisem si eu, dar n-am mai postat.

  4. eu am vazut si nissanu si suzuki iar plasitul de la suzuchi nu se compara cu cel de la nissan….cel de la nissan este ieftin….suna a gol….eu unul nu as da un nissan pentru un suzuk:D:D parterea mea:P

  5. Acest articol „l-am citit si l-am recitit”…. Recunosc ca articolul dumneavoastra m-a influentat in alegerea masinii. Mi-am cumparat un SX4 (GS 1.6 4×4), acum cateva luni, cu care am parcurs pana acum 2000 km. Am recitit astazi articolul dumneavoastra si consider ca este unul corect si avizat. Nu imi pare rau de alegerea facuta! Multumesc mult!

  6. De aproximativ o luna conduc si eu un QQ. Fara a avea multi km parcursi si aceia in oras, pot spune totusi ca alegerea facuta este una buna. Am sa revin cu amanunte dupa ce se vor mai aduna ceva km la bord.

  7. Felicitari!! ๐Ÿ˜€

  8. -domnilor , si eu intentionez sa iau un sx4 la inceputul lui iunie , de fapt mai mult ca sigur voi lua aceasta masinuta, daca dealerul de la care o cumpar intra si in programul rabla , atunci ma in cadrez la un sx4 4w41.6
    -am ramas profund impresionat in bine de aceasta masina
    -astept sugestii de la posesorii acesteia
    -va multumesc

  9. -nu stiu , poate sunt subiectiv, dar intre sedici si sx4 este o diferenta colosara (raportat la dotari , calitate, pret) de unde o veni asta, la urma urmei ar trebui sa fie aceeasi masina
    -si ca sa nu uit, stiti ce mi-a spus un mecanic de la suzuki, „domne’ daca nu ar fi reviziile , am muri de foame”, asa este oare, masina asta este chiar atit de fiabila ?, daca da atunci lumea dc nu deschide ochii si o cumpara

  10. suzuki este una din cele mai interesante oferte din acest moment. alegerea este foarte buna.

    intradevar, la aceiasi bani sx4 este mai echipat decat sedici. in rest masinile sunt identice, difera doar logoul de pe grila fata.

    precizare importanta, sedici este un suzuki, si nu sx4 un fiat ๐Ÿ˜€

    apropo de „somaj tehnic”, cei de la suzuki au inceput sa repare peugeot-uri si vw-uri. misto, nu?

  11. pentru Bogdan
    Sunt posesorul unui Suzuki SX4 1.6 GS 4WD. As incerca sa va spun cate ceva din impresiile mele.
    Este o masina care se comporta foarte, foarte bine la drum lung. Masina se comporta fantastic pe drumurile desfundate de tara! Pasagerii fata dispun de un spatiu suficient.
    Plasticele din interior sunt acceptabile.

  12. …nu scartie si nu bate nimic in interior pe drumuri grele. A aparut in fel de ticait exterior pe la 1500 km, dar care a disparut dupa inca 50 km. Nu stiu de la ce a fost!

  13. ..portpagajul este mic, dar acest neajuns poate fi compensat prin rabatarea banchetelor (Pot fi rabatate complet). Este o masina suficient de lata (o idee mai lata ca logan), ceea ce ii ofera stabilitate si un spatiu suficient in interior.

  14. pentru Dragos
    QQ este o masina foarte, foarte frumoasa si interesanta. Am vrut sa-mi cumpar, insa cei de la nisan mi-au spus ca perioada de asteptare este de cel putin 4 luni. Felicitari pentru QQ-ul pe care il stapanesti!

  15. As adauga la cele spuse de Laurentiu si un fapt mai putin placut pentru SX4 (dupa primii 5000 de km) – placutele de frana. Sunt ecologice, foarte eficiente, dar au o compozitie ciudata care face uneori sa scoata la franare un zgomot destul de neplacut. Pe masura ce se tocesc placutele, variaza si timbrul zgomotului… In 90% din timp totul este ok, dar si cand incepe sa uruie te tine cate 1 saptamana.