mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. am cumparat suzuki sx4 acum patru luni vreau pareri ptr, drum lung [grecia-romania], ce parere aveti

  2. masina fara probleme. consum decent daca nu este fortata repetat. viteza de croaziera 100 km/h. Atentie la drumul ud, poate fugi de fund in curbe la viteza mare.

  3. qashqai e cu muuuuuult peste SX4,mai ales la design sau spatiu
    mi-am petrecut o ora citind comentariile si mai intai credeti in aia si dupa aceea in aia :))

  4. Cred ca cei mai multi am fost de parere ca QQ depaseste SX4 la unele capitole, intrebarea este daca acele plusuri justifica diferenta de pret care nu este chiar neglijabila.
    Unii chiar suntem mai suciti, in sensul ca daca ne-am permite ML sau G klasse – daca nu trrraditionalul Q7 alb (pina o aparea Q8) ne-am lua totusi un Subaru Forester sau Outback.
    In fond, nu suntem baieti rai, doar ca avem alt mod de a aborda lucrurile.

  5. Parerea fata de o masina nu este religie. Se poate schimba.

    Timpul mi-a demonstrat ca SX4 are un dezavantaj major, care nu poate fi intalnit la gama Nissan (nu doar QQ).

    Ma refer la punctajul excelent pecare il are la protectia pietonilor. Protectia pietonilor inseamna deformarea masinii:

    – Am atins un caine, mi s-a miscat bara. Cainele e fericit, nu are probleme.

    – M-am lovit la inghesuiala oglinda in oglinda cu un Logan, plasticul de la oglinda mea s-a crapat, oglinda de Logan a ramas ok.

    – Un idiot cu un Opel mi-a lovit bara in spate, el nu are nimic, bara mea s-a miscat.

    Nu mai vb despre cosmarul de a avea masina neagra intr-un Bucuresti infect.

    Cam paguboasa filosofia asta stupida cu protectia pietonilor. Sincer, chestia asta ma face deja sa ma gandesc sa schimb SX4.

    Dar nu cu QQ. Vreau masina, nu logo. Subaru nu-mi place deloc. Are un design interior deplorabil. Nu ma inspira.

    Cred ca pe mine ma paste un Grand Vitara sau CR-V, ceva mic pe dinafara, mare pe dinauntru si sa nu se strice… Nu cer mai mult ๐Ÿ˜€

  6. In afara de noi doi, mai sunt si alti specialisti inca in viata care considera ca moda testelor crash are o influenta negativa in proiectarea si constructia automobilelor.
    De dragul unui punctaj bun Euroncap care se reflecta in succesul produsului pe piata (sprijinit si de o promovare agresiva) s-au construit masini tot mai grele – ceea ce inseamna consumuri mai mari, si din ce in ce mai „deformabile” pe alocuri.
    Pretextul pt cea din urma caracteristica enumerata ar fi siguranta pietonilor, efectul este de fapt bunastarea service-urilor, a firmelor de asigurari si nu in ultimul rind a fabricantilor de componente (gen bara tip spoiler), de lacuri si vopsele.Deformabile sunt si pe ansamblu masinile astea, au 5 stele NCAP dar daca opresti cu o roata pe bordura sau in groapa nu se mai inchide hayonul sau portiera.
    Accidentele rar au loc in conditiile simularilor din laborator, stelutele verzi de pe peretii euroncap nu trebuie sa constituie principalul criteriu in alegerea unui automobil ci doar unul dintre aspectele de luat in calcul.
    Cresterea sigurantei in trafic se poate realiza prin alta filozofie a infrastructurii rutiere, prin educatia participantilor la trafic si printr-o selectie mai riguroasa (psihologica si medicala) a doritorilor de permise auto.Cunosc cazul unei persoane care la treizeci de ani a picat testul psihologic pt obtinerea permisului de conducere iar la aproape saizeci a devenit brusc apta d.p.d.v. psihe sa conduca autoturismul pe drumurile publice.
    Din cite stiu, afectiunile psihice se agraveaza cu trecerea anilor, unde mai pui ca traficul nu mai seamana nici cu cel de acum 7-8 ani, darmite cu cel de acum 30 de ani.
    Politia rutiera se ocupa de comercializarea permiselor auto – poate isi fac si lant de hypermarketuri in curind.
    Ca sa nu ma lungesc, evolutia in domeniul transporturilor rutiere, ca si in celelalte domenii de activitate, este orientata spre maximizarea profiturilor, nicidecum siguranta noastra in trafic -aceasta constituind insa cea mai buna „acoperire” …

  7. De acord cu siguranta in trafic orientata pe oameni si nu pe masina. Din pacate,traim in sistemul „vaci-fericite”, in care apasareaunuibuton stupid ar trebui sa rezolve o anume problema fara sa ne folosim creierul.

    Apropo, mai stii sa scrii cu pixul?

    Sigur, exemplele de „biz spoit” pot continua cu exemplele „pe verde”:
    – downsizing-ul – o mare minciuna. Cica motoarele consuma mai putin. FALS. Consuma mai putin doar cu ajustarea unor performante dinamice. Daca vrei la fel de mult abur, iti trebuie la fel de multa apa…

    Ideea este ca un criteriu bun de alegere a unei masini este ca ratingul de la protectia pietonilor sa fie minim. Iubesc cainii, am si eu caine, dar cand dau peste vreun kamikaze, prefer sa imi ramana bara la loc.

    Revenind la SX4, m-a dezumflat MULT si uratenia versiunii sedan. Este had. Tot farmecul hatch-ului dispare. Nu inteleg de ce au scos asa ceva pe piata.

  8. Incerc sa nu acord calculatorului prea mult din timpul meu, am noroc ca la munca este doar una din multele unelte ce trebuie utilizate si de aceea mai scriu si cu pixul.Pt a citi un material, chiar un text de lege nu neaparat o carte intreaga, prefer sa-l printez.
    Cititul pe monitor e cafea filtru comparativ cu cititul pe hirtie, un fel de cafea la nisip mestesugita.
    Nu am vazut sedanul SX4 „pe viu”, in fotografii nu imi place… Probabil e la fel de „reusit” precum clio symbol raportat la clio.
    Nu am studiat interioarele Subaru dar fiind insurat inca din mileniul trecut nu cred ca m-as impiedica in acest amanunt.Apropos, pe un site cred ca sectiunea Subaru e cea mai activa din tot forumul, cum a fost aria Suzuki anul trecut.
    Imi amintesc o editie Top Gear, traditionala disputa Impreza-Lancer, toata lumea era de acord ca Mitsu este peste Subaru la mai toate capitolele dar in unanimitate ar fi achizitionat Subaru, fara a putea furniza o explicatie plauzibila.Probabil iti ramine la suflet, asa necizelata si indaratnica cum este comparativ cu oarecum aristocraticul Lancer.
    In lista ta de optiuni cred ca ar incapea si Mazda CX-7, cred ca vor motoriza adecvat cit de curind masina deoarece benzinarul turbo este marele handicap al unei masini dealtfel reusite.
    Ma apropii de 40 mii km cu SX-4 meu negru, este mai sprinten decit in frageda pruncie si am invatat sa-l turez cit ii place.L-am menajat oarecum desi nu cerea lucrul asta.Nu m-a lasat niciodata in drum, nu isi aroga cota de atentie, pur si simplu isi face treba si te bazezi fara rezerve pe el.Am ajuns sa privesc contrariat la colegii navetisti, posesori de limuzine, care stau in cumpana vinerea daca sa plece sau nu spre casa ca uite, a inceput ninsoarea, sunt drumuri blocate sau cu circulatia ingreunata nu stiu pe unde.Pur si simplu ma urc in masina si plec, este echipata, alimentata, dornica de drum…
    Am schilodit si eu un caine, bara a crapat.Posesorul unei dacii antice nu a reusit sa parcheze linga masina mea (gheata + strat subtire de zapada) si mi-a spart bara(spoiler) spate.
    Chiar ajungi sa privesti cu jind la masini din epoca anterioara structurilor deformabile, cu bare din otel fixate pe lonjeroane ce se strecoara dezinvolt prin parcari si alte zone aglomerate, trebuind doar sa polisheze sau in cel mai rau caz sa inlocuiasca imbracamintea din plastic de pe extremitatile barelor in caz de impact.
    Sa ma bazez pe negarea negatiei si sa astept revenirea la acest gen de masini ?

  9. Intrebarea „cu pixul” trebuia urmata de un ๐Ÿ˜€ . Nu am avut niciodata vreo suspiciune ca nu stii sa scrii cu pixul ๐Ÿ™‚

    Am un prieten care a emis teoria conform careia producatorii de moto fac motoare fiabile si la auto. Subscriu. Nu pot reprosa nimic platformei SX4.

    Da, CX7 este o optiune. Scumpa cu draci, dar este o optiune.

    Incepand de acum, voi considera numarul mare de stele la protectia pasagerilor un MINUS al masinii, nicidecum un avantaj.

    Spune-i cum vrei „negarea negatiei”, „retrospectiune tehnica” sau „tot mai bine era inainte”, eu unul incepand de acum imi voi cumpara masina pentru mine, nu pentru pietoni ๐Ÿ˜€

  10. Asta pana lovesti si omori primul pieton, poate dupa aia o sa ai niste mustrari de constiinta…

  11. Faza cu pietonii a fost – desigur – o gluma. Sistemul de prindere a barii de pe SX4 poate face diferenta intre viata si moarte. asa este.

    La fel de adevarat este si faptl ca de ani buni de cand conduc, nu am fost niciodata in situatia in care sa iau pe capota pe cineva sau sa evit asa ceva in ultima clipa… Prin urmare, indfiferent de nr de stele la protectia pietonilor, efectul este acelasi – zero victime ๐Ÿ˜€