apr. 122007
 

Importul masinilor second hand a devenit sport national. Romanii merg in vest, in special in Germania, si cumpara masini la preturi mai bune decat cele de acasa. In articolul Normele auto germane D3 si D4 – echivalent EURO. Second hand din Germania am prezentat in detaliu misterioasa norma germana „D”, precum si imposibilitatea echivalarii acesteia cu vreo norma „Euro”. Unul din reperele articolului era si anul 2000, anul de trecere la norma Euro3. Este un an de tranzitie pentru majoritatea producatorilor europeni, permis de Comisia Europeana, si poate oferi surprize neplacute celor care cumpara azi masini second hand construite in 2000.

In primul rand trebuie spus ca anul de fabricatie 2000 incepe la jumatatea anului calendaristic 1999 si se termina la jumatatea anului calendaristic 2000. Practic, este un an de productie care incepe intr-un an calendaristic Euro2 si se termina intr-un an calendaristic Euro3. Acest decalaj intre anul de productie si cel calendaristic a creat la 1 ianuarie 2000 un efect surpriza. Cu toate ca in statele UE, adica inclusiv in Germania, a devenit oficial obligatorie norma Euro3, trecerea la noua norma nu a fost brusca. Motorizarile vechi trebuiau distribuite si vandute, iar acest lucru a durat mai multe luni.

Din aceasta cauza, Ford a reusit sa isi alinieze la Euro3 doar motorizarile pe benzina in 2000, cele diesel devenind Euro3 abia in 2001. Volkswagen a continuat sa-si echipeze masinile cu motorizari Euro2 pana la epuizarea lor in anul 2000. Trebuie spus ca la ora trecerii la Euro3 existau deja motorizari Euro4 produse de VW, detaliu care complica si mai mult lucrurile.

In absenta unui inscris „Euro X” explicit, avand doar norma D in cartea de identitate (brief), este dificil de ales o masina Euro3 cunoscand doar anul de productie 2000, un an de tranzitie tehnologica prelungita. Exista totusi un instrument ajutator, un tabel RAR suficient de explicit pentru a face diferenta intre Euro2 si Euro3. Este vorba despre vechiul tabel folosit de RAR pentru a permite inmatricularea unui autoturism minim Euro3. Daca exista codul motor al masinii alese in tabel, inseamna ca masina este minim Euro3. Daca nu, e maxim Euro2 (download tabel).

Pentru a identifica o motorizare Euro3, trebuie sa existe o identitate multipla, si anume la toate din urmatoarele caracteristici: denumirea exacta a modelului, codul motor, cilindree exacta (in cmc), putere in kW, viteza maxima a masinii (cea din prospect, nu cea inscrisa pe vitezometru), tipul cutiei de viteze manual/automat si numarul de trepte de viteza (doar inainte). Puteti trage o concluzie corecta doar dupa ce toate aceste caracteristici corespund cu cele din tabel.

Recomandarea noastra este aceea de a evita totusi acest an de productie 2000. Puteti scapa de orice neplacere cumparand din UE masini minim 2001, care sunt cu siguranta Euro3. Watch your step…

  393 comentarii despre “Second hand Germania – evitati anul 2000”

  1. acu vreau sa stiu daca fac bine ce fac, masina deja am cumparat pe numele la un italian si el merge cu mine sa rezolv problema cu numere cu acte , da nu prea se pricepe omu la masini si documente si nu stiu pe cine sa intreb aici
    poate ma sfatuesti u cum sa fac , ce sa fac
    multumesc , nu stiu daci deajuns.

  2. te-ai interesat si se pare ca e ok.

    eu nu stiam.

  3. Pt rico22 sa stii ca si in FR e relativ greu cu asigurarile temporare; se uita la tine ca la prost cand le spui de EURO 3, cod motor, asigurari temporare… Eu am fost la vreo 5 asiguratori si niciunu nu s-a bagat. Pana la urma unul mi-a dat un nr de telefon al unui asigurator din alt oras care se ocupa numa cu asa ceva : asigurari temporare… I-am platit prin posta mi-a trimis asigurarea prin posta… O intreaga aventura; pana la urma s-a rezolvat. Si in Italia tre sa fie, numa ca probabil tre sa cauti asiguratori care se ocupa numa cu asig. temporare. BAFTA.

  4. Salut

    Stiti cumva daca RAR recunoaste, mai nou,tranformarea masinii din nonEuro in Euro 2 (adica masina este din 84, nonEuro, dar se monteaza catatlizator, fiind recunoscuta la TUV ca euro 2) Multumesc

  5. Salut! Senosh, te rog sa ma ajuti si pe mine cu o problema. Dupa cautari m-am hotarat la una din cele 3 tipuri de masini:
    – Fiat Barchetta 1.8, euro 3
    – Fiat Punto Mk2 1.2, euro 4
    As vrea Barchetta in special si vad ca se fabrica din 95 cu acelasi motor. Stii cumva din ce data a trecut la euro 3. Vad ca pe site sunt trecute cu euro 3 si din 98/99. La fel cu punto, am gasit din 01/02 cu euro 4 dar nu stiu cat e de adevarat. Mersi!

  6. Radu,

    In mod normal ar trebui ca RAR sa recunoasca o certificare TUV, pt ca amandoua sunt in UE si aceastea sunt reglementarile europene.

    Din pacate am auzit ca exista certificari TUV nerecunoscute de RAR. Daca ai nervii tari si ii dai in judecata castigi.

    Dar si cand vei inmatricula euro2… preturi prohibitive… sincer, nu cred ca merita efortul.

  7. Andrei,

    1. Cele 3 tipuri de masini sunt de fapt 2 :o)

    2. Fiat (ca si altii) este constructor cu cod de tara. Nu a existat o data de la care s-a trecut la euro”x”. Ei livrau euro3 si anul trecut…

    ESTE IMPOSIBIL sa iti dau un raspuns exact. Ce scrie in brief e sfant.

  8. Merci pentru raspunsul prompt!

    Banuiesc ca si tu esti pasionat de masini, deci intelegi nebunia mea de a aduce un BMW e30 cabrio. Probabil voi plati prostia lor de taxa ๐Ÿ™ Chiar si asa va costa mai putzin decat un cielo nou, care nu are nici macar ABS si airbag. Spor in toate

  9. radu, vezi ca avem un articol PRO si CONTRA dcapotabile, in cadrul caruia avem si un poll – capotatele conduc… ๐Ÿ˜‰

    Impune-te!

  10. Inteleg ce spui senosh dar orientativ, e posibil oare sa fi avut barchetta euro 3 din 98/99 respectiv punto euro 4 din 2001/2002? Te intreb asta acum inainte sa merg acolo, sa stiu la ce ma astept. De brief-uri nu pot face rost acum. Mersi!

  11. Da, posibil este, atat timp cat nemtii aveau motorizari euro4 din 1998.

    Fiind insa vb de italieni, nu stiu cat de PROBABIL este ca sa cumperi un Fiat euro4 din 2001. Pur si simplu, eu nu cunosc un precedent. Dar asta nu inseamna ca nu e posibil sa dai lovitura…

  12. Salut !
    Revin cu noutati ! Am fost cu masina la RAR , am facut omologarea si este -E3-. Problema se pune in felul urmator… daca faceau omologarea numai dupa seria sasiului iesea E2 , insa daca se ia modelul catalizatorului , al sondei lambda , si seria motorului datele se pot schimba radical.
    Ideea e ca numai cei de la RAR pot da un „verdict” , si acela numai in urma unei cereri de consultanta , care binenteles ca se plateste.(de asemenea de mare ajutor mi-a fost cetateanul care imi face actele pentru inmatriculare… daca m-asi fi dus singur…)
    Numai bine !

  13. Superinformatie! Multzam Vali.

    Cat te-a costat consultanta? Este accesibil pentru toata lumea?

    In ce priveste RAR, de acord, este singurul care da verdicte, insa totodata este si obligat sa respecte verdicte date de omologi din UE. Cred ca RAR are o problema cu asta…

  14. am si eu o nedumerire….vad pe tot felul de siteuri masini din 2000 care spun vanzatorii sunt euro 4. care sunt sansele ca aceste masini sa fie euro4 avand in vedere ca tot la voi intr-un articol am citit ca euro 4 incepand cu ianuarie 2005?mai am o intrebare.deci daca in brief e scris negru pe alb EURO 4 RAR-ul nu mai are ce sa faca,decat sa intareasca cele spuse in acte,daca am inteles eu bine.va multumesc foarte mult

  15. Cristi ai inteles foarte bine tot, mai putin un detaliu.

    Nicaieri pe acest blog nu scrie ca nu exista euro4 inainte de 2005. Articolele se refera strict la masini cu norma D in brief, precizand doar datele sigure, cele de la care au devenit obligatorii in UE anumite norme euro.

    Exista euro4 si din 98. Nici mie nu mi-a venit sa cred cand am auzit prima oara. Daca pe un brief original (atentie la falsuri sau acte cu stersaturi) scrie clar Euro4, atunci Euro4 este.