apr. 122007
 

Importul masinilor second hand a devenit sport national. Romanii merg in vest, in special in Germania, si cumpara masini la preturi mai bune decat cele de acasa. In articolul Normele auto germane D3 si D4 – echivalent EURO. Second hand din Germania am prezentat in detaliu misterioasa norma germana „D”, precum si imposibilitatea echivalarii acesteia cu vreo norma „Euro”. Unul din reperele articolului era si anul 2000, anul de trecere la norma Euro3. Este un an de tranzitie pentru majoritatea producatorilor europeni, permis de Comisia Europeana, si poate oferi surprize neplacute celor care cumpara azi masini second hand construite in 2000.

In primul rand trebuie spus ca anul de fabricatie 2000 incepe la jumatatea anului calendaristic 1999 si se termina la jumatatea anului calendaristic 2000. Practic, este un an de productie care incepe intr-un an calendaristic Euro2 si se termina intr-un an calendaristic Euro3. Acest decalaj intre anul de productie si cel calendaristic a creat la 1 ianuarie 2000 un efect surpriza. Cu toate ca in statele UE, adica inclusiv in Germania, a devenit oficial obligatorie norma Euro3, trecerea la noua norma nu a fost brusca. Motorizarile vechi trebuiau distribuite si vandute, iar acest lucru a durat mai multe luni.

Din aceasta cauza, Ford a reusit sa isi alinieze la Euro3 doar motorizarile pe benzina in 2000, cele diesel devenind Euro3 abia in 2001. Volkswagen a continuat sa-si echipeze masinile cu motorizari Euro2 pana la epuizarea lor in anul 2000. Trebuie spus ca la ora trecerii la Euro3 existau deja motorizari Euro4 produse de VW, detaliu care complica si mai mult lucrurile.

In absenta unui inscris „Euro X” explicit, avand doar norma D in cartea de identitate (brief), este dificil de ales o masina Euro3 cunoscand doar anul de productie 2000, un an de tranzitie tehnologica prelungita. Exista totusi un instrument ajutator, un tabel RAR suficient de explicit pentru a face diferenta intre Euro2 si Euro3. Este vorba despre vechiul tabel folosit de RAR pentru a permite inmatricularea unui autoturism minim Euro3. Daca exista codul motor al masinii alese in tabel, inseamna ca masina este minim Euro3. Daca nu, e maxim Euro2 (download tabel).

Pentru a identifica o motorizare Euro3, trebuie sa existe o identitate multipla, si anume la toate din urmatoarele caracteristici: denumirea exacta a modelului, codul motor, cilindree exacta (in cmc), putere in kW, viteza maxima a masinii (cea din prospect, nu cea inscrisa pe vitezometru), tipul cutiei de viteze manual/automat si numarul de trepte de viteza (doar inainte). Puteti trage o concluzie corecta doar dupa ce toate aceste caracteristici corespund cu cele din tabel.

Recomandarea noastra este aceea de a evita totusi acest an de productie 2000. Puteti scapa de orice neplacere cumparand din UE masini minim 2001, care sunt cu siguranta Euro3. Watch your step…

  393 comentarii despre “Second hand Germania – evitati anul 2000”

  1. Inteleg. Trebuie studiat nitel…

  2. E bun linku de mai sus am aflat ca sunt focusuri Euro 3 chiar si din 1999…..adica daca la production scrie 10.1998-11.2004 si am regasit sseria motor pe lista RAR ๐Ÿ˜€ perfect ๐Ÿ˜€ THX

  3. Mihai, mi se pare riscant calculul tau.

    Focus Euro3 din oct.98? Hmmm…

    Cel mai bine e sa vb la RAR.

  4. Unde este scris pe Brieful German data de productie?Erstzulassung inseamna data primei inmatriculari,nu?

    Exista ca un Ford Ka cu D4 din 2001 sa fie Euro 2?

  5. Daca e un Ford, are anul de fabricatie in seria sasiu (VIN code).

    Da, Erstzulassung inseamna data primei inmatriculari…

  6. Abia acum am vazut ca te-am lasat in ceatza…

    In VIN code la Ford, al zecelea caracter este anul de productie: 1 e 2001, 2 e 2002, samd, 7 e 2007.

  7. Seria sasiu este
    WFOBXXWPRBXJ58047
    Al 10lea este un B…
    09.01.2001-Erstzulassung
    Iar cei de la Rar zic ca e din 99… E adevarat?

  8. Si pe Brief scrie ca e D4.

  9. Daca ai citit articolele despre normele fiscale germane, sper ca iti dai seama ca D4 nu inseamna nimic.

    In alta ordine de idei, am gresit, in Europa codul VIN Ford arata anul la caracterul 11 si nu 10 cum e la americani… Sorry pentru deruta. Caracterul 11 este X, adica anul 1999, iar caracterul 12 inseamna luna, adica J, octombrie.

    Scuze pentru inexactitatea de mai devreme. La masinile americane este anul pe caracterul 10, la ei neexistand caracter pentru luna de productie.

  10. mda nasol….ce mi se pare foarte aiurea e ca pe mobile.de nu este trecuta exact data fabricatiei ci data primei inmatriculari adica poa sa fie din 98 inmatriculat in 2007 (ipotetic)

  11. am o intrebare…eu nu cumpar masina din germania…o iau din franta sau belgia….aveti o sugestie….cu msa stiu exact daca e sau nu euro 3 sau 4…..ca aici astia nu au treaba cu normele euro.nu ii intereseaza….si anul de productie…..daca e anulCALENDARISTIC 2001 este euro 3 in cazul in care este produsa pt UE….daca da….cum imi pot da seama cand e fabricata?….altceva ar mai fi….pot lua o certificare scrisa de la concesionarul opel fiat ford samd in care ei sa imi ateste ca motorul cutare de pe masina cutare este euro 3,fapt care RARul romanesc sa il recunoasca?….mersi mult sper sa intelegeti intrebarile. soopertopic….tineti-o tot asa ca am invatat multe….mersi mult

  12. cristophe – s-a mai discutat problema asta. Iata pe scurt cum stau lucrurile.

    Calendaristic, da, o masina din 2001 ar trebui sa fie Euro3. Practic, o masina este euro3 doar daca o autoritate in materie din UE certifica aceasta norma.

    Concesionarii nu pot certifica norme Euro, dar pot lua legatura cu fabrica pentru a va spune exact cum stau lucrurile. Insa nu primiti certificat de la ei.

    De la cititorii sitului (probat de ei), am aflat ca cea mai sigura procedura este urmatoarea pentru masini din tari ca Franta in care taxa este stabilita pe baza puterii motorului si a emisiilor de CO2:
    – se ia legatura cu vanzatorul si se cere prin fax/mail o copie dupa cartea masinii.
    – se merge cu copia la RAR la biroul de consultanta din C.Grivitei. Costa sub 10 euro.
    – RAR da hartie la mana ca masina cu cartea respectiva este euro „x”.
    – se cumpara EXACT masina de la care ati avut cartea.

    Treaba merge si cu orice alta autoritate europeana, cum ar fi cea din Franta sau Belgia, intrucat RAR-ul nostru e obligat sa recunoasca un certificat emis de (hai sa-i spunem…) „RAR”-ul lor.

    Atentie, ne referim la autoritate in materie, nu la concesionari…

  13. mdah….tare…deci eu daca merg la ei la rar-ul francez….am sansele sa primesc de la ei raspunsul clar cum cao masina este eruo x….siatunci nu am nici o treaba….ca ma gandesc de ex in germania eu pot face o masina euro 3 in euro 4 in germania cu numai 500 de euro :)….de asta spun…..ca ei sa nu recunoasca acest”upgrade”….si de exemplu la rar la noi am inteles ca stai cam o saptamana pana primesti raspunsul daca e euro x

  14. Nu pot comenta up-grade-ul din Euro3 in 4 pentru ca nu cunosc detaliile tehnice.

    In principiu nu cred ca o masina Euro3 poate fi facute Euro4 cu doar 500 de euro, atat timp cat doar un test dinamic sare de 1000 euro. Dupa ce o up-gradezi o si testezi, nu?

    Dar – repet – nu cunosc detaliile tehnice. Prin urmare, pot gresi…

    Revenind la problema ta, pentru a evita reactia obtuza a vreunui angajat RAR, incearca varianta cartii masinii trimisa pe fax. Toti cei care au procedat asa, au rezolvat problema.

  15. eu stiu sigur ca din euro2 se transforma in euro 3 cu numai 400 de euro ,dar asta in germania!ssi la fel de sigur stiu ca fara testul dinamic facut la RAR nu ti-o omologheaza ca euro 3.dar facand un calcul(400+1000) mai bine platesti taxa!cred ca cristophe se refera la 500 de euro in germania,deoarece aia sunt mai amarati ca noi si cam tot ce au ei e mai ieftin ca ce avem noi!