Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. va salut din nou.un renault scenic din 2006 motor 1500 diesel poate fi euro 4?

    • Da, doar daca masina a fost comercializata (noua) intr-o tara membra UE, masina este Euro4. Atentie la destocare, au fost situatii in care s-au comercializat automobile productie 2005 si dupa 1 ian 2006 (cu data de prima inmatriculare in 2006).

      In Romania de pilda, nemembra UE in 2006, s-au comercilaizat Euro 3 inclusiv in 2007. Asadar tara de provenienta este importanta pentru o alegere corecta.

  2. Din nou va multumesc,sunteti intr-adevar de un mare ajutor tuturor romanilor care intentioneaza sa cumpere masini din afara.Foarte pretioase informatiile,va felicit si sa aveti sarbatori fericite!

  3. Va salut.Un Peugeot din 2001 ,motor 1600 benzina,poate fi considerat euro 3 de catre rar?De asemenea m-ar interesa acelasi motor insa si pe motorina tot din 2001.Va multumesc

    • Este extrem de probabil ca o masina 2001 sa fie euro3, daca acea masina a fost vanduta de noua intr-un stat UE (membru UE la data primei vanzari) si daca nu a zacut prea mult pe stoc (se vede din diferenta dintre data fabricatiei si cea a primei inmatriculari din strainatate). Aceste raspuns este valabil si pentru mtorizarea diesel.

  4. Peugeot 307,imi cer scuze

  5. Intentionez sa achizitionez un volvo v40 din germania fab ‘1998-1999 motor 1.6 l benzina. Se incadreaza euro 3 la rar?

    • NU. Din pacate, Volvo se afla sub aripa Ford la acea vreme, iar marca americana a fost ultima din toata industria auto care a realizat trecerea la Euro3: benzinarele in 2000, iar dieselurile in 2001.

  6. Buna ziua DL Iulian,am si eu o nelamurire:exista posibilitatea ca un AUDI A6 C5 fabricat inainte de anul 2000 sa fie euro 3???
    Eu am verificat mai multe motorizari de AUDI A6 c5 fabricat inainte de anul 2000 pe un site din Olanda si toate au iesit euro 2,cand ma uit pe siteurile din Germania majoritatea sunt trecute euro 3 in anunturile puse spre vanzare!?
    Va multumesc anticipat!!

    • Este extrem de probabil ca specificatiile olandeze sa fie cele corecte, adica masina sa fie Euro2. In general specificatiile germane de la inceputul anilor 2000 fac referire la normele fiscale (!), nu la cele tehnice.

      Exista mai multe persoane care au cumparat Euro2/D3 care au taxa egala cu Euro3, dar care in fapt sunt doar un Euro2 mai curat. Neamtul le-a vandut ca Euro3 (cu buna credinta), iar la RAR au iesit Euro2. Ma pot interesa si eu daca imi dati tipul motorului (cel de 3 litere).

      Sfatul meu general este sa va luati dupa specificatiile olandeze.

  7. Va multumesc frumos pentru promptitudine!O sa caut masina in Olanda arata mult mai ok , macar asa nu o sa am nici surprize la RAR!!
    Un an nou fericit si plin de impliniri!

  8. Tocmai fac o cerere de consultanta la RAR pentru un Ford(D)Fiesta,tip:JBS,1299cmc,3usi,produs in 2000,scrie in brief la pct.1-EURO4,are omologare CE data de Ministerul Transporturilor din Luxembourg.Ce sanse credeti ca am ?
    Va multumesc anticipat .

    • Nu am vazut niciodata un caz concret, insa am auzit si eu „legenda” pe net ca ar exista Fiesta din 2000 Euro4. Din pacate nu pot confirma speta dvs.

  9. Addenda:motor ENDURA-E,fabricata si inmatriculata in Germania,44 KW,CO2-161g/km(abgas-norm:Euro 4)

  10. Se poate ca un Suzuki Samurai din 93 sa aiba Euro 2?Doresc sa-l cumpar din RO .Daca in brief scrie Euro 2 la pozitia A totul este ok?Mai trebuie sa scrie si altundeva Euro 2?

    Multumesc!!!

    • Sunt tentat sa va spun: – DA – masina este Euro 2.

      Insa cea mai inteleapta actiune ar fi sa trimiteti o copie dupa brief la RAR pentru consultanta. Costa ceva in jur de 50 ron, dar nu va doare capul, raspunsul le este opozabil (daca actele sunt bune si nu apar neconcordante fata de inscrisurile de pe masina).

  11. Toyota HILUX, an fab 2006, prima inmatriculare in Ungaria in 03.2007, 2497 cc, 88kw, ce taxa am de platit in 2012 la inmatricularea in Ro ? Multumesc.

    • Nu este foarte usor de raspuns astazi (30 dec 2011) la intrebarea dvs., intrucat ne aflam in urmatoarea situatie de „granita”:

      1. Parlamentul a adoptat o noua lege pentru o noua versiune a taxei, al carei calculator a fost publicat de noi in avanpremiera in pagina: http://www.totalauto.ro/calculatii/calculator-taxa-auto-mediu-2012/ . Problema cu aceasta formula este ca nu stim exact cand va intra in vigoare. Se poate intampla maine, pe 5 ianuarie sau pe 15 februarie (samd…).

      2. In acest moment taxa auto se plateste dupa OUG 50.2008, al carei calculator se afla in pagina noastra http://www.totalauto.ro/calculatii/taxa-auto-2011/ . Chiar daca pe pagina scrie calculator 2011 (va deveni si la noi 2012 dupa 1 ianuarie daca noua taxa nu intra imediat in vigoare) valorile in EURO raman perfect valabile si la incepaut de 2012. La valorile in LEI va exista o mica crestere din cauza modificarii cursului (cursul taxei pt 2012 este 4.3001 lei/€).

      Prin urmare:
      Folositi cele doua calculatoare, comparati rezultatele si luati o decizie. ori inmatriculati rapid pe taxa actuala (OUG 50) ori asteptati intrarea in vigoare a noii legi (taxa mai mica).

      Sper sa fi fost coerent.

  12. este vro diferenta ,in cazul autoutilitarelor,max 3500,2012 fata de 2011?

    • Se pare ca nu.

      Spunem „se pare” deoarece singurul text disponibil in acest moment este proiectul legii si nu forma finala a acesteia, care urmeaza sa apara in Mon.Oficial.

  13. Va salut din nou cu o noua intrebare.Un REnault Laguna,1.6 16V,benzina,din 2001 luna mai,cam ce Euro ar putea iesi?va multumesc

    • Sunt 99% sigur ca-i Euro3, DACA provine dintr-o tara membra UE in 2011. Daca este dintr-o tara nemembra UE in 2001 (Romania de pilda) poate fi si Euro 2.

  14. Masina am cumparat-o aseara.Eu ma aflu in Spania si de aici am luat-o,in plus am reusit sa vad,cred eu,si codul motor FDP.Masina a fost inmatriculata pe 29 mai 2001, aici in spania

    • In cazul Renault, codul motorului nu ajuta prea mult, pe acelasi cod existand mai multe generatii de motoare. Daca masina este din Spania, inseamna ca este Euro3.

  15. Bun,multumesc frumos.Cam asta imi si doream.Anul acesta mai mult de 800 euro nu are cum sa ma coste taxa in tara,este cat de cat acceptabil pentru mine!

    • Atentie, noua taxa inca nu este in vigoare. Toate cifrele procesate de calculator sunt cele din proiectul de lege. Inca nu avem textul final. Este posibil sa fi intervenit anumite modificari.

      Vom posta pe site data de intrare in vigoare a noii taxe in momentul in care o vom cunoaste.