Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. in fisha tehnica nu spune iar la verificare itp. de aici am vorbit cu directorul si a parut surprins de ce il intreb ca numai la camioane se cere

    • In Spania taxa de prima inmatriculare se calculeaza doar dupa emisiile de CO2, indiferent de norma Euro. Acesta este motivul pt care directorul de la ITP a fost surprins de intrebare. In Ro taxa depinde de 4 factori, nu doar de unul singur.

      Sfatul meu este sa-l rugati pe specialist sa constate daca masina dvs are sau nu DPF (filtru de particule). Asa puteti sti daca masina este Euro4.

      • ce am gasit in actele masinii e doar varianta turismului AFBJBX01/SGFM5 si dupa nr. sasiului apare SEA4746L

        • Initialele DPF nu sunt encodate in nicio serie. Ar trebui sa apara in denumirea modelului, ceva gen: „Seat Altea 1.9 TDI DPF”. Daca masina are DPF ar trebui sa sesizati usor asta. Poate ca masina este totusi Euro 3.

          Pentru a fi sigur, intrebati intr-un service Seat daca masina are DPF sau nu. In felul acesta lamuriti lucrurile deplin. Daca speculam „in orb” diferite serii care apar in acte, putem gresi.

          • pe site-ul distribuitorului seat.ro am avazut ca valorile din datele tehnice ale unui seat altea sunt la fel cu cele din cartea tehnica ce o am eu inclusiv emisiile co2 adica 149 gr/km¡ deci nu au scazut emisiile de co2 nici dupa 4-5 ani

            • Emisiile de CO2 sunt direct proportionale cu consumul de carburant. Daca nu scade consumul la o motorizare anume, indiferent de norma Euro, emisiile de CO2 raman identice.

              • m-am uitat pe site-ul RAR la motoarele ce sunt cuprinse in euro3 ptr. seat si vw. si altea nu apare iar ce sunt cuprinse in lista apar cu cod de motor gen-AUA,AUY ….ETC poate am noroc

  2. iar despre hyundai am gasit unul din 2006 octombrie motor 2500 ,100 cai dar la casa hyundai mi-au spus ca au motorizari in 2006 si euro 2 si euro 3 dar numai CRDI e euro4 si ma gandesc cat costa inmatricularea la noi

    • H1 este dedicat transportului de pasageri. Puteti utiliza calculatorul Total Auto.

      • dar in 2006 ar trebui sa aiba norma de euro 4

        • Da, dar cu conditia sa fi avut prima inmatriculare intr-un stat UE (membru la data respectiva). In Ro H1 era Euro 3 in 2006.

          • sigur a fost inmatriculata in spania ce ma framanta e ca are motor de 100 cai ,motor care apare si pe modelele din 2001 pana in 2006-2007 care sigur era euro3 daca nu au facut cumva un upgrade .ma voi interesa

          • Puterea motorului nu este un indiciu sigur. Diferenta intre un motor Euro3 si Euro 4 poate fi uneori data doar de calitatea filtrelor catalitice, iar ambele motoare pot avea aceeasi putere. H1 este un autovehicul de categorie M1. daca a fost inmatricula prima data in Spania in iunie 2006, singurul risc sa fie Euro3 ar putea aparea doar daca masina a zacut nevanduta in showroom mai mult de 6 luni de zile (f. putin probabil).

            • care este diferenta la motorul hyunday diesel intre sistemul TCI,,TDI ,CRDI ?

              • TCI si TDi sunt tehnologii turbodiesel cu injectie directa (la Hyundai am auzit doar de cilindreea de 2500 cmc), mai ieftine, indicate pentru autovehicule care transporta sarcini mari (putere maxima mai mica, cuplu mai mare la turatii mici).

                CRDI este tehnologie turbodiesel common rail mai noua, foarte economica si foarte eficiente pentru masinile usoare (sub 3,5 tone).

                CRDI se comporta excelent si in cazul transportului de marfuri, dar optiunea pentru tehnologia mai veche se face datorita pretului mai mic de achizitie.

  3. o mica nelămurire, vă rog,
    am toyota yaris 1.3 dual vvt-i cumpărată în iunie 2010,cu emisii CO2 de 125 g/km după acte euro 4
    întrebare: de ce motoarele din 2011 cu aceleași caracteristici sunt euro 5 ?
    (vezi caracteristicile noi la „http://www.toyota.ro/Images/Yaris_tcm420-1040135.pdf”)
    va multumesc

    • Fizic vorbind, 1.33 VVT-i din 2010 este acelasi cu cel din 2011. Cred ca este o problema strict comerciala, de configurare pe pretul cel mai mic. Configuratia dvs Euro4 este probabil ceva mai ieftina decat cea Euro5.

      In termeni dinamici, la motoarele pe benzina diferentele sunt in general mici daca ne referim la motorizari upgradabile Euro5 prin simpla schimbare a filtrelor si/sau a setarilor motorului. Atat timp cat nu se modifica consumul, nu se modifica nici emisiile de CO2.

      Daca am inteles cumva gresit intrebarea, imi cer scuze anticipat si va rog sa reformulati intrebarea.

  4. vreau sa cumpar un renault laguna 2004 din olanda motorul este de 1598cm ,175g|km dar de cand cu euro 3 si 4 sunt bagat in ceata asa ca daca ma poti lamuri ce tip de euro este ti_as fi recunoscator anul trecut am adus in tara un rover 75 si am fost incadrat la euro 3 dar acum cu euro 3 nu se mai merita lamurestema te rog

    • Din pacate, pt dvs nu am deloc vesti bune. Laguna din 2004 cu motor pe benzina 1589 cmc este Euro3.

      O Laguna sigur Euro4 gasiti doar dupa 1 ian 2006. In anul 2005 inca puteti nimeri Euro3.

  5. buna. am o oferta cu un FORD KA din 2001/06.
    in anunt scrie EURO 4. poate fi real?

    • Buna ziua,

      Da, un Ford Ka din 2001 poate fi Euro4 pentru motorul de 1.3 litri benzina. Dar – atentie – exista si Euro3. Atentie la ce scrie in acte daca este din Germania. Daca este din alta tara trebuie neaparat consultata reprezentantul Ford.

  6. Este posibil ca un Audi A4 care are trecut in brief-ul german norma de poluare Euro 4, sa fie omologat de RAR ca fiind euro 5(prin upgrade de soft al motorului)
    Eventual stiti care este luna/anul in care Audi a introdus norma euro 5. Din cate stiu eu, norma euro 5 s-a introdus dupa iunie 2009.
    Va multumesc.

    • Da, exista aceasta posibilitate.

      De fapt, RAR accepta de mult timp upgrade-urile non-Euro la Euro 1 si 2 – sau – de la Euro3 la Euro4, daca se alatureaza dosarului documentatia completa a upgrade-ului (factura + documentele de garantie). RAR nu accepta upgrade-ul daca acesta nu apare in actele masinii sub stampila unei autoritati nationale UE si/sau daca nu aveti documentatie la upgrade.

      Singurul up-grade greu posibil este cel de la Euro 2 la 3.

      Indiferent de marca, trecerea de la Euro 4 la 5 nu s-a facut printr-o granita bine delimitata in timp sau evidentiabila dupa o anumita serie de productie. Lantul de distributie a inceput sa se descarce de Euro 4 incepand cu 1 septembrie 2009, data limita fiind 1 ian 2011. In acest interval cele doua norme coexista, invesrandu-si constant proportiile in piata.

      Sper sa fi fost coerent…

  7. azi am fost la distribuitorul seat din orasul meu si ni a stiut sa-mi sigur ce euro e altea al meu credea ca e euro4 dar dupa mai multe cautari mi-a spus ca poate fi euro3 ptr. codul de motor in loc de BJB ar trebui sa fie BM… SAU BX…iar cei de RAR romania mi-au comunicat ca e dupa datele trimise de fabricant euro 3 asa ca ma mai gandesc la inmatriculare

  8. mulțumesc pentru răspuns.
    ca o mica completare la convertorul suprafețelor lipsește jugărul și stânjenul pătrat, unități de măsură utilizate în România.
    Dacă v-aș cunoaște adresa de internet, v-aș trimite un progrămel pentru convertirea ju si st în mp, program pe care l-am făcut pentru uzul topografilor.

  9. salutare, am si eu un ford escort 1.6 16v motor tip L1E fabricat in martie 1995, si doresc sa stiu ce euro poate iesi masina mea. multumesc anticipat

    • Buna ziua,

      Informatiile oferite despre masina dvs sunt insuficiente pentru stabilirea (macar probabilistica) a normei de poluare. Urmatoarele detalii sunt importante: tara de provenienta (unde a fost prima data inmatriculata), tipul motorului (numele inscris pe placuta producatorului, Zetec sau CVH) si puterea motorului. Orice alt detaliu poate fi de folos pentru un raspuns cat mai sigur.

  10. intentionez sa cumpar un ford mondeo din spania cu anul de fabricatie 2001 sau 2002.masina este pe benzina(FORD Mondeo 2.0I GHIA 5p).intrebarea mea este daca se poate ca aceasta masina sa fie euro 4?multumesc frumos!

  11. Revin cu o completare la anuntul de mai sus,masina are 145 cai putere si 192 gr/km..poate ajuta cu ceva!

    • Am citit ambele comentarii, inclusiv completarea la care subscriu, insa raspunsul NU este pe masura asteptarilor dvs..

      Din cate cunosc, nu exista niciun model Ford (Mondeo sau altul) cu motorizare de 2.0 litri benzina Euro 4 mai devreme de anul 2004.

  12. Va multumesc frumos ptr promptitudinea raspunsului dvs!

  13. buna ziua!

    cum stabilesc norma de poluare la un land rover freelander td4 es prem a? e din 2003,diesel, co2 240.capacitate cilindrica 1951

  14. am uitat sa precizez ca e inmatriculat in UK.

  15. Buna ziua,

    In cazul diesel-urilor, stabilirea normei de poluare pentru automobile produse dupa anul 2001 este in stransa legatura cu prezenta filtrului de particule. Fara DPF masina este Euro3, cu DPF masina este in general minimum Euro4.

    In 2003, motoarele Land Rover nu erau echipate cu DPF, de unde decurge imediat si „verdictul”: – masina dvs. este Euro 3.