Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. codul motorului se afla in acte..?

  2. cum aflu care este codul motorului……daca imi puteti da niste detalii…va rog!

    • Da, codul motor ar trebui sa para in acte.

      Motoarele Skoda sunt motoare VW. Codul motor apare sub forma unei secvente de 3 litere majuscule (AKL, AUA, BBY…) din care prima litera este A sau B.

      In epoca au existat si coduri de doua caractere (fie doua litere, fie cifra si litera), insa nu cred ca aceste motoare (mai vechi) au echipat Skoda in 1995.

  3. Buna ziua domnulr Iulian.Va deranjez din nou cu o problema putin mai diferita sper ca ma veti putea ajuta.Vreau sa cumpar o masina de la un proprietar roman,inscrisa masina in Romania,insa detinatorul masinii este actualmente stabilit in Ungaria.La transcrierea unei masini stiu ca este nevoie de un certificat fiscal.Cum se procedeaza pentru obtinerea acestuia in cazul de fata. Multumesc anticipat!

    • In principiu, ar trebui sa fie simplu. Nu sunt jurist, insa lucrurile par sa fie extrem de clare:

      – Daca masina este inscrisa in Romania, inseamna ca are rol fiscal in Romania. Prin urmare, din partea vanzatorului va trebuie doar semnaturi si avizul fiscului, ca la orice vanzare auto interna.

      – Daca omul nu poate veni personal, poate imputernici un tert (nu stiu daca legea permite sa va imputerniceasca chiar pe dvs.) prin procura notariala.

      • Asadar certificatul fiscal arata doar daca s-a platit impozitul dupa masina sau si ca vanzatorul are toate taxele achitate fata de stat.Detinatorul masinii este dispus sa vina in tara insa nu stiu daca se poate obtine certificatul fiscal spre exemplu din Satu Mare,masina fiind inscrisa in alt judet!!

      • Aveti dreptate, viza fiscala poate fi data doar de circa financiara la care este inscris rolul, insa prezenta cumparatorului (a dvs.) nu este deloc necesara. Este treaba (si interesul) vanzatorului sa mearga in localitatea de domiciliu a rolului.

        Desigur, daca nu ati dat banii inainte si daca problema nu se complica…

        • Se poate obtine si de catre o alta persoana sau doar de catre proprietar?

        • Sunt sigur ca se poate si prin imputernicit, insa – asa cum va spuneam – nu stiu daca puteti fi chiar dvs imputernicitul, fiind parte in contractul de vanzare-cumparare.

          Vanzatorul poate imputernici un tert, insa imputernicirea trebuie facuta cu hartie la notar. Detalii EXACTE puteti afla de la circa dvs financiara, intreband despre cum trebuie facuta imputernicirea.

  4. Ok multumesc pentru raspunsuri!

  5. pentru skoda felicia am gasit decat BBAsau A02

    • Nu am gasit motorizare BBA in niciun tabel. Ori codul este gresit, ori modelul Felicia a folosit in perioada respectiva coduri speciale Skoda (altele decat cele VW). In ambele cazuri nu pot fi de folos cu un raspuns serios.

      Poate gasiti totusi pe cineva care poate identifica in acte codul motorului.

  6. Ma scuzati ca insist dar totusi nu sunt lamurit,unde mai exact pot gasi codul?…..In certificatul masinii sau in carte?
    Aam mai gasi un grup de 3 litere…nu stiu daca acesta este codul(ECE)

    • Cu acel ECE va indepartati mult de ceea ce cautam.

      Din pacate nici eu nu sunt familiarizat cu documentele auto emise de austrieci, ca sa va dau un indiciu de genul „uitati-va la rubrica x”.

      Vad doar doua sanse de iesire din blocaj:

      1. – In articolul la care ati postat toate aceste comentarii (in susul paginii) sunt publicate codurile normativelor europene. Uitati-va la Euro1 si 2. Poate regasiti in actele masinii secvente numerice asemanatoare, dar – in loc de CEE (sau CE) – ar trebui sa fie insotite de abrevierea germanofona EWG (Europaische WirtschaftsGemeinschaft in loc de Comunitatea Economica Europeana).

      2. – Daca nu rezolvati nimic nici asa, trimiteti-mi o copie dupa brief. Asa vom afla cu claritate daca va pot ajuta in vreun fel sau nu.

  7. Revin cu problema de mai sus aflandu-ma in urmatoarea situatie: proprietarul masinii mi-a spus ca pot sa folosesc numerele lui actuale de inmatriculare,la ce trebuie sa fiu atent daca accept asa ceva,ca in cazul in care doresc mai tarziu sa o transcriu sa nu am probleme.Mai exact ce acte trebuie sa fac in momentul de fata,fara ca mai tarziu sa am nevoie ca proprietarul „sa vrea” sau sa poata sa umble pentru acte.Este de ajuns o simpla imputernicire si un contract de vanzare-cumparare? La asta m-am gandit eu,insa astept sfaturi mai bune.Stiu ca sunt off-topic insa nu am gasit alta sectiune mai buna unde sa postez.

    • In principiu nu este nicio problema sa luati masina si gata.

      Insa din experientele altor cititori, scenariul cel mai probabil este urmatorul:
      – faceti actele perfect, dar nu schimbati rolul de la finante;
      – vanzatorul are datorii mari la fisc;
      – in timp pierdeti legatura cu vanzatorul, acesta decedeaza sau devine necooperant. Daca este de rea credinta, chiar poate vinde masina inca o data, oricat de bune sunt actele dvs;
      – finalul este in general acelasi – nu mai puteti inmatricula masina sau in cel mai bun caz veti achita dvs datoria (de obicei f mare) la fisc in locul vanzatorului. In niciunul din cazuri legea nu va apara.

      Problema nu se pune „de ce nu aveti incredere dvs in vanzator”, ci „de ce nu accepta vanzatorul sa imputerniceasca pe cineva”. Ar fi bine sa duceti lucrurile la capat ACUM. Cu cat trece timpul, cu atat creste riscul.

      Scenariul de mai sus nu este obligatoriu, ci doar foarte probabil.

      • Ce demersuri ar trebui facute acum avand in vedere ca proprietarul vine din Ungaria(se cazeaza la hotel),iar masina nu a trecut pe la R.A.R. pentru autentificare.M-ar interesa,daca nu devin deja enervant,ce pasi trebuie urmati pentru a nu avea probleme.Mentionez inca o data ca masina e inscrisa in alt judet,iar eu trebuie sa ajung cu ea acasa,spun asta gandindu-ma ca masina trebuie radiata…

        • Partea cu RAR-ul si inmatricularea/transferul proprietatii o faceti doar dvs DUPA radierea rolului vechi. Vanzatorul trebuie doar sa obtina pe contractul de vanzare cumparare viza fiscului (radierea fiscala) si sa semneze contractul.

          SFAT – chiar daca este mai putin confortabil, mergeti LA EI pentru detalii birocratice. Stiti bine ca in RO se fac modificari in fiecare zi, fara fie facute publice. Eu unul ma limitez la a va azimuta actiunile, nicidecum la a va lista proceduri precise.

          Daca vanzatorul este la zi cu toate taxele, poate sa imputerniceasca la notar roman (ca altfel va complicati rau cu traduceri legalizate…) pe cineva sa vina sa ia viza.

          Repet, ma abtin sa va ofer eu aici detaliile legate de imputernicire, intrucat cel mai bine este sa intrebati la fisc, la dvs in oras, despre cum trebuie facuta imputernicirea, daca trebuie tert sau daca puteti fi chiar dvs imputernicit.

          Personal, cred se poate evita partea cu hotelul si tot deranjul.

  8. Buna ziua, domnule Iulian!

    As vrea sa cumpar un VW Golf 1.4 16 valve, Gkat D4, 55 KW, viteza max. 171 km/h, fabricat in februarie 2000, adus recent din Germania. Am rugat proprietarul actual al masinii sa-mi trimita codul motor, dar nu a gasit in acte decat urmatoarea serie:

    WvW ZZ1JZYU092782 7

    Imi spuneti, va rog, daca e EURO 3? Multumesc.

    • Buna ziua domnule Dan,

      Gkat ne indica un upgrade de filtru catalitic, iar D4 ca neamtul plateste taxe egale cu un Euro4. Seria pe care ati postat-o este cea de caroserie (nr. identificare, VIN code, etc) si nu include informatii despre norma Euro. Deocamdata nu avem informatii suficiente pentru aprecierea normei Euro.

      Tipul motorului are importanta decisiva.

      Daca nu apare explicit in acte, tipul motorului poate fi gasit pe placuta producatorului lipita la motor, intr-o pozitie vizibila. In particular, la VW cele 3 caractere ale tipului motor sunt incluse in seria motorului. Rugati-l pe neamt sa identifice seria motorului.

      • Masina e deja in Romania, cu numere rosii valabile pana la sfarsitul lunii decembrie. Proprietarul roman al masinii a gasit lipit pe motor doua etichete cu urmatoarele date (greu lizibile):

        ACSXU1
        Motor ken buchstaben APE 0378866

        In talon, mai apare acel Gkat 52, plus norma fiscala D4. Mi-e teama, totusi, ca RAR-ul sa nu scoata masina EURO 2.

        Multumesc mult pentru informatii.

  9. Am un ford focus din 2000. 03 pe carte scrie euro 3 ,dar nu sunt sigur. Are cineva idee ce euro e ?. diesel 1800

    • Daca pe carte scrie Euro3 (textual) si nu E3 sau alte prescurtari, masina este Euro3 indiscutabil. Insa va rog sa verificati informatia inca o data. Ford+diesel+Euro3 din martie 2000, ma face sa cred ca informatia dvs ar putea fi gresita.

  10. buna ziua

    am o intrebare.am cumparat o masina ford ka cu nr de identificare:wfobxxwprbyr37187 din 3.12.1999 este trecut D4 pe talon.stiti cumva ce euro este?

    • Sunteti chiar pe „granita” cu masina. Ford a trecut la Euro3 mai intai cu motorizarile mici. Asadar poate fi Euro3, insa pentru o apreciere serioasa va rog sa postati „tipul motorului” (adica numele sau, nu seria) si cilindreea.

      Masina poate fi Euro2, dar si Euro3.

  11. Buna ziua!D-le Iulian. am o rugaminte:am un Peugeot 206 af 07.10.1999 si inmatriculata prima oara in 05.07.2000 in Germania. Typ 2 KFX la pct-ul 14 scrie Schadstoffarm D4 si la litera K e2*93/81*0170*02. La v7 emisia de CO2 valoarea este de 178. Puteti sa-mi spuneti in urma acestor date daca masina are euro 3?

    • Dupa parerea mea, masina dvs se incadreaza in normativul Euro2.

      Cele doua motive pentru care inclin spre aceasta varinta sunt urmatoarele:
      – chiar daca nu se refera explicit la vreo norma Euro (este doar un amendament minor), normativul 93/81 invocat in actele masinii este foarte vechi (din 1993), fiind precedent oricarui normativ Euro3, dar ulterior normativelor Euro2 initiale (cele elaborate in 1991);
      – motorul KFX nu apare in lista veche RAR (din 2007) ca fiind Euro3.

      Din pacate, nu am reusit sa gasesc nici macar un argument in favoarea Euro3. Imi pare rau.

      • Cu intarziere va multumesc pentru raspuns si va urez sa aveti parte de un an nou excelent! Ati avut dreptate:este euro 2.

  12. buna ziua. va rog daca se poate sa-mi spuneti si mie ce norma de poluare are un renaul kangoo din 1999 tipul motorului d7f, pe talonul de germania sunt trecute gramele de co2 si la norma de poluare d3. multumiri anticipate

  13. vreau sa-mi cumpar un hyundaiH1 motor 2500 ,diesel .din ce an au motorizari euro4?

    • Nu avem o evidenta foarte precisa a motorizarilor Hyundai.

      Dupa lege, la H1 puteti fi absolut sigur ca este Euro4 doar dupa 1 ian 2007 si doar daca a fost inmatriculat prima oara intr-un stat membru UE la data respectiva. Al;tfel sunt posibile surprize.

  14. un seat altea cu motor 1900,105 cai,diesel ,mai 2005,tip motor BJB,este euro4? ptr. ca la verificarea itp . de aici nu au stiut sa-mi spuna si trebuie sa merg la seat sa intreb

    • Cei de la ITP va pot impartasi doar o parere personala despre norma Euro a unui automobil. Un raspuns sigur primiti doar de la RAR.

      Cert este faptul ca incepand cu 2004, anumite motorizari 1.9 TDI ale grupului VAG (nu doar la Seat) au inceput sa fie echipate cu filtre de particule (DPF). Daca BJB-ul dvs. are DPF este Euro4, daca nu, este Euro 3.

      Daca aveti DPF trebuie sa apara undeva si in actele masinii.

  15. am uitat sa va spun ca sunt in spania si de aceea va intreb in legatura cu seatul ptr. ca il am si ma gandesc la inmatriculare in ro.