Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. Buna! In primul rand vreau sa va felicit si sa va multumesc pt. cea ce faceti, este de un real ajutor pentru foarte multa lume. Din pacate informatii si sfaturi de genul asta nu prea gasesti mai pe nicaieri, totul este invaluit in ceata si dupa ce ai cumparat o masina despre care ai crezut ca e E3, surpriza…..RAR-ul spune ca e E2 sau mai rau. Nu stiu ce sa cred (despre lipsa de informatii din partea celor competenti), e rea vointa, lipsa de profesionalism sau pur si simplu dezinteres.
    Intrebarea mea este: daca doresc sa cumpar o masina non-europeana (Honda, Toyota etc.) din Germania si vreau s-o inmatriculez in Ro., platesc pe langa taxa asta mult hulita si vama pe masina respectiva, si daca da, cum se calculeaza vama?
    Va multumesc anticipat
    Stefan

    • V-ati referit la doua taxe.

      A) TVA:
      – Daca vanzatorul este persoana fizica (cumparati second hand), nu exista in discutie TVA;

      – Daca dvs cumparati ca persoana fizica, iar vanzatorul este firma, atunci se plateste TVA-ul doar in Germania si nu se mai recupereaza/plateste nimic in RO.

      B) Vama:
      Pentru import auto Japonia taxa este in toata Europa (incl. la noi) 10%. Daca importul a fost deja facut in Germania, nu trebuie sa va mai bateti capul cu nicio vama, insa trebuie sa pastrati obligatoriu actele de provenienta ale masinii (ca sa dovediti vamuirea in UE).

  2. Va salut domnul Iulian si va felicit pentru aceste informatii foarte ajutatoare.
    Am o intrebare legata de VAMA+TVA.
    Doresc sa import din SUA un automobil AUDI A4 2009.
    acesta este fabricat in Germania.
    Despre Vama am citit ca pentru a nu plati vama automobilul productie EU trebuie insotit de certificatul EUR1(made in EU).
    Va rog sa ma corectati daca gresesc si in continuare doresc sa va intreb despre TVA.se plateste in Romania 24% ?este totusi productie EU.
    Este recomadat sa fie adus „pe firma”?
    sunt cam strain de tot ce inseamna TVA ๐Ÿ™‚

    VA MULTUMESC ANTICIPAT

    • Buna ziua, pe rand:

      – odata exportata in SUA, masina va avea asignata provenienta americana. Exista anumite proceduri de reimport in UE, dar nu cred ca va calificati pentru vreuna. Trebuie sa consultati un specialist in taxe.

      – Conventia EUR1 priveste doar relatii comerciale intre anumite tari europene non-UE si tarile UE. Incepand cu 2007, nu mai este cazul Romaniei. Dupa stiinta mea, nu exista o conventie similara intre SUA si tari UE. Cred ca va trebui sa platiti vama de 10%.

      – Da, acum cand va scriu TVA este 24%. Insa este posibil sa se modifice din nou TVA in 2011. Puteti face importul intr-o tara UE cu TVA mai mic, dupa care o inmatriculati in Ro.

      – Atat timp cat aduceti masina din SUA costurile sunt egale in cazul aduceri pe persoana fizica sau pe firma.

      Acesta este raspunsul meu, dar va rog sa tineti cont ca NU se constituie in consultanta fiscala. Este doar o opinie particulara. Succes la import ๐Ÿ™‚

  3. Multumesc pentru rspunsul dumneavoastra prompt.
    Cum pot face importul in alta tara daca eu sunt cetatean Roman?

    Cum pot cunoaste norma euro 4 sau 5 din VIN-ul masinii?sau poate din data productiei pentru audi-ul mai sus
    mentionat (2009)?

    Va multumesc.

    • Imi este cu neputinta sa va prezint pas cu pas procedura de import a unui automobil din SUA in alta tara UE cu scopul inmatricularii in Ro, insa am cunostinta de importatori de masini din SUA care procedeaza asa absolut legal.

      Mi-e teama ca o descriere exacta a procedurii nu puteti gasi pe Internet. Daca publicati explicit PERMISIUNEA dvs aici, pot inainta adresa dvs de email (altfel nepublica si netranzactionabila) catre un specialist in domeniu, care cunoaste pas cu pas procedura.

      Cu privire la VIN Code, acesta nu inglobeaza nicio informatie referitoare la norma de poluare, cei 17 digiti fiind asignati pentru alte caracteristici.

      Norma Euro este encodata (direct sai indirect, diferit de la marca la marca) in codul motorului, insa doar pentru masinile vandute „zero km” in UE. Sunt sigur ca stiti, normele de poluare americane nu au nicio echivalenta in normele Euro, fiind complet diferit structurate.

      • Va multumesc,
        Promit ca in 2011 cand voi aduce masina din SUA voi reveni si voi prezenta pas cu pas procesul de import al unei masini Europene.

        O zi frumoasa.

  4. Buna!! Te felicit pentru ajutorul acordat tuturor. Am un opel astra coupe 2.2 16v (z22se) si nu sunt sigur ce euro are, pe acte nu am gasit nimic. ma poti ajuta?

    multumesc

    Cu respect Stefan

    • Buna ziua, z22se are (indiscutabil) capabilitati Euro4, insa cert a fost comercializat si cu setari Euro3.

      Din ce an este masina dvs?
      In ce tara a fost comercializata prima data?

      • Masina e inmatriculata in 12 noiembrie 2000 SPANIA insa al 10 caracter din codul masinii este 1… ceea ce am inteles ca e model 2001.
        m-am uitat si in cartea opel si acolo spunea ca litera „z” 22se indeplineste standardul antipoluare 98 motor pe benzina euro 4 faza b.
        Io nu stiu ce inseamna 98 faza b dar daca pune ca e euro 4 cred ca o fi euro 4.
        Saptamana viitoare am programare la rar si mi-e un pic frica sa nu mio scoate aia euro 3 ca am vazut cu totii care e diferenta.

        Multumesc pentru raspuns

        • Normativele Euro din 1998 (asta cred ca inseamna acel 98, dar fara sa vad documentul) au continut impreuna reglemantarile ambelor norme, Euro 3 si Euro 4. Faza A inseamna Euro 3, iar faza B – Euro 4.

          Dupa ce ne-ati dezvaluit informatia cheie (cu ea trebuia sa incepeti) si DACA nu a umblat nimeni la masina (adica informatia din acte este REALA), sunt absolut sigur ca masina iese Euro4, fara emotii, chiar si daca a fost produsa in anul 2000. Pentru mine, asta este o premiera absoluta. Succes!

  5. salut iulian imi poti spune te rog un bmw din 20 10 2000 la ce euro se incadreaza .

    • Salut Viorel, nimeni nu poate deduce norma Euro cunoscand doar data fabricatiei unui BMW. Imi pare rau, dar nici macar RAR nu poate rezolva atat de simplu problema ta. Masina poate fi Euro 2, Euro3 sau chiar Euro4.

      Trebuie neaparat studiate actele masinii. Cu putin noroc putem afla si fara acte norma Euro, insa ne trebuie numele EXACT ale modelului, versiunii/platformei si motorului, tipul carburantului, data si tara primei inmatriculari in UE.

  6. Buna ziua am un Land Rover Freelander din 2000 luna a 4 a as vrea sa stiu in ce clasa de poluare se incadreaza motor 1796 cmc benzina nr motor 18K4FJ79607025

    • Buna ziua, Land Rover (ca si intreaga gama Rover/MG din 1999-2001) nu include in tipul motorului niciun indiciu despre norma de poluare, deorece nomenclatorul tehnic britanic nu a avut niciodata ca reper norma Euro. Ei au un alt sistem de impozitare, bazat pe cilindree si emisii de CO2.

      Atentie: – in tabelul RAR din 2006 cu automobilele care indeplinesc norma Euro3 (download aici) motorul apare pe mai multe modele MG/Rover, dar nu si explicit pe Land Rover.

      Va spun sigur, din experienta proprie (semnale de la cititori), ca acest motor exista cu certitudine si in versiune Euro2!

      Din pacate, in acest caz nu sunt in masura sa va dau un raspuns cat de cat plauzibil, datorita lipsei de documentatie pentru motorizarile Land Rover.

      Cred ca in cazul dvs. singura solutie serioasa este sa solicitati consultanta RAR (50 lei). Mergeti la ei cu actele (in copie) si veti primi un raspuns pe care veti putea conta 100%.

  7. Buna,

    Un Bmw 320 i din 11.2001 scrie 1999/102/CE/rif98/69/CE ce norma are? Nu mi-a zis ultima litera dupa tot sirul acela daca e A sau B ca stiu ca diferenta o face litera aceea pentru euro 3 (A) si pentru euro 4 (B). Mi-a mai dat niste date dar nu stiu de unde sunt AG 346 L EV astea nu stiu ce reprezinta. Capacitatea cilindrica a motorului este de 1890.

    • Salut. Daca dupa normativ nu este pusa litera, cel mai probabil este A. Cred ca masina este Euro3. Sper sa NU am dreptate.

      Singurul declic produs (in orb) de codul misterios este doar codul platformei E46…

      • Mi-a zis si seria la motor azi A 138993 TD 01 iar dupa sirul acela mai e o serie BX 221 YP. Sincer seria de la motor asa cum mi-a trimis-o scrisa eu nu am vazut-o in listele de la RAR. Crezi ca, cu datele astea noi se schimba ceva? Iti multumesc frumos de raspunsuri!

      • Seriile motoarelor nu au semnificatie explicita la nicio marca. Sunt id-uri chioare care capata o semnificatie doar in conexiune cu arhiva producatorului.

        Oricum, nici macar seria motorului nu ofera certitudini. Din ratiuni strict comerciale, exista motoare cu capabilitati Euro4, dar setate Euro3 la vremea respectiva, intruct norma obligatorie era Euro3 (in 2001) . Filtre mai ieftine, setari mai ieftine, pret final mai mic…

        In celebra lista RAR cu Euro3 sunt incluse si Euro4. La data intocmirii listei, rolul acesteia era doar de a accepta sau nu la inmatriculare SH din import. Ce apare pe lista indeplineste Euro3, dar poate fi si Euro 4 (care – logic – indeplineste Euro3).

        Pe aceeasi lista sunt motoare Euro3 si 4 care nu apar deloc, intrucat pana la data editarii nu fusesera aduse vreodata in tara, iar lista nu a mai fost updatata din 2006 (cand un BMW din 2001 era prea nou pt a obtine un pret abordabil, mi se pare oarecum plauzibil sa nu apara in lista).

        Revenind la problema de baza, chiar si dupa adaugarea noilor date, singurul indiciu cu adevarat semnificativ ramane normativul. Cred ca masina este Euro3, insa este o simpla opinie personala.

  8. Iti multumesc frumos! Oricum mai bine ma gandesc ca este sigur euro 3 si sa am surpriza poate placuta sa fie euro 4 la RAR , decat sa cred ca e euro 4 si sa se intample reversul.

  9. Salut! am si eu un bmw 316 din 09-08-1993 stiti cumva ce euro are?? masina este cumparata din Austria si nu prea inteleg … scrie pe undeva un E2

    • E2 (in versiunea celebra) este o norma fiscala germana. Masinile E2 din perioada respectiva sunt recunoscute in general Euro2 la RAR, datorita upgrade-ului de filtre realizat de fostul proprietar neamt, ca sa plateasca taxe mai mici. Pentru recunoasterea Euro2 sunt necesare actele filtrelor noi.

      Daca masina este din Austria, este posibil ca acel E2 sa aiba o cu totul alta semnificatie, fiind destul de posibil ca masina sa iasa Euro1.

      Este foarte important sa traduceti inscrisurile din acte. Doar asa putem lamuri lucrurile serios.

  10. buna seara.va rog sa i/mi spuneti si mie ce norma euro poate avea un FORD MONDEO break benzina si GPL omologate din fabrica?nu cunosc decat ca este adus din FRANTA si este fabricat in 1998 luna mai sau iunie cu 1798 cmc.
    motorul a fost schimbat nu mai este cel din acte

    • Monica, daca motorul a fost schimbat o sa ai probleme neplacute. Scapa de masina..

    • Ford din 1998 nu poate fi decat Euro2. Nu cred ca motorul cel nou poate schimba lucrurile. Atentie, puteti avea probleme mari la RAR daca motorul existent pe masina este altul decat cel trecut in acte.

      Nu va recomand sa cumparati aceasta masina…

  11. Domnule Iulian Senos, ce cod de motor trebuie sa aiba un citroen Xsara cu motor de 1,6 , produs in anul 2001, pentru a iesi la RAR cu norma de poluare Euro 4? Multumesc.

    • Regret, dar nu va pot oferi o reteta de cautare. Din pacate, eu nu am cunostinta despre Xsara Euro4 din 2001 (indiferent de motorizare). Insa, daca dvs ati auzit ca ar exista, nu pot nici sa va contrazic.

      V-as putea fi de mai mult ajutor daca ati avea deja copii dupa actele masinii, ca sa incercam sa aflam norma de poluare pornind de la acte. Orice alt calcul este riscant.

  12. am un opel vectra b 2000 edition,MOTOR 1.8 16 V
    cu seria de motor….WOLOJBF35Y7047202……X18XE1……PE CARTEA DE ITALIA IMI APARE SCRIS CA RESPECTA DIRECTIVELE 96/20CE-96/69 CE….
    A SI VREA SI EU SA AFLU PANA LA URMA CE NORMA EURO ARE 2 SAU 3 K IS FFF IN CEATA.
    MULTUMESC ANTICIPAT

  13. Va rog din suflet, am cumparat un reno megan 1,6 ;fab.03-1999 ,iar an brifu mare la sectiunea A(clas. noxe) era EURO 2 ,CARE ESTE TAIATA CU LINIE. La optiuni insa ese trecut ARM D4-SCHL ce am inteles ca se traduce EURO3. CONCRET CE EURO ESTE? CU STIMA !

    • Intr-o traducere simplista, dvs aveti o masina Euro2, pe care fiscul german a incadrat-o la clasa de taxa D4, datorita unui upgrade de filtre.

      Masinile Euro2 nu pot fi upgradate real Euro3 in niciun fel de conditii tehnice (asa cum se intampla de la Euro1 la 2 sau de la Euro3 la 4). RAR va constata Euro2.

  14. am cumparat o skoda felicia fabricata in noiembrie 1994 si inmatriculata in feb 1995,imi puteti spune va rog daca este euro 2…..tip motor2075168…..nr de indentificare TMBEEF413S7006636

    • Nr. de identificare (VIN Code sau serie sasiu) nu contine informatii despre norma Euro. Celalalt cod este probabil un extras din seria motorului, nicidecum NUMELE motorului. In plus ne-ar fi de folos si tara in care masina a fost inmatriculata prima oara in Europa.

      Fara aceaste detalii nu putem face niciun pas inainte.

  15. tara in care a fost inmatriculata prima data este austria…..feb. 1995….motor 1289 cc…multumesc anticipat

    • Imi pare rau, dar fara codul motorului nu am cum sa va ajut. Valoarea cilindreei este insuficienta pentru o apreciere cat de cat serioasa a normei Euro.

      Data inmatricularii nu ne ajuta, fiind exact pe „granita” dintre doua norme. Dupa data, masina poate fi la fel de bine Euro1 sau Euro2.