Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. am un opel astra f cc 05.93 inmatric prima data08 94 cod motor x16sz….are un airbag abs electric fata fara clima, adus din austria,vreau sa stiu daca este euro 2,si cat ma costa taxa de poluare si daca pot face depreciere .. multumesc

    • Cred ca masina dvs este Euro2, insa nu pot fi sigur 100%. Nu am informatii relevante despre piata austriaca din 1994.

      In mod cert, motorul dvs are capabilitati Euro2, insa nu indeplineste norma decat daca este echipat si cu filtrele necesare. Pe actele masinii nu gasiti cumva un cod care sa includa si secventa „EWG” ?

  2. vreau sami cumpar un opel vectra gts an fabricatie decembrie2004 diesel 1900cm cubi deocamdata nu stiu seriile. imi puteti da vreun rasp ce euro este?

    • Datele pe care le-ati postat sunt insuficiente pentru un raspuns cat de cat plauzibil. Motorul diesel de 1.9 litri are cababilitati Euro4, insa un raspuns sigur vom putea avea doar daca puteti confirma existenta filtrului de particule (DPF). Cu filtru de particule sunt sanse mari de Euro4, fara DPF este sigur Euro3.

      Din ce tara provine masina?

  3. buna ziua imi puteti spune daca stiti unde se afla seria motorului(pe motor) pentru peugeot 407 1.6 an 2004 diesel echipat cu fap va multumesc anticipat

    • Regret daca va dezamagesc, insa un detaliu constructiv atat de precis va poate fi indicat doar de catre un mecanic Peugeot (intrebati service). Sau – eventual – de catre un detinator care are modelul dvs (intrebati pe forum Peugeot).

  4. e ok nu e nicio problema

  5. Buna ziua domnule Iulian.M-ar interesa ce norma de poluare ar putea avea un opel astra G fabricat in 1998 luna 11 motor 1.7 diesel.

  6. buna!Vreau sa cumpar un Daewoo Matiz din Germania, fab, in 03/2002 tip KLYA/MH1/Matiz. Imi puteti spune daca are norma de poluare euro3?

    • Buna ziua. Indiferent de marca, o masina produsa in martie 2002 pentru piata Germania este Euro3.

      Doar masinile pentru pietele non-UE (la data respectiva) pot fi Euro2.

  7. Buna ziua
    Doresc sa cumpar din germania un autoturism Renault Laguna fabricat in luna 11/2001.Cei de acolo sustin ca este euro4.Masina are un motor pe benzina 1998 cc,schlüsselnummer 3004/160.Puteti sa ma ajutati cu un sfat,este euro 4 sau nu?
    Multumesc anticipat!

    • Renault este una dintre marcile care a facut cat mai tarziu cu putinta fiecare trecere de la o norma Euro la alta. Laguna cu benzinarul de 2 litri NU este Euro4, insa ceea ce va spu nemtii poate fi oarecum justificat.

      Masina este cel mai probabil Euro3/D4, adica un Euro3 upgradat (a iesit CERT pe poarta uzinei Euro3), iar masina se incadreaza la emisii Euro4. D4 inseamna impozit corespunzator Euro4, insa strict fiscal.

      Dar,

      RAR a inmatriculat mai multe masini Euro3/D4 ca Euro4. Precedent exista. Inainte sa adresati RAR vreo intrebare, trebuie sa va asigurati ca neamtul are hartii pentru noul filtru si avizul TUV. Daca aveti hartiile avizate de TUV (inclusiv factura filtrului catalitic) aveti sanse mari sa accepte RAR clasificarea Euro4.

      Sfatul meu: – adresati si RAR o intrebare inainte de cumparare.

      • Buna ziua
        Multumesc pt raspunsul dvs prompt.Cei din Germania spun ca autoturismul are EURO4, D4-Norm, grüne Umweltplakette.Presupun ca este acea certificare TUV de care aminteati mai sus.

        • Cel mai bine ar fi sa procedati cu prudenta. Cereti copii dupa actele masinii si apelati la consultanta RAR (vreo 50 lei). Dupa ce aveti acordul RAR, trebuie sa va asigurati ca actele originale sunt sunt cele de la care ati avut copiile.

          Nu conteaza ce SPUN vanzatorii, conteaza doar ceea ce pot proba cu acte. Negustorii nemti, chiar daca sunt „nemti”, nu uitati ca sunt „negustori”. Succes.

  8. sa ma ajute cineva…… am un ford mondeo din 15.02.1993 motor 1597 cm .65 kw. vreau sa o inmatriculez SPUNETI-MI VA ROG EURO? este 1sau 2 multumesc anticipat

    • Din ce tara vine masina? Daca vine din Germania, masina ar putea fi Euro2, insa ca urmare a unui upgrade de filtru catalitic. RAR recunoaste upgradeul, doar daca aveti actele acestuia cu avizul TUV prezent pe documente.

      Nativ, masina este Euro1.

  9. in primul rand vreau sa va salut.imi puteti spune va rog cat ar putea sa ma coste inmatricularea unui peugeot 407,motor de 1560 cm, CO=129g/KM.masina este din 2004.euro4.masina are peste 250000 de km,are in jur de vreo 6 airbeguri,abs,dublu climatronic,geamuri electrice.am calculat pe calc de pe site si mia dat in jur de 300 euro.eu as vrea sa stiu daca se poate totalul ca am inteles ca se mai plateste ceva pe langa taxa asta de 300 de euro(in cazul meu) va multumesc anticipat si astept raspunsul dumneavoastra

    • Ca si taxa, nu aveti nimic de platit in plus. Daca va referiti la „intreg deranjul” necesar pentru a inmatricula masina, mai aveti urmatoarele costuri (sa nu contati pe valorile scrise de mine, ele sunt absout orientative):
      – identificare RAR si emitere CIV (sub 50 euro);
      – RCA (vreo 100 euro);
      – contravaloare numere + talon + hartogaraie tipizata pentru facerea dosarului (sub 50 euro).

      Cam asa. Sper sa nu fi gresit prea mult.

      • da ma refer la tot deranjul financiar.oare scap cu 500 de euro pt toata cheltuiala?

        • Daca luati RCA-ul pe 6 luni si daca la ITP (in cadrul examinarii RAR) nu se vor impune reparatii, se pare ca va incadrati in 500 euro.

          • cam cat influentaza faptul ca o masina are airbeguri abs si alte dotari la inmatriculare?

          • Inmatricularea (valoarea taxei) nu este influentata in niciun fel de prezenta unor dotari sau de nivelul de echipare.

            Apare o discutie doar in cazul absentei unor dotari esentiale (AC, ABS sau airbag), cand taxa poate fi micsorata.

  10. vreau sa imi iau un golf 4 EZ 09/2000……..si imi zice k e euro 4……eu unul nu prea asi crede……motorul e de 1390 cm3 55kW….ACUM NU STIU CE SA CRED ..MAI CITEAM UNDEVA CA VW AU TRECUT DE LA EURO 2 LA EURO 4 ….MULTUMESC

    • Este cel mult o exagerare ca VW a trecut de la Euro2 la 4. Exista foarte multe VW Euro3 in Europa.

      S-au produs anumite modele (ntr-adevar) Euro4 inca din 1999. Insa probabilitatea de a nimeri unul este foarte mica. Eu am cunostinta doar despre niste Polo 6n2 cod motor AUA, care este Euro4 chiar din anul 1999. Si-a adus din Germania unul dintre cititorii nostri.

  11. Am cumparat un Golf4, fabricatie 02.02.1999, motor 1.9 TDI, cod motor ALH. Masina a fost inmatriculata prima data in Germania, apoi vanduta in Italia iar eu am cumparat-o cu brieful Italian.
    Am tot citit pe multe forumuri ca motoarele ALH din ’99 sunt toate Euro3, chiar am sunat mai multi vanzatori de Golf4 ALH de pe siteuri de profil din RO si mi-au confirmat ca au facut RAR si lea iesit Euro3, insa am gasit un forum in care se spune ca la italieni se trece pe brief o directiva europeana care corespunde normelor euro 1/2/3/4/5.
    Am gasit si eu pe brieful meu o directiva 96/69CE, si ar corespunde doar Euro 2.
    Ce sa mai cred acum ?
    Ma puteti ajuta cu un raspuns concret ?
    Multumesc

    • Chiar daca ALH este indiscutabil un motor cu capabilitati Euro3, iar 96/69CE este indiscutabil normativul pentru Euro2, situatia dvs. poate fi acoperita de 2 scenarii probabile.

      1) – puteti avea o masina Euro2, adica un ALH fara filtre adecvate;
      2) – puteti avea o masina Euro3, dar la data inscrierii in Italia, din considerente strict birocratice, macaronarii au trecut in acte norma Euro2 obligatorie la acea vreme si care – absolut corect tehnic – chiar era indeplinita de masina in cauza.

      RAR inca are pe site o lista cu modele Euro3, care includ si modele Euro 4 la vremea respectiva (inainte de 2007). Euro4 repecta automat norma Euro3, nu-i asa? Deci lista este corecta…

      Probabil ca italienii au judecat la fel la momentul inscrierii „nu conteaza ca-i Euro6, respecta legea actuala, adica Euro2? Respecta. Deci punem conform 96/69CE cum scrie in lege.”

      Lista RAR de care va spuneam mai sus poate fi downloadata si de pe Total Auto. Daca va identificati masina pe lista, sunt sanse mari sa primiti Euro3 de la RAR, cu conditia ca masina sa aiba filtrele corespunzatoare (sa nu va incadrati cumva la scenariul nr.1).

      Credem ca RAR va va da si dvs Euro3, insa decizia le apartine doar lor, indiferent de ceea ce credem noi.

    • M-am uitat deja pe lista RAR. Masina dvs apare. Nu vad niciun motiv pentru care sa nu primiti Euro3, daca aveti filtrele Euro3 pe masina. Ramane un procent infim de probabilitate si pentru scenariul 1…

      Din pacate, mai concret de atat nu stiu ce sa va raspund. Mingea este la RAR.

  12. multumesc,
    sper sa fie euro3

  13. Am achizitionat un BMW316i din Austria si as dorii o parere avizata asupra normei de poluare in care este incadrata. Datele sunt: anul omologarii modelului pe Austria 19/11/1991, data primei inmatriculari pe Austria 27/05/1993, cod motor 164E1, tip motor m40b16 cu distributie pe curea, Data fabricatiei masinii(dupa codul VIN) 01/1993, ABS, CATALIZATOR SI SONDA LAMBDA, fara dotari de confort suplimentare.
    Exista posibilitatea sa fie incadrata la EURO2?
    Multumesc,
    Nicu

    • Personal cred ca masina este Euro1.

      Incertitudinea deriva din faptul ca ati cumparat-o din Austria, stat care in anii ’90 s-a aliniat (ca orice membru UE) la normativele tehnice, fara sa existe vreun sistem fiscal (asemanator celui german) in care oamenii sa fie incurajati sa faca upgrade pentru a plati impozite auto mai mici.

      Motorul are capabilitati Euro2, insa doar insotit de filtrul catalitic corespunzator. Daca ati fi cumparat masina din Germania, aveati sanse importante sa nimeriti Euro2. Fiind din Austria, cred ca satisface standardul de la data vanzarii, Euro1.

  14. Buna ziua! Doua intrebari am si eu ,referitoare la normele euro 3 sau 4 , pentru BMW seria 3, E46, modelul cu facelift, fabricat din 11.2001 pana in 2005.
    1. Pentru E46,benzina, respectiv 316i limuzina (nu compact), motor 1796cmc, 85kw (116cp) sau 318i limuzina, motor 1995cmc, 105kw(143cp), pot fi si euro 3, sau sunt clar euro 4 ?
    2. Pentru acelasi model E46, dar motorina, respectiv 318d limuzina (nu compact), motor 1995cmc, 85kw(116cp) sau 320d limuzina, motor 1995cmc, 11okw(150cp), pot fi si euro 4 sau sunt clar euro 3 ?
    Va intreb pentru ca intentionez sa-mi achizitionez asa ceva din Germania si vreau sa fac o alegere buna in ceea ce priveste taxa.
    Va multumesc !

    • Buna ziua,

      Nu exista retete sigure de identificare a priori a normei Euro 4 in cazul masinilor intre anii 1999-2001. Nu toate motoarele 316i/318i sunt Euro4, exista cu certitudine si masini inregistrate Euro3 in Ro. Sunt la curent cu optimismul de pe net, conform caruia „cine cunoaste, merge la sigur”, insa aceste bravuri pot costa multi bani.

      ESTE DECISIV studiul de la caz la caz. ACTELE MASINII sunt singura sursa de informatie pentru stabilirea normei Euro. Restul sunt povesti.

      Exemplu: – Foarte multe modele cu capabilitati Euro4 au aparut dupa anul 2000, insa multe dintre ele – la motoare i-den-ti-ce – au fost omologate Euro3 pentru ca au avut filtre catalitice ieftine (originale, dar pt Euro3) si setari diferite fata de Euro4.

      Varietatea situatiilor este atat de mare si difera atat de mult de la an la an (de productie) si de la tara la tara, incat este imposibil de definit vreo regula in sensul celei sugerate de dvs. Intr-adevar, in cazul dvs – piata Germania – probabilitatea ca benzinarele BMW sa fie recunoscute Euro 4 este foarte mare. Nicidecum 100%. Dieselurile pot fi Euro4 doar impreuna cu cu filtru de particule (cel mai devreme 2003-2004).

  15. Multumesc mult!
    Am inteles ideea, bine eu m-am referit la BMW E46, modelul cu facelift, adica fabricat intre 2002 si 2005 si ma gandeam ca odata cu schimbarea modelului (fie si doar facelift), au trecut cu toata productia si la alt euro, respectiv la euro 4 pentru motorizarile pe benzina (316i si 318i ). Eu am vazut pe net ca pe piata din Germania, toate 318i limuzina cel putin , apar cu euro 4 si ma gandeam la ce am spus mai sus. Mai stiam ca pentru benzina, normele euro s-au implementat mai timpuriu, dar inseamna ca nu e regula, sau cel putin producatorul nu a anuntat oficial trecerea la un alt euro ?!
    In alta ordine de idei, v-as ruga daca aveti informatii mai complete in legatura cu noua taxa 2011. Am vazut ceva aseara la televizor, dar m-ar ineresa concret ce diferente sunt fata de taxa in vigoare , pentru ce ma intereseaza pe mine, respectiv un BMW euro3 de ex, model 2002-2004, motor 1995cmc, sau unde pot gasi informatii complete.
    Multumesc mult inca o data !

    • Implementarea normei Euro a depins de felul in care a fost setata productia fiecarei uzine (nici macar la aceeasi marca nu exista o regula unitara).

      Pentru fiecare trecere la un standard superior de emisii de noxe au existat de fapt 2 date. Data X incepand cu care normativul intra in vigoare si este obligatoriu pentru modelele cu omologare de tip ulterioare datei respective, si data X + 1 an, de la care norma este obligatorie pentru orice automobil nou comercializat, indiferent de omologarea de tip. Intervalul dintre cele doua data este gestionat de producatori in functie de nevoile productiei. Tranzitia genereaza mai tarziu incertitudini in piata SH.

      Este periculos pentru buzunarul dvs. sa setati reguli. Repet, nu conteaza ce scrie in anuntul de pe net sau pe eticheta masinii, ci doar ce scrie in acte. Nu am loc sa va povestesc despre BMW cumparat de cineva EXACT ca al vecinului, mai NOU (!), dar cu norma Euro inferioara…

      De ce in Germania gasiti usor Euro4? Pentru ca acolo sistemul fiscal incurajeaza si cumparatorii si comerciantii sa upgradeze standardul emisiilor. In 90% din cazuri, Euro3/D4 este acceptat de RAR Euro4 (daca upgrade-ul apare in acte). Indiferent ce spune vanzatorul sau ce biletel lipeste pe parbriz, conteaza doar ce scrie in acte.

      In referire la noua Taxa 2011, deocamdata nu avem nimic serios.