Apr 042008
 


Noul model matematic al taxei este echilibrat. De aceea, el indeparteaza acuzele de protectionism pentru masinile din parcul de „buy-back” al importatorilor de masini noi. Cu toate acestea, raman cateva detalii legate de aceasta taxa blestemata, care – daca nu vor fi lamurite – romanii vor continua sa se simta furati. Haideti sa le analizam pe rand…

1. Prima versiune a taxei, declarata ilegala atat de Comisia Europeana cat si de mai multe instante romanesti, continua sa fie incasata. De ce? Care este ratiunea pentru care statul roman continua sa desfasoare cu buna stiinta un demers ilegal (legea europeana prevaland in fata celei nationale)?

Daca vom intra din nou in discutii despre cat de subtire este bugetul amaratei noastre patrii, nu ajungem nicaieri. Guvernul se jura ca banii nu sunt necesari la buget, ei fiind directionati integral catre mediu. Spatiile verzi si pistele de biciclisti pot astepta 3 luni pana la intrarea in vigoare a modelului corectat, nu-i asa? De ce se fac in continuare incasari ilegale in numele Guvernului Romaniei? Aici trebuie dat un raspuns…

2. De ce a apelat Guvernul la o formula care include „norma Euro” PLUS „emisiile de CO2”? De ce nu s-a ales doar unul din cele doua modele? Ce sens face aceasta abordare?

In Europa exista taxe pe CO2 (taxa indirecta pe consumul de combustibil) si taxe pe noxe (taxe directe pe nivelul normei Euro). Cu exceptia Romaniei, nimeni nu amesteca cele doua modele. Pentru modelul pe CO2 exista pragul de 120 g/km sub care orice masina este scutita de taxe. Nu si in Romania. Datorita taxei „hibride” (avem si noi hibridele noastre…), in Romania pot fi taxate si masini cu emisii mai mici de 120 g/km, datorita componentei pe noxe a formulei.

In schimb, in Romania scapi de taxa daca ai o masina Euro5, indiferent de emisiile de CO2 !! Imi scapa logica in virtutea careia au fost imbricate doua taxe distincte, cu doua filosofii complet diferite, care se anuleaza reciproc. Cum se explica aceasta ciudatenie?

3. Va rog sa urmariti cu atentie urmatorul rationament. Alegem norma Euro 4, precizand ca demonstratia este aceeasi pentru orice alta norma. La Euro 4 alegem o motorizare de 1400 cmc si una de 1401 cmc.

La cilindreea de 1400 cmc datoram 0,2 euro pentru fiecare cmc, in timp ce la cilindreea de 1401 datoram cu 50% in plus. Daca la motorul de 1401 dam la o parte 1 cmc, ne raman 1400 cmc. De ce trebuie taxati cu 0,3 euro? Polueaza ei mai mult decat cei din motorul de 1400? Nicidecum, fiind vorba de cilindree egala si norma Euro identica!

Prin urmare, la cilindreea de 1401 cmc, calculul corect ar trebui sa fie urmatorul:
(1400 cmc x 0,2 euro) + (1 cmc x 0,3 euro) = 280,30 euro.
Si nu (1401 cmc x 0,3 euro) = 420,30 euro… Adica 140 euro diferenta, fara sa mai calculam taxa pana la capat.

Pana la 1400 cmc trebuie facut calculul cu 0,2 euro/cmc, iar valoarea urmatoare din tabel (0,3 euro, corespunzatoare intervalului 1401-1600 cmc) trebuie aplicata doar pentru ce depaseste 1400 cmc!

Detaliul nr.3 este o grosolanie a Guvernului. Un detaliu necunoscut Comisiei Europene. Comisia crede ca Romania isi calculeaza taxa corect si de aceea a aprobat aceasta varianta de taxare. Ei nici nu banuiesc ca autoritatile romane se prevaleaza de orice smecherie de 2 lei (vechi) ca sa mai ciupeasca un ban in plus.

Daca aveti cea mai mica senzatie ca exageram, va rog sa recititi un articol care – probabil – a trecut neobservat la vremea lui: UE informata gresit – impozit Logan, 2€ /an ?”. Pana pe 10 Aprilie, vom definitiva toate obiectiile. Aceasta taxa este „o sarcina fiscala injust asezata”. Pentru detalii, consultati Constitutia Romaniei, art.56, alin (2)…

Articole cu tema apropiata:

  46 comentarii despre “Taxa AUTO – trei detalii greu de inteles”

  1. Barlau Serban – banuiesc ca doar cineva foarte destept poate sa-i faca pe ceilati prosti, nu? Pe scurt, cam acesta era si mesajul: „Bai, eu n-am nimic de spus, vreau doar sa spun ca sunt mai destept ca voi”. Era mai simplu.

    Oricum, felicitari, este o bucurie si o onoare sa te avem printre noi.