apr. 042008
 


Noul model matematic al taxei este echilibrat. De aceea, el indeparteaza acuzele de protectionism pentru masinile din parcul de „buy-back” al importatorilor de masini noi. Cu toate acestea, raman cateva detalii legate de aceasta taxa blestemata, care – daca nu vor fi lamurite – romanii vor continua sa se simta furati. Haideti sa le analizam pe rand…

1. Prima versiune a taxei, declarata ilegala atat de Comisia Europeana cat si de mai multe instante romanesti, continua sa fie incasata. De ce? Care este ratiunea pentru care statul roman continua sa desfasoare cu buna stiinta un demers ilegal (legea europeana prevaland in fata celei nationale)?

Daca vom intra din nou in discutii despre cat de subtire este bugetul amaratei noastre patrii, nu ajungem nicaieri. Guvernul se jura ca banii nu sunt necesari la buget, ei fiind directionati integral catre mediu. Spatiile verzi si pistele de biciclisti pot astepta 3 luni pana la intrarea in vigoare a modelului corectat, nu-i asa? De ce se fac in continuare incasari ilegale in numele Guvernului Romaniei? Aici trebuie dat un raspuns…

2. De ce a apelat Guvernul la o formula care include „norma Euro” PLUS „emisiile de CO2”? De ce nu s-a ales doar unul din cele doua modele? Ce sens face aceasta abordare?

In Europa exista taxe pe CO2 (taxa indirecta pe consumul de combustibil) si taxe pe noxe (taxe directe pe nivelul normei Euro). Cu exceptia Romaniei, nimeni nu amesteca cele doua modele. Pentru modelul pe CO2 exista pragul de 120 g/km sub care orice masina este scutita de taxe. Nu si in Romania. Datorita taxei „hibride” (avem si noi hibridele noastre…), in Romania pot fi taxate si masini cu emisii mai mici de 120 g/km, datorita componentei pe noxe a formulei.

In schimb, in Romania scapi de taxa daca ai o masina Euro5, indiferent de emisiile de CO2 !! Imi scapa logica in virtutea careia au fost imbricate doua taxe distincte, cu doua filosofii complet diferite, care se anuleaza reciproc. Cum se explica aceasta ciudatenie?

3. Va rog sa urmariti cu atentie urmatorul rationament. Alegem norma Euro 4, precizand ca demonstratia este aceeasi pentru orice alta norma. La Euro 4 alegem o motorizare de 1400 cmc si una de 1401 cmc.

La cilindreea de 1400 cmc datoram 0,2 euro pentru fiecare cmc, in timp ce la cilindreea de 1401 datoram cu 50% in plus. Daca la motorul de 1401 dam la o parte 1 cmc, ne raman 1400 cmc. De ce trebuie taxati cu 0,3 euro? Polueaza ei mai mult decat cei din motorul de 1400? Nicidecum, fiind vorba de cilindree egala si norma Euro identica!

Prin urmare, la cilindreea de 1401 cmc, calculul corect ar trebui sa fie urmatorul:
(1400 cmc x 0,2 euro) + (1 cmc x 0,3 euro) = 280,30 euro.
Si nu (1401 cmc x 0,3 euro) = 420,30 euro… Adica 140 euro diferenta, fara sa mai calculam taxa pana la capat.

Pana la 1400 cmc trebuie facut calculul cu 0,2 euro/cmc, iar valoarea urmatoare din tabel (0,3 euro, corespunzatoare intervalului 1401-1600 cmc) trebuie aplicata doar pentru ce depaseste 1400 cmc!

Detaliul nr.3 este o grosolanie a Guvernului. Un detaliu necunoscut Comisiei Europene. Comisia crede ca Romania isi calculeaza taxa corect si de aceea a aprobat aceasta varianta de taxare. Ei nici nu banuiesc ca autoritatile romane se prevaleaza de orice smecherie de 2 lei (vechi) ca sa mai ciupeasca un ban in plus.

Daca aveti cea mai mica senzatie ca exageram, va rog sa recititi un articol care – probabil – a trecut neobservat la vremea lui: UE informata gresit – impozit Logan, 2€ /an ?”. Pana pe 10 Aprilie, vom definitiva toate obiectiile. Aceasta taxa este „o sarcina fiscala injust asezata”. Pentru detalii, consultati Constitutia Romaniei, art.56, alin (2)…

  46 comentarii despre “Taxa AUTO – trei detalii greu de inteles”

  1. salut! iulian si o zi mai buna deci ultimele 4 !
    este ora 7,45 si citesc articolul cu analiza aberatiilor din varianta nr.3 Vozgo-Tariceanu.
    absolut corecta observatia ,o taxa mai idioata ca asta nici ca putea fi conceputa .
    dar sa sti ca nimic nu este intimplator ,interesele de grup au dictat si in acest caz( mai trece timp, mai vindem ceva masini noi si prostii, (cetatenii normali si onesti )vor suporta consecintele.

  2. imi place de tine iuliane esti vigilent si priceput, felicitari. mersi pentru analiza facuta ๐Ÿ˜€

  3. Multumesc de aprecieri.

    Eu sunt pregatit sufleteste pentru o oala de laturi pe care sa o primesc drept in cap: „baaa, esti pro-Baseeee”. Singura cale sa fii „neutru” este sa ii lauzi pe toti.

  4. nu cred ca il poti lauda pe base iar pe balariceanu ma indoiesc ca il poate lauda careva.tu vezi-ti de obiectivismul tau asupra unei legi tampite si gata ๐Ÿ˜›

  5. Ai perfecta dreptate in articolul asta ..e drept ca numai la noi se poate asa ceva,intrebarea este:CE SA FACEM????CUM SA-I OPRIM????VREAU SA II VAD MORTI IN CHINURI….

  6. Eu zic ca cele 3 detalii sint: Prostie, Incapatinare si Incompetenta. Da, merita o mama de bataie sora cu moartea, ca in filmele americane cu mafioti. Problema e ca deocamdata ei sint mafiotii si noi o luam pe circa.

  7. Iulian o intrebare…..
    Ce vei face cu aceasta analiza?
    o vei lasa doar aici publicata sau o trimiti mai departe?Eu sper ca vei alege a doua varianta.mersi

  8. O sa vad in ce conditii o voi putea prezenta la dezbaterea din 10 Aprilie. Oricum, daca cineva va dori sa foloseasca argumentele din articol, este liber sa o faca. La nevoie, chiar il voi sustine pe cel care este hotarat sa se bata cu sistemul.

  9. Si uite asa umbla gaina babei 2 ani prin lume, si cand se intoarse facu si ea o margica: taxa nr 3! Atata poate! Vosganiene, da’ tu esti…”slab pregatit” tare de tot. Si ametitul ala Korodi parca era cazut din Luna, fix in cap. Nu-l iubesc pe Base dar avea dreptate la faza cu armeanul incompetent! Te-au trimis sefii tai sa ne explici cum e cu taxa asta si nici tu nu intelegi ce spui! Iar te-ai facut de kkt. Se pare ca a inceput sa-ti placa. Mai bine te si lingi putin! Cand te-am vazut cum dadeai din manutzele alea, le ducei spre tample si ziceai ca atunci cand faci o lege trebuie sa te gandesti la toate posibilitile muream de ciuda ca erai doar la tv si nu in fata mea! Incepusem sa cred ca taxa 3 va fi pe marca de masina pt ca tot spuneai ca pt Clio e X, pt Ford e Y, etc. Apoi de unde diferenta nesimtita pt masinile de 2000 cmc? Mai cretinule multi oameni au 2 poate chiar 3 copii. Crezi ca as putea sa-i duc in concediu(acum putem iesi si in Europa :-)) cu un rahat de Clio? Sau cu orice alta masina de 1300cmc? Ori te-ai gandit ca mai bine nu mai merg in concediu, sa muncesc intruna ca sa ai tu de unde sa-ti iei salariul?! Sau te gandeai cumva la o a doua masina a romanului?! Pai voi politicienii lu’ peste prajit nu va plimbati nici in Bucuresti cu masini de 1300. Si vorba unui „coleg de site”, mai si sfidati oamenii pe sosele! Cred ca voi poluati cel mai mult; aveti motoare cum noi nu avem voie sa avem si SUNTETI PREA MULTI! Arata asta a tara „condusa” de o cireada intreaga de politicieni?!
    Si zi asa Vosganiene, vrei sa plantezi eoliene de banii astia, nu? Dar te-a impiedicat cineva sa depui un proiect la UE pe tema asta(valabila pt multe altele) si sa finanteze ei? Da. Si stii ce? Faptul ca aia va trag de boase pt fiecare euroi, pe cand de banii luati de la fraierii de romani nu va intreaba nimeni unde au ajuns! Sunteti o ghiulea legata de picioarele Romaniei. Am ajuns in faza in care, daca prin absurd dati o lege buna sa stam si sa ne gandim pe cine favorizeaza! Faceti totul parca numai in ciuda oamenilor.
    Uite, tu si toti din rasa asta noua de politicieni, Sarkozy are C6, Merkel are Mercedes, de ce nu sunteti si voi patrioti si sa va tarati posterioarele in Logan? Sau si mai bine faceti un gest de mare patriotism si un bine poporului pe care-l iubiti si impuscati-va in cap. Sigur veti ramane in amintirea noastra! Daca nu, poate inca o revolutie!
    Hai ca m-am cam aprins si am luat-o off topic (dar si taxa face parte din tot scenariul asta debil si paranoic facut de alesii poporului) si poate reusiti sa ne explicati mai bine taxa, rodul gandirii voastre, ca pauza cu NATO s-a terminat.
    In final, va dedic toate melodiile social-politice ale Parazitilor, pe care voi m-ati facut sa-i ascult mai atent.

  10. din putzul gandirii – cat timp iti dai seama ca esti off-topic, inseamna ca esti on-topic… :mrgreen:

  11. daca taxa asta ar fi fost singurul motiv de nemultumire as fi zis ca-i o scapare. Dar de fapt tampeniile sau mai bine zis marsaviile, sunt o constanta asa ca mi-e greu sa o separ toate celelalte. Baietii astia se ocupa cu stresarea natiunii ๐Ÿ™‚
    Gata. Aum numai despre auto. stii cumva, ce norma de poluare are Loganul? Sunt scrise undeva emisiile de co2?

  12. berlina
    – benzina 162-172 g/km
    – diesel 125-128

    break
    – benzina 178-189
    – diesel 140.

    fc de motor.

  13. http://www.taxapoluare.audieripublice.ro/
    Iulian, eu cred ca ar trebui sa prezinti aceasta analiza la link-ul cu audieri publice privind taxa de polure.
    Dintre noi toti, tu ai fi cel mai in masura si cel mai bun sa prezinti argumente ca aceasta taxa e o aberatie si ca cuantumul ei este mult prea mare pt buzunarul nostru.poate reusim ceva prin tine…..toate bune

  14. eu una am parca impresia ca guvernu asta incearca din tot adinsul sa ne tina ingropati cat mai in rahat ,sa aiba ei vreme de ale lor marsavii si combinatii!Pe scurt ar vrea ei sa fim noi tot asa prosti si dezinformati ca pe vremea lu puscatu!Si cu toate ca nu mai suntem chiar asa tot nu avem ac de cojocu lor!Ce-i de facut?!

  15. oare pot fi prostiti cei din ue asa usor ?