Acasă Editoriale Taxa AUTO – trei detalii greu de inteles

Taxa AUTO – trei detalii greu de inteles

76


Noul model matematic al taxei este echilibrat. De aceea, el indeparteaza acuzele de protectionism pentru masinile din parcul de „buy-back” al importatorilor de masini noi. Cu toate acestea, raman cateva detalii legate de aceasta taxa blestemata, care – daca nu vor fi lamurite – romanii vor continua sa se simta furati. Haideti sa le analizam pe rand…

1. Prima versiune a taxei, declarata ilegala atat de Comisia Europeana cat si de mai multe instante romanesti, continua sa fie incasata. De ce? Care este ratiunea pentru care statul roman continua sa desfasoare cu buna stiinta un demers ilegal (legea europeana prevaland in fata celei nationale)?

Daca vom intra din nou in discutii despre cat de subtire este bugetul amaratei noastre patrii, nu ajungem nicaieri. Guvernul se jura ca banii nu sunt necesari la buget, ei fiind directionati integral catre mediu. Spatiile verzi si pistele de biciclisti pot astepta 3 luni pana la intrarea in vigoare a modelului corectat, nu-i asa? De ce se fac in continuare incasari ilegale in numele Guvernului Romaniei? Aici trebuie dat un raspuns…

2. De ce a apelat Guvernul la o formula care include „norma Euro” PLUS „emisiile de CO2”? De ce nu s-a ales doar unul din cele doua modele? Ce sens face aceasta abordare?

In Europa exista taxe pe CO2 (taxa indirecta pe consumul de combustibil) si taxe pe noxe (taxe directe pe nivelul normei Euro). Cu exceptia Romaniei, nimeni nu amesteca cele doua modele. Pentru modelul pe CO2 exista pragul de 120 g/km sub care orice masina este scutita de taxe. Nu si in Romania. Datorita taxei „hibride” (avem si noi hibridele noastre…), in Romania pot fi taxate si masini cu emisii mai mici de 120 g/km, datorita componentei pe noxe a formulei.

In schimb, in Romania scapi de taxa daca ai o masina Euro5, indiferent de emisiile de CO2 !! Imi scapa logica in virtutea careia au fost imbricate doua taxe distincte, cu doua filosofii complet diferite, care se anuleaza reciproc. Cum se explica aceasta ciudatenie?

3. Va rog sa urmariti cu atentie urmatorul rationament. Alegem norma Euro 4, precizand ca demonstratia este aceeasi pentru orice alta norma. La Euro 4 alegem o motorizare de 1400 cmc si una de 1401 cmc.

La cilindreea de 1400 cmc datoram 0,2 euro pentru fiecare cmc, in timp ce la cilindreea de 1401 datoram cu 50% in plus. Daca la motorul de 1401 dam la o parte 1 cmc, ne raman 1400 cmc. De ce trebuie taxati cu 0,3 euro? Polueaza ei mai mult decat cei din motorul de 1400? Nicidecum, fiind vorba de cilindree egala si norma Euro identica!

Prin urmare, la cilindreea de 1401 cmc, calculul corect ar trebui sa fie urmatorul:
(1400 cmc x 0,2 euro) + (1 cmc x 0,3 euro) = 280,30 euro.
Si nu (1401 cmc x 0,3 euro) = 420,30 euro… Adica 140 euro diferenta, fara sa mai calculam taxa pana la capat.

Pana la 1400 cmc trebuie facut calculul cu 0,2 euro/cmc, iar valoarea urmatoare din tabel (0,3 euro, corespunzatoare intervalului 1401-1600 cmc) trebuie aplicata doar pentru ce depaseste 1400 cmc!

Detaliul nr.3 este o grosolanie a Guvernului. Un detaliu necunoscut Comisiei Europene. Comisia crede ca Romania isi calculeaza taxa corect si de aceea a aprobat aceasta varianta de taxare. Ei nici nu banuiesc ca autoritatile romane se prevaleaza de orice smecherie de 2 lei (vechi) ca sa mai ciupeasca un ban in plus.

Daca aveti cea mai mica senzatie ca exageram, va rog sa recititi un articol care – probabil – a trecut neobservat la vremea lui: UE informata gresit – impozit Logan, 2€ /an ?”. Pana pe 10 Aprilie, vom definitiva toate obiectiile. Aceasta taxa este „o sarcina fiscala injust asezata”. Pentru detalii, consultati Constitutia Romaniei, art.56, alin (2)…

46 Comentarii

  • salut! iulian si o zi mai buna deci ultimele 4 !
    este ora 7,45 si citesc articolul cu analiza aberatiilor din varianta nr.3 Vozgo-Tariceanu.
    absolut corecta observatia ,o taxa mai idioata ca asta nici ca putea fi conceputa .
    dar sa sti ca nimic nu este intimplator ,interesele de grup au dictat si in acest caz( mai trece timp, mai vindem ceva masini noi si prostii, (cetatenii normali si onesti )vor suporta consecintele.

  • imi place de tine iuliane esti vigilent si priceput, felicitari. mersi pentru analiza facuta 😀

  • Multumesc de aprecieri.

    Eu sunt pregatit sufleteste pentru o oala de laturi pe care sa o primesc drept in cap: „baaa, esti pro-Baseeee”. Singura cale sa fii „neutru” este sa ii lauzi pe toti.

  • nu cred ca il poti lauda pe base iar pe balariceanu ma indoiesc ca il poate lauda careva.tu vezi-ti de obiectivismul tau asupra unei legi tampite si gata 😛

  • Ai perfecta dreptate in articolul asta ..e drept ca numai la noi se poate asa ceva,intrebarea este:CE SA FACEM????CUM SA-I OPRIM????VREAU SA II VAD MORTI IN CHINURI….

  • Eu zic ca cele 3 detalii sint: Prostie, Incapatinare si Incompetenta. Da, merita o mama de bataie sora cu moartea, ca in filmele americane cu mafioti. Problema e ca deocamdata ei sint mafiotii si noi o luam pe circa.

  • Iulian o intrebare…..
    Ce vei face cu aceasta analiza?
    o vei lasa doar aici publicata sau o trimiti mai departe?Eu sper ca vei alege a doua varianta.mersi

  • O sa vad in ce conditii o voi putea prezenta la dezbaterea din 10 Aprilie. Oricum, daca cineva va dori sa foloseasca argumentele din articol, este liber sa o faca. La nevoie, chiar il voi sustine pe cel care este hotarat sa se bata cu sistemul.

  • Si uite asa umbla gaina babei 2 ani prin lume, si cand se intoarse facu si ea o margica: taxa nr 3! Atata poate! Vosganiene, da’ tu esti…”slab pregatit” tare de tot. Si ametitul ala Korodi parca era cazut din Luna, fix in cap. Nu-l iubesc pe Base dar avea dreptate la faza cu armeanul incompetent! Te-au trimis sefii tai sa ne explici cum e cu taxa asta si nici tu nu intelegi ce spui! Iar te-ai facut de kkt. Se pare ca a inceput sa-ti placa. Mai bine te si lingi putin! Cand te-am vazut cum dadeai din manutzele alea, le ducei spre tample si ziceai ca atunci cand faci o lege trebuie sa te gandesti la toate posibilitile muream de ciuda ca erai doar la tv si nu in fata mea! Incepusem sa cred ca taxa 3 va fi pe marca de masina pt ca tot spuneai ca pt Clio e X, pt Ford e Y, etc. Apoi de unde diferenta nesimtita pt masinile de 2000 cmc? Mai cretinule multi oameni au 2 poate chiar 3 copii. Crezi ca as putea sa-i duc in concediu(acum putem iesi si in Europa :-)) cu un rahat de Clio? Sau cu orice alta masina de 1300cmc? Ori te-ai gandit ca mai bine nu mai merg in concediu, sa muncesc intruna ca sa ai tu de unde sa-ti iei salariul?! Sau te gandeai cumva la o a doua masina a romanului?! Pai voi politicienii lu’ peste prajit nu va plimbati nici in Bucuresti cu masini de 1300. Si vorba unui „coleg de site”, mai si sfidati oamenii pe sosele! Cred ca voi poluati cel mai mult; aveti motoare cum noi nu avem voie sa avem si SUNTETI PREA MULTI! Arata asta a tara „condusa” de o cireada intreaga de politicieni?!
    Si zi asa Vosganiene, vrei sa plantezi eoliene de banii astia, nu? Dar te-a impiedicat cineva sa depui un proiect la UE pe tema asta(valabila pt multe altele) si sa finanteze ei? Da. Si stii ce? Faptul ca aia va trag de boase pt fiecare euroi, pe cand de banii luati de la fraierii de romani nu va intreaba nimeni unde au ajuns! Sunteti o ghiulea legata de picioarele Romaniei. Am ajuns in faza in care, daca prin absurd dati o lege buna sa stam si sa ne gandim pe cine favorizeaza! Faceti totul parca numai in ciuda oamenilor.
    Uite, tu si toti din rasa asta noua de politicieni, Sarkozy are C6, Merkel are Mercedes, de ce nu sunteti si voi patrioti si sa va tarati posterioarele in Logan? Sau si mai bine faceti un gest de mare patriotism si un bine poporului pe care-l iubiti si impuscati-va in cap. Sigur veti ramane in amintirea noastra! Daca nu, poate inca o revolutie!
    Hai ca m-am cam aprins si am luat-o off topic (dar si taxa face parte din tot scenariul asta debil si paranoic facut de alesii poporului) si poate reusiti sa ne explicati mai bine taxa, rodul gandirii voastre, ca pauza cu NATO s-a terminat.
    In final, va dedic toate melodiile social-politice ale Parazitilor, pe care voi m-ati facut sa-i ascult mai atent.

  • daca taxa asta ar fi fost singurul motiv de nemultumire as fi zis ca-i o scapare. Dar de fapt tampeniile sau mai bine zis marsaviile, sunt o constanta asa ca mi-e greu sa o separ toate celelalte. Baietii astia se ocupa cu stresarea natiunii 🙂
    Gata. Aum numai despre auto. stii cumva, ce norma de poluare are Loganul? Sunt scrise undeva emisiile de co2?

  • http://www.taxapoluare.audieripublice.ro/
    Iulian, eu cred ca ar trebui sa prezinti aceasta analiza la link-ul cu audieri publice privind taxa de polure.
    Dintre noi toti, tu ai fi cel mai in masura si cel mai bun sa prezinti argumente ca aceasta taxa e o aberatie si ca cuantumul ei este mult prea mare pt buzunarul nostru.poate reusim ceva prin tine…..toate bune

  • eu una am parca impresia ca guvernu asta incearca din tot adinsul sa ne tina ingropati cat mai in rahat ,sa aiba ei vreme de ale lor marsavii si combinatii!Pe scurt ar vrea ei sa fim noi tot asa prosti si dezinformati ca pe vremea lu puscatu!Si cu toate ca nu mai suntem chiar asa tot nu avem ac de cojocu lor!Ce-i de facut?!

  • ce-i de facut?? sa plecam naibii toti tinerii care unde vedem cu ochii si sa ii lasam pe dragii nostri politicieni ca Moise-n pustie.

  • off-topic..sorry…am auzit cazuri in care persoane si-au prelungit cu inca o luna numerele provizorii in tara. e posibil asa ceva?…e ilegal?or fi avut pile?:mrgreen: ms

  • Si eu am auzit asta, dar nu cunosc detalii. Banuiesc ca este in legatura cu actuala taxa care este ilegala. Trebuie sa stie mai mult cei de la Politie. Daca afli, te rog sa postezi. Multzam fain.

  • uite am intrebat un politist de la rutiera..:| nah ce mi-a zis.. ca legea spune ca un autoturism poate fi inmatriculat provizoriu de maxim 3 ori,doar ca politia nu vrea sa o faca mai mult de o data.acum nu stiu cum se interpreteaza chestia asta si nu prea l-as crede pe nene politist.Se stie clar ca legea spune ca inmatricularea provizorie este de o luna si se face doar o singura data? nu stiu unde sa caut legea asta.daca stie careva? mersi

  • salut!am adus si eu o masina din germania si (normal)vreau sa o inmatriculez dupa 1 iulie.intrebarea mea este:daca-i fac acum omologarea (identificarea)cat timp este valabila?

  • in ce priveste taxa,sant si eu de acord cu voi ca este un abuz care afecteaza oameni de rand,pentru ca cei cu bani si-au cumparat demult masini bune.eu as considera-o chiar tradare din partea conducatorilor acestei tari.

  • iuliane nu se stie cand se va publica Ordonanta in Monitorul Oficial ? ca pana atunci eu nu cred nimic , ca prea am vazut si auzit multe de 4 luni …

  • Nu ma risc cu pesupuneri. M-am mai pacalit de vreo 2-3 ori. In proiect exista un termen clar – 1 iulie 2008. Daca acest termen va fi respectat sau nu, nu poate sti nimeni. Nici macar guvernul…

  • Da corect exista termenul de 1 iulie. Mai avem apoi la fel de clar specificat ca vor exista niste norme metodologice ce vor fi publicate la 30 de zile dupa publicarea Ordonantei in Monitor. Si asta inainte de 1 iulie. Deci calculul ne spune (in mod logic…) ca CEL TARZIU la sfarsitul lui mai trebuie publicata in Monitor. Chiar sunt curios cat vor trage de timp… Nu m-ar mira sa o publice in 31 mai noaptea la 12 fara un sfert …

  • oare de ce nu putem sa fim si noi in rind cu liumea , adica sa ne trezim odata, ca D-mne prosti mai suntem, am ajuns sa plec din tara pt ca nu mai suport prostia si nemernicia liderilor nostrii,…D-mne da sa i impuste sau sau macar sa le de-a un sut in fund cpii nostrii,..nimeni nu se gindeste cite familii sau destramat din cauza politicienilor nostrii,din cauza avaritiei lor,..traiti fratilor in prostie si minciuna,oare cit or sa mai reziste romanii !!!!??

  • atata timp cit iti platesti taxele la stat esti un om cinstit si cu respect din partea statului,dar atita timp cit esti un nemernic si tragi si sufletul din poporul tau ,doar ca sa ai tu un salar bun, trebuie sa fii judecat,..avem acest drept de a spune NU, dar nu stim sa il folosim,avem o multime de drepturi dar nimeni nu ni le spune pt ca le e frica ca ne-am putea trezii si D-mne fereste de furia romanului,…dar D-mne da sa ne vina si noua mintea la cap,niciodata nu poate fi prea tirziu,…TREZITI-VA ROMANI,..luati ceea ce este al vostru,..dreptul de a trai liberi ,pt asta am murit atitia la asa zisa revolutie,macar sa ne demonstram noua ca totusi suntem oameni, cu cap si cu creier, adica sa vedem lumea asa cum treb sa o vedem , libera si frumoasa..

  • nu am inteles prea bine ce este cu cei 6oo de euro. este obligatorie sau nu.se poate ocoli aceasta taxa, daca da, cum?

  • sirbu – pe scurt: nu exista o asemenea taxa.

    – pe larg: presa a speculat ca ar putea aparea acesta cheltuiala daca emisiile de co2 ar trebui masurate prin test dinamic. Probabilitatea de a seintampla acest lucru este sub 1%, intrucat la noi vor plati taxa cu componenta co2 doar masinile Euro3 si Euro4.

    Euro3 a fost reglementat in 1998 si implementat in UE intre 1 ian 2000 si 1 ian 2001. Obligativitatea de a fi masurate emisiile de co2 de catre producator a fost implementata intre 1 ian 1997 si 1 ian 1998.

    Prin urmare nu vad cum ar putea exista vreun Euro3 fara emisii date de producator. pot fi masini care nu au inscrisa aceasta valoare in brief, dar asta nu exonereaza RAR de obligatia de a avea informatia tehnica ceruta de lege pentru a se putea calcula noua taxa.

  • salutari
    uite eu ma bat cu acest sistem deja de mai bine de 6 luni
    am cump anul trecut o masina euro 3 mot 2200…ma luasem dupa net si zvonuri …avand in vedere dupa noul calcul ce urma sa intre de la 1 ian 2008 trebuia sa platesc 1600euro..inca acceptabil fata de 2800euro {masiana ma costat 5650euro din 2001-limuzina}-dupa toate astea am vaz ca se amana am mai bagat 500 de euro in nr provizorii dupa care frumos am parcato..in fata blocului..asteptand luna iulie..pt ami reduce acea afurisita de taxa de inmatriculare..dar uite ca e 17 iunie 2008 campania a trecut,,si NIMENI NIMIC…parca sa uitat totul..deci dragi romani..noi suntem un neam de ckt…in ungaria dupa 3 luni au iesit in strada..la 2 luni si-au recuperat banii..si acuma au ajuns ca noi romanii sa le cumparam masinile si iei sa se intrebe de ce suntem noi asa de blestemati-de la nea ‘Ceasca incoace..nimin nimic dar nimic nu sa schimbat..suntem de toata jena!multumesc pt acet articol
    PS:am ajuns in instanta pt a cere nr provizorii roamanesti pana la elucidarea taxei..asta din aprilie incoace..nimka..nimika..stau si ma uit la masina..si imi blestem zilele ca m-am nascut in tara asta frumoasa si splendida!

  • adrianooo – nu putem avea respect pentru furia ta DECAT DACA ai si tu respect pentru noi.

    Pe TotalAuto.ro limbajul decent este obligatoriu. Deocamdata ne limitam la stergerea comentariilor cu injuraturi. Data viitoare banam.

    Te rugam sa nu ne indepartezi de tine…

  • ok..am inteles..dar acuma ce se stie?intra la 1 iulie legea in vigoare sau nuh?

  • adrianooo – OUG 50/2008 a fost publicata in Mon.Oficial. Ea saraca va intra negresit in vigoare.

    Nu stim daca guvernul isi va respecta propriul OUG. In mod cert, taxa veche isi va inceta valabilitatea. Nu stim daca finantistii vor fi capabili sa o colecteze pe cea noua.

    Din acest film cu suspans lipseste doar Bruce Willis…

  • deci e sigura treaba sau nu cu taxa de la 1 iulie..sau iara-si trag de timp..as curios de unde vor returna banai pt acei romani care au platit dupa vechiul sistem..suntem de cacao..

  • adrianooo – mai sigur decat un OUG publicat in Monitorul Oficial, nu cunosc. Nimeni nu poate insa prezice daca guvernul isi va respecta propria ordonanta sau nu…

  • cum draci nu se stie inca, adica suntem in iulie 23…si nimik nu se mai zice ce taxa..totul a fost pt campanie…mancalar dracii pe Tariceanu si pe Vozganian..ce tara ………………………de tot rahatul
    mai bine ma nasteam in KONGO macar stiam si ma conformam cu faptul ca nici altii nu au sunt saraci….dar aici unii romani au atatia bani de se scalda in iei pe cand altu moare de foame!

  • cum puteti sa ma faceti sa inteleg ca o masina sh din ue are in carte euro3 si R.A.R. de la noi zice ca are euro2

  • costel – mergand pe mana dvs ca aveti 100% dreptate, nu exista nicio explicatie. Chiar scrie negru pe alb in carte Euro3? Daca da, puteti face contestatie.

    Ar putea interveni totusi o mica confuzie in cazul in care scrie cumva pe carte ceva gen E3 sau D3, care nu au legatura cu norma Euro3. In acest caz RAR poate avea dreptate.

  • acum sai vad pe romanasii nostri ce vor face..inpreuna cu chiorul de BASE si lingaul de TARICEANU!!!!!!!oh yeahhhhhhhhhhhh

  • adrianooo – este posibile ca banii sa fie inapoiati INTEGRAL. Vom vedea dupa votul din Senat. Poate fi si mai distractiv decat credeai :mrgreen:

    Stirea cu restituirea diferentei ascunde multa birocratie…

  • imi pare rau ca va fac prosti pe toti. bateti-va si voi capul cu bicicletele. nu polueaza deloc. la ce ne trebe masini? vosganian are 75000 euro salar pe 2007. mai e ceva de comentat? imi voi cumpara masina si va arata foarte bine! am sa scriu pe ea RABLA TARICEANU-VOSGANIAN. PNL – Promovam Romania!

  • Barlau Serban – banuiesc ca doar cineva foarte destept poate sa-i faca pe ceilati prosti, nu? Pe scurt, cam acesta era si mesajul: „Bai, eu n-am nimic de spus, vreau doar sa spun ca sunt mai destept ca voi”. Era mai simplu.

    Oricum, felicitari, este o bucurie si o onoare sa te avem printre noi.

Comentarii închise.

Articole similare

Editoriale

Oare ce parere au cititorii de Arici Pogonici despre Dacia ?

Premiile oferite de presa clientilor de publicitate nu sunt intotdeauna penibile. Daca...

Editoriale

Contabilii ucid piata auto

Industria auto se indreapta spre o „glaciatiune” economica. Criza din Lumea Libera...

Editoriale

Cate anvelope de iarna sunt obligatorii, 2 sau 4?

Asa cum cel mai probabil deja ati aflat, anvelopele de iarna au...

Editoriale

Citroen si Brigitte Bardot

Citroen a luat decizia ca linia DS sa concureze in viitor segmentele...