mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. La multi ani, dragos2!! ๐Ÿ˜€

  2. Mersi Iuliene! Dar ce s-a intamplat cu restul galeriei? Si-au luat masini din rO SI acu sunt faliti? Hahahaha

  3. La multi ani pe 2008 ๐Ÿ˜€

  4. La Multi Ani! In final am comandat masina in Romania 1.6 benzina, Tekna cu P1. Livare mai-iunie 08.

  5. Pana in mai-iunie vor fi zile lungi, nu-i asa? ๐Ÿ˜€

  6. LA MULTI ANI tuturor!
    Urmaresc de mult acest „versus”, sunt posesorul unui SX4 4WD, benzinar, masina de care sunt foarte multumit.Nu pot nega ca imi place Nissan QQ, la salonul auto de la Bacau de anul trecut a fost singura masina in care am urcat, din pacate domnisoara ce minuia pliante nu a stiut sa imi furnizeze minime informatii despre sistemul de tractiune.Iulian a comparat variantele 4×2 benzina, neajunsul SX este consumul in trafic urban.Problema a fost rezolvata intr-o oarecare masura, pe www. suzuki.hu apare in oferta un model 4×2 diesel, 90cp 1,6l, care din pct meu de vedere se preteaza f. bine traficului urban.Modelul nu apare deocamdata in oferta dealerilor de la noi.Eu am nevoie de o masina pt. extraurban, orice conditi meteo si de carosabil, mi-ar fi suris dieselul, diferenta de pret o acopeream doar in 150 mii km la o diferenta de condum de 2%, nu cea de 0,5 l data de cartea tehnica.La QQ apreciez portbagajul mai incapator (desi pina in prezent al meu a fost suficient chiar si pt 4 persoane in concediu) si poate un aspect ceva mai bun al materialelor din bord.Apreciaza fiecare daca diferenta de pret este justificata.Nu sunt de neglijat nici rezultatele EURONCAP – eu sunt un pic reticent in privinta lor. Am optat pt. Suzuki din cauza pretului mai mic (la echiparea ce imi era necesara), pt. fiabilitate si pt ca nu imi place politica de marketing Renault.Parere personala.
    Sunt masini OK, sa le folosim sanatosi, cu costuri minime si fara incidente, si sa le uram succes celor ce si le doresc si inca nu le-au achizitionat !

  7. Dragosq , cat face al tau 1.6
    tekna cu P1?

  8. SXtelu – aflu in premiera absoluta despre un diesel de 1,6 Suzuki. Suzi foloseste dieselurile Fiat, iar singurul 1,6 Multijet este cel de pe Scudo, care – intradevar – are 90CP. esti absolut sigur?

    Ref. la comparativul 4×2 – ca si consecinta a ratiunii de baza pentru care au fost construite aceste masini (crossoverele), important este comportamentul lor in oras si nu capabilitatile 4×4. Daca vreau 4×4 performant la Suzi, atunci aleg G.Vitara, nu SX4. Daca vreau 4×4 la Nissan imi iau Pathfinder, nu QQ.

    Intradevar apar niste „mici” diferente de pret… ๐Ÿ˜€

  9. http://www.suzuki.hu/autok/arlista/index.xml
    Pe lista apar sx4 1,6 diesel, glx si gc.
    Nu am nimic impotriva comparativului 4×2, doar ca eu am pornit din start pe varianta 4×4.Majoritatea distantelor le parcurg pe sosea dar trebuie sa ajung la destinatie si iarna, si pe ploaie torentiala, mizga, etc.Offroad – ocazional in concediu, weekend, la tara din cind in cind.Si trebuie sa recunosc ca masina s-a comportat bine si la acest capitol, nu am avut anvelope pe masura capabilitatii lui Suzi.
    NUMAI BINE !

  10. am vazut, interesant! cred ca e motorul de Scudo… ๐Ÿ˜ฏ

    Revenind la SX4 4×4 – atentie MARE la off-road. SX4 NU are ambreiaj de asa ceva. In schimb pe zapada, ai dreptate, e superafacere ๐Ÿ˜€

  11. Intr-adevar, mai ales ca la motorul pe benzina cuplul bun se obtine la turatii inalte.E posibil ca dieselul sa se preteze mai bine la astfel de incursiuni.De aceea consider ca un offroad autentic, in ciuda altor opinii, trebuie sa aiba neaparat reductor.Eu am blocat diferentialul doar cind am ramas impotmolit in noroaie sau in nameti si cred ca e bine sa decuplez si ESP-ul pt. a nu imi „taia” gazul daca patinez.Apropos de ESP – am citit si dezbaterea pe aceasta tema – sunt situatii cind nu te poate ajuta.Zilele trecute am fortat o curba in conditii de polei si fara gume de iarna.Am intrat in balans, prima alunecare cu spatele spre stinga – curba strinsa spre dreapta in panta.Intrucit am pamas cu acceleratia exact in pozitia in care a inceput dansul tematic si bineintele nu am atins frina, ESP ul nu a intervenit.Martorul de inteapa la retina, mai ales noaptea.Am lucrat usor din volan, fundul spre dreapta – volan usor spre dreapta si „vitavercea”.S-a potolit dupa 4 cristiane, spre usurarea mea si a celor din dacia papuc care gifiia in rampa venind din sens opus.Fara masina din sens opus nu era suficient de romantic.In citeva zile imi vin jantele din otel si o incalt cu pneurile de iarna.
    Am avut si o circa de noroc – sper sa ma invat minte.Si sa nu uit ca drumarii se trezesc si dau cu antiderapant cind eu am ajuns deja la destinatie.
    Daca eram in regim 4×2 probabil puteam sa incerc corectarea traiectorie accelerind usor.Voi discuta cu un specialist.
    NUMAI BINE !
    Cit consuma 1,5 GS in regim urban, iarna – vara ?

  12. 4×2-ul are un comportament trist pe gheata indiferent de masina. Se descurca mai bine piticele. E bine ca te-au prins „cristianele” pe tractiune integrala. Degeaba ai fi incercat sa redresezi masina din acceleratie daca nu ai aderenta. Incaltarile SX4 cu care vine din fabrica (3 dungi paralele) sunt criminale iarna.

    La 1,5 consumul este in oras cam 12-12,5 l/100km. Precizare – consum cu aer automat pornit si fara menajamente la demaraj pe portiunile mai degajate. Evident, e un consum mai bun ca la 4×4.

    Inca ceva – stiai ca in Romania 4×2-ul vine cu garda la sol mai jos cu 2,5 cm (gen sedan) si fara protectii de plastic pe aripi? Eu am unul luat din Belgia, dar cu caroserie „suv”, inclusiv suporti pt. portbagaj extern. Cine ma vede, zice ca am masina de 18.000รขโ€šยฌ :mrgreen:

  13. Stiam de garda la sol mai mica dar nu remarcasem lipsa protectiilor din plastic de pe aripi.Ma uitam la un SEDICI expus intr-o vitrina, probabil 4×4 si remarcam protectia cu plastic a partii inferioare a caroserie pe tot perimetrul, asemanatoare cu cea de la Tucson.Fata de bandourile late de 5-6 cm de la SX4. Pe http://www.mobile.de apar multe modele de SX4 cu aer conditionat manual, fara faruri de ceata, cu alt tip de radioCD, cu sistem de navigatie, oricum cu echipari diferite de cele standard la dealerii din Ro.GS 4×4 are clima automata si faruri de ceata in dotare standard pe piata noastra atit la 1,6 benzina cit si la 1,9 ddis.Consider ca habitabilitatea este excelenta la dimensiunile exterioare ale masinii.Bordul pare spartan dar mi s-a parut din prima clipa foarte familiar – pina sa imi vina masina priveam minute in sir pe monitor imaginea acestuia.
    Consumul meu in oras depaseste 13 l iarna, cu pornire la rece si traseu pina in 2 km. Daca circul mai mult obtin o medie mai buna.Si traficul nu se compara nici pe departe cu cel din capitala.Vara nu depasesc 9-10 l cu clima si 4×2.Condus economic, oras de provincie.Mi s-a parut cam mare diferenta de consum urban vara – iarna.Abia astept sa o incalt adecvat.In niciun an nu am auzit atitea discutii despre cauciucurile de iarna ca in acest an, foarte multi cunoscuti si-au luat astfel de pneuri, majoritatea cu jante cu tot.Cind studiam pneurile pe care le-am achizitionat intr-un hipermarket mai erau 3 doritori care mai in gluma mai in serios au intrebat daca nu ma multumesc cu doua, erau doar 4 gume pe tipodimensiunea respectiva.E un lucru benefic pt siguranta traficului, oferta a devenit mai bogata si mai accesibila iar posesorii de auto sunt – ori si-au permis astfel sa devina – ceva mai responsabili.Parerea mea – ca sa-l citez pe nea Nicu.
    NUMAI BINE !

  14. Sa le iau pe rand:

    – si la SX4 exista protectie perimetrala continua bare-aripi-praguri. Bandoul de pe mijlocul portierei fiind arhisuficient datorita pozitionarii pe cota maxima exterioara a portierei.

    – La fratele geaman Sedici protectiile de la baza portierelor arata ok, dar nu cred ca ofera protectie suplimentara decat in cazul vreunui drum de munte cu tufe/brazi/etc care sa se frece de masina. In oras nu ajuta prea mult.

    – Apropo de Sedici – vine DOAR 4×4 (si – desigur – la pretul de 4×4…)

    – Cu „bocancii” originali singura solutie pe gheata este plecarea in „stil microbuz”, cu a 2a. ๐Ÿ˜€ Daca mergi bara la bara nu patinezi, dar omori ambreiajul.

    – Am cautat pe net gume de iarna pt SX4 si nu am gasit nimic in clasa Continetal (furnizorul original), ci doar mai sus, la preturi de „room-service”. Ideea cu jante de otel incaltate de iarna imi incoltise si mie, insa fac pariu ca daca imi iau asa ceva, nu va mai ninge niciodata in Romania. doar asa ca sa ma oftic ๐Ÿ˜€

  15. Murphy este inca viu si mai si face treaba.
    La rotile de iarna am optat pt jante, respectiv anvelope de 15 tzoli.Pneurile sunt Dunlop, luate de la METRO, nu am avut rabdare sa comand Vredestein pe net, rezulta din teste ca ar da cele mai bune rezultate pe carosabil de iarna.Pe Dunlop scrie „made in Germany” si chiar arata bine.Un coleg a petrecut sarbatorile in Austria cu Passat-ul incaltat cu opinci identice si a fost foarte multumit de comportamentul acestora. Am intimpinat greutati cu procurarea jantelor, la producatorii consacrati neexistind tipodimensiunea 6J15, PCD 5×114,3, ET 50 ML 60.Toti au avut grija sa ma sperie ca cele originale costa enorm.Surpriza, o janta din otel pe 15 tzoli la dealerii Suzuki costa 51 neuro cu TVA inclus.Sub pretul obisnuit al unei jante din otel 6J15.Le-am comandat si le astept.Rezolvam problema asta din vara dar am sperat ca prima iarna o pot trece cu „all seasons” – urile noi.Eroare.Apropos, dealerul Suzuki din Bacau a avut o promotie in februarie 2007, 4 roti de iarna(otel, 15 tzoli) – pt cine a achizitionat SX4 de la ei – cu 1000 ron.

    Intr-adevar, pe drumurile de munte m-am gindit la beneficiile unei protectii perimetrale continue.
    O zi buna !