mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. Inaca un comentariu-ULTIMUL!
    Zilele trecut , ziarele de tiraj raportau faptul ca in Bulgaria bunurile electronice sunt cu 40% mai ieftine decat in Ro. Or fi si ele second hand-probabil…

  2. Masina mea nu ESTE SINGURA la pret bun la SZEGED. Toate celalalte sunt la pret mai bun ca in Ro. TOATE!!!!!!!!!!
    Credeti ca Nissan s-ar incurca cu SH vandut la pret de nou? Si apoi nu exista Qashqai secand hand !
    Zburatorul incearca sa se consoleze cu faptul ca a platit mai mult decat in HU, de aceea vine cu motive si ‘explicatii” gen Qahqai SH.

  3. DRAGOS2 – reteaua Nissan e una, Metro e alta. Preturile Nissan sunt impuse din retea (cu mici variatii din cauza transportului si taxelor), iar dealerul traieste din marja oferita de Nissan. La Metro sistemul este complet diferit, magazinul fiind cel care impune preturile…

    Este absurd sa te superi, doar pentru ca cineva te contrazice. Din asta ies la suprafata multe faze misto, cum este si faza ta cu QQ-ul ieftin de la unguri.

  4. Am scris in timp ce scriai si tu, nu am vazut ultimul post. Eu am inteles f exact ce ai spus. Pe bune. Caut doar sa inteleg mecanismul.

    „SH almost new” este o superafacere -de fapt – cu masini absolut noi. Inainte de lansare, Nissan a pus presiune pe retea si i-a obligat sa cumpere parcuri de 200-1000 de uitati. Nissan Romania a primit 250 de unitati (asa zic ei).

    Este destul de plauzibil ca cineva din retea sa comande un lot mai mare cu avantaje de pret, pe mecanismul descris de mine intr-un post mai sus, cel cu rent-a-car.

    TREBUIE sa existe o explicatie, iar eu nu o gasesc. Asta-i tot. ๐Ÿ˜€

  5. Nu m-am suparat deloc dar nu inteleg la randu-mi incapatinarea unora de a refuza pur si simplu sa creada ca exista si alte pretur decat la noi. As intelege faza cu sase luni vechime sau masina lovita etc dar ceaa ce eu nu reusesc sa fac sa se inteleaga este ca acest Nissan Szeged are preturi mult mai bune la toate modelele de qashqai. Masinile sunt noi dar pur si simplu exista aceasta diferenta de pret. Apropos un priten de-al meu e interesat de un Micra. Am sunat la Szeged si e mai ieftin decat la noi. Ce sa spun? Zic mersi ca am gasit-o la acest pret. In rest credeti ce vreti fratilor.

  6. OOPs , corectie. Articolul de mai sus e scris de mine…

  7. Vorbesti tu maghiara sau vorbesc ei engleza?

  8. dragos, faptul ca incep sa te plictisesc nu ma intereseaza.incercam sa ne explicam de ce ti-ai luat tu o masina mai ieftina.

  9. Zburatorule stii care este problema? Pur simplu refuzi sa admiti faptul ca POATE unele bunuri de larg consum sunt mai ieftine altundeva. Vii cu tot felul de inginerii si explicatii care nu-si au sensul-probabil ca ai foarte mult timp la dispozitie. Desi ti-am dat MAI MULTE exemple de preturi, tu tot pe a ta o tii. Pe mine nu ma deranjeaza nici ideile tale lipite cu super bond, nici faptul ca ai dori sau nu un prieten ca mine si nici faptul ca nu te intereseaza daca ma plictisesti-dar zau- te tii ca orbul de bata cu ideile tale. Scuza-ma de comparatie.Eu iti doresc succes in ceea ce faci si zile placute la condus in masinuta cea noua. Te salut.

  10. ptr Iulian
    Nu vorbesc ungureste- numele singurului de acolo care vb engleza binisor este Balint.
    Deci el este salesman-ul in cauza.

  11. Multzam fain! ๐Ÿ˜€

  12. vezi Dragos, deja incepem sa ne intelegem. ๐Ÿ™‚ si eu te salut

  13. Salut!

    nu tin partea nimanui dar referitor la discutiile despre preturile din Ungaria fata de cele din Ro am facut o comparatie si la orice model pe site-ul nissan.hu diferenta este de aproximativ 1000 euro. nu este diferenta de 4000 sub nici o forma.
    Referitor la triunghiul reflectorizant, si trusa medicala zburatoru cred ca a prins vreo oferta ceva la reprezentanta de unde a cumparat masina, sau poate datorita faptului ca termenul de asteptare e asa de mare au facut ei un gest frumos si i le-au dat gratis, dar pe site-ul nissan.ro scrie clar chiar pe prima pagina la configurator: la pretul final se mai adauga 42 euro pret cu tva pentru acest pachet.

  14. la diesel de 1,5 diferenta este de 100 de euro asa ca nu imi dau seama cum a fost posibil ca dragos sa cumpere masina asa de ieftin dar nu asta e important poate ca intre timp au mai crescut preturile si cei din Ungaria.

  15. Se pare ca nu toate dealerii nissan au aceleasi preturi. Cica cel de la care am luat eu e baabn pe zona de vest a Ungariei. I-am verificat si alte preturi si diferenta e mare. Credeti ce doriti. Si apropos- la multi ani!