ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. Am citit mai sus, dar nu ai mai revenit cu o informatie cred eu destul de importanta.Vreau sa achizitionez o masina la un site de licitatii din belgia, in care este specificat pretul fara T.V.A.Mentionez faptul ca o iau pe firma, deci persoana juridica.Daca eu o cumpar cu pretul fara T.V.A, in tara, in afara de taxa asta tampita de prima inmatriculare, trebuie sa platesc si T.V.A?Rog un raspuns cat mai urgent posibil.

  2. Adrian – ca FIRMA cumperi fara TVA de acolo si nici nu platesti in Romania. TVA-ul apare doar in cazul revanzarii masinii. Stiu sigur de la un apropiat care a facut mai multe tranzactii de genul asta.

    – ca PERSOANA fizica, platesti TVA-ul acolo.

  3. Merci pentru promptitudine.Deci, daca eu o cumpar de acolo, pot fara probleme sa o inmatriculez in Romania pe firma?Intentionez sa o pastrez…scuze daca te stresez, dar vreau sa plec sa o iau si nu stiu daca se merita…

  4. as vrea sa stiu si eu codurile rar pt euro 3 si 4 echivalente cu d3 d4 d5 pt ca cele de pe site nu sunt 100% corecte

  5. adrian – fiscalmente suna ciudat, insa da, firmele cumpara mai ieftin decat persoanele fizice.

  6. george – nu am inteles exact ce vrei. La ce te referi prin „cod RAR”? Nr. de omologare?

    Apoi – la ce site te referi la cel RAR sau la al nostru. Oricum, pdf-ul de pe totalauto.ro este cel de la RAR folosit inainte de ian 2007 (e si pe site la ei) si nu avem posibilitate de actualizare.

    RAR are un serviciu de documentare (sau ceva cam asa) care ofera aceste informatii contra cost. Daca aflu vreun nr. de telefon, il postez.

  7. Un site f. interesant. Bravo!
    CERT E SIGUR CA DACA IN BRIEF IN CASUTA NUMARUL ESTE MAI MARE SAU EGAL CU 44 masina este EURO 3, iar Euro 4 de la 62. Eu am un Golf sdi din 2000 si are Euro 3 si 44 in casuta din brief.

  8. Acum ma interesa un Rover 75 CDT din 2001, dar nu stiu seriile si nici sigur daca e produs sau inscris decat in 2001.?? Numai ca azi am vazut unul pe Autovit care era din 99 si avea euro 3 , asa ca….??

  9. mxx – trebuie sa continuam noi intrebarea sau ai tu una ?

  10. trebuie sa aduc o masina din italia ,poate sami spuna cineva cum procedez ca astia nu au nr.de vama cum sunt si in germania,si inca ceva la astea pe cartea de identitate nu scrie norma de poluare. cum faca daca a mai adus cineva masina din iatalia ?

  11. Se face act NOTARIAL de vanzare cumparare, in care se trece expres faptl ca numerele raman valabile pentru x zile. De asemenea trebuie platita asigurarea in Italia. Cica e cam scumpa, incearca sa plateti cat mai putine zile, dupa care iti poti lua nr. rosii in tara.

    am fost coerent??

  12. as avea si eu o intrebare in legatura cu alfa 156 twinspark motor1970cm3.cele fabricate dupa 2001 am inteles ca sunt euro3.dar cele dinainte de 2001 cum sunt euro3 sau euro2. din moment dat ce este acelasi motor nu ar putea fii si emisiile de noxe aceleasi.sau ce factor le-ar mai putea diferentia? doar anul si atat?

  13. Robin – Informatii exacte despre generatiile de motorizari de la Alfa, cred ca poti obtine doar de la producator sau – cu putin noroc – de la importator.

    Diferenta intre normele euro poate fi data chiar si de rapoartele din cutia de viteza. Pe bune. Rapoartele din cutia automata solicita mai mult motorul. Exista cateva situatii haioase in care ACELASI motor este euro2 pe cutie automata si euro3 pe manuala.

    Ideea este ca nu-i chiar asa simplu sa faci diferenta… Citeste hartiile masinii cu atentie. Cel mai bine e sa scrie in acte euro”X” si nu sa incerci sa urmezi cai logice de deductie prin care te poti pacali.

  14. senohs ,poti te rog sa-mi spui daca golfu asta este euro3,este din 23 07 99 fabricat,pe motor scrie AJM 056718, iar seria de sasiu este WWWZZZ1JZYW289978,SA-MI SPUI SIGUR DACA ARE EURO3, CA INCA NU AM CUMPARAT-O DAR MA ASTEAPTA, MERCI ANTICIPAT

  15. sportineo – te pot ajuta doar daca imi dai urmatoarele date:
    – cod motor: (il am) AJM
    – cutie: manual/automat, nr. trepte.
    – cilindree EXACTA (de ex: 1598 si nu rotunjit 1600)
    – putere in KW.
    – viteza maxima atinsa de modelul respectiv.

    Daca imi dai aceste informatii iti pot spune PRECIS daca este sau nu EURO3.

    Orice informatie lipsa din cele cerute implica posibilitatea unei erori. Mica, dar exista. k?