ian. 122007
 

(revizuit in August 2008)

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, cea mai adanca enigma auto pe piata SH o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4? Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si Euro3 este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane „D” au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata.

Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa „chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

Deci, D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Nu, nu-i asa !

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt.

Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele?

Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si „la rece” (motorul de dimineata), nu doar „la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3.

Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), denumite Cicluri Euro. Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Asa cum spuneam si mai devreme, aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masurare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

Confuzia romaneasca din piata SH a fost adancita si de faptul ca – in timp – incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 a devenit (teoretic) identica cu norma Euro3 (in timp ce D4 ramanea masurata in Ciclu Euro3). Incepand cu Ianuarie 2005 si norma D4 devine (teoretic) identica cu standardul Euro4.

Dar care este diferenta intre teorie si realitate?

Sa luam cazul Euro4, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005. Ceea ce nu se stie despre data reala a implementarii Euro4 este planul de esalonare a setarii liniilor de productie pentru toti producatorii auto. Data de 1 ianuarie 2005 a fost obligatorie doar pentru modelele absolut noi, restul productiei avand la dispozitie inca un an de zile pentru implementarea normei.

Prin urmare:
– TEORETIC: Masina produsa pana in Ianuarie 2000, va fi Euro2, indiferent daca este atestata de nemti D3 sau D4. PRACTIC termenul este 2001.
– Masina produsa dupa Ianuarie 2000, dar pana in Ianuarie 2005 este Euro3, indiferent de norma D. (practic 2006)
– Dupa Ianuarie 2005, D3 este 100% echivalent Euro3, iar D4 100% Euro4.

Atentie, regula de mai sus nu este una matematica, pe care sa o aplicati cu ochii inchisi. Exista producatori care au parcurs intreg anul de tranzitie, iar altii care s-au aliniat la noua norma chiar cu un an inainte. Si – colac peste pupaza – nici in cadrul activitatii aceluiasi constructor auto, lucrurile nu stau la fel la toate modelele produse…

EXEMPLU IMPORTANT: – In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001! Credem ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 – iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie. Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain. Dar nici acest criteriu nu este unul absolut sigur, ci doar orientativ.

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei. Nu uitati ca aceste date se refera la modele absolut noi, cele aflate deja in productie la datele respective avand inca un an la dispozitie pentru aliniere la noul standard:

– non-euro pana in Iulie 1992.
– Euro1 din Iulie 1992
– Euro2 din Ianuarie 1996
– Euro3 din Ianuarie 2000
– Euro4 din Ianuarie 2005

Si in viitor:
– Euro5 din Septembrie 2009
– Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele nemtesti D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea, la sfarsitul lui 2009.

NU UITATI:
Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii. Articolul are doar scopul unei informari orientative, de intelegere a fenomenului, nicidecum acela de a suplini sau de a inlocui in vreun fel cataloagele auto.

Acest articol are continuare in aici

  324 comentarii despre “Normele auto D3 si D4, echivalent EURO. „Second hand” Germania.”

  1. buna!
    am si eu o intrebare: trebuie sa aduc acum o masina din germania. Mai am nevoie de declaratie vamala si de certificat euro1?

  2. cris – de Eur1 nu mai ai nevoie, e suficienta factura.

    In vama stiu ca treburile s-au simplificat, dar despre procedura exact pot afla abia maine…

  3. mersi mult!

  4. De ce pe unele certificate de inmatriculare din Romania care au avut pe actele din Germania trecut euro 3 und 4 apare ca avand euro 4, iar pe altele cu euro 3?
    De ce aceasta neconcordanta?
    Mentionez ca tipul masinilor si anul sunt identice.

  5. Buna ..la toata lumea…as avea si eu nevoie de putin ajutor…tocmai am cumparat un Ford Focus diesel(neamtul a zis ca are euro 3),cei de la RAR au zis ca anul fabricatiei e 2000 dar ..are D3 ceea ce inseamna ca nu are euro3 ..asa ca masina fiind din 2000 ei o vor incadra la Euro2…ceea ce inseamna o taxa de aproximativ 3600 de euro…
    E adevarat ce a zis Luk ca nu exista Ford focus diesel din 2000 cu euro 3?..sincer eu nu mai inteleg nimik…..poate de ce sunt femeie…Please help!!!

  6. plese help si pe mine cineva!!! eu am cumparat masina si intrebarea mea e ce acte am nevoie sa mai fac aici in germania? mai trebuie declaratie vamala de export si certificat euro1?

  7. are dreptate simona undeva mai sus cineva a postat ca o masina dupa 2000 cu D3 este incadrata in romania cu E3. care este pana la urma adevarul?

  8. VA INSELATI AMARNIC……ALA CARE O DESCHIS SI SCRIS ACEST SUBIECT…..SE VEDE CA TU CULEGI PERE SI TE BAGI LA MASINI..VAI SI AMAR………MASINA DIN 1999 CU NORMA D3 SAU D4…ESTE TOTAL EURO 3 DACA CORESPUND SERIILE MOTOR SI ALTE 2 CRITERII (AFLATI SI VOI ) ASTA PE INCERCATE SI PROBATE MAI FRATIE…..ASA CA MAI CULEGE PERE …OCHELARIST CU LAP TOP CE ESTI

  9. Nicule, sa traiesti.

    Eu am scris articolul. La data la care am scris nimeni nu stia sa explice ce sunt normele germane. Scriau oamenii – „De ce nu se recunoaste in romania D4 ca e Euro4?”.

    De ce n-ai aparut atunci sa explici? M-am documentat si am scris fara sa am vreo obligatie fata de cineva. Eu NU sunt interesat de acest subiect, intrucat imi cumpar doar masini noi si doar japoneze. Pe bune.

    Imi pare rau ca Ford a primit o dispensa pentru motorizarile diesel Euro3 pe care le-a introdus un an mai tarziu. Nu am stiut asta la data scrierii articolului. Asta inseamna ca e mai bine sa sterg articolul? E simplu. Un click si gata.

    Ce treaba au okelarii mei, cosurile de pe fata sau uratenia nevestei/mamei mele cu faptul ca in Germania e OBLIGATORIU Euro3 din 2000 ??? Oricate pere as vinde eu, asta asa ramane…

    Eu am explicat norma D, Luk a venit si a vorbit despre cateva exceptii… Stii tu mai mult? Scrie frate! Dar despre masini si NU despre cat de papagal sunt eu.

    Cu un lucru sunt totusi de acord cu tine – oameni buni , riscati mult daca va duceti dupa masini in Germania doar in baza a ce ai citit pe net. Intotdeauna apar surprize, intotdeauna te poti pacali. Pe okelarii mei…

  10. bafta SENOSH , bravo pt articol.

  11. Asta e masina pe care tocmai am cumparat-o:
    Ford focus Diesel
    Cod motor:WFONXXGCDNYG17502
    Se poate sa-mi spuna si mie cineva…senosh, Luk, Nicu…daca exista vreo posibilitate ca acestei masini sa-i fie recunoscut Euro 3 -ul.Daca nu se poate s-mi dati vreo informatie despre un targ in Bulgaria..undeva unde sa o vand?
    Multumesc anticipat!

  12. Simina, ceea ce ne-ai trimis nu este codul motor, ci nr. de indentificare a masinii (seria sasiu).

    Chiar daca vei posta „tipul motor” corect, fiind un Ford diesel din 2000, probabilitatea ca acesta sa fie Euro3 e mica. Foarte mica.

    Cu Bulgaria nu stiu cum sta treaba… Poate ca o poti revinde chiar aici (profit zero, sa-ti scoti banii) daca pretul final (inclusiv taxa) este decent…

  13. M-am uitat pe Autovit – preturile ofertate pe net pentru Focus diesel an 2000 sunt intre 7000 si 8500 euro. Probabil se vinde pe la 6500… Se leaga ceva?

  14. ma intereseaza si pe mina daca brief-ul trebuie sa stea la mine sau la politie. exista o lege sau un act care spune asa ceva?

  15. am uitat sa specific.. am un vw golf 4 adus de la nemti. e din 2004.