Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. bun ziua, doresc sa cumpar un chrysler voyager 2.5 diesel, si nu gasesc nici unde pe internet o clasificare a anilor de productie sub normativele euro.
    multumesc anticipat
    ps. ma intereseaza cele euro 3 sau 4.

    • Buna ziua,

      Aveti perfecta dreptate, insa acest lucru nu este vreo neglijenta a editorilor de site-uri auto, ci o realitate tehnica: nu exista astfel de date de productie care sa delimiteze generatiile Euro 3 de Euro 4.

      Chiar si in productie (nu doar pe lantul de distributie comerciala), cele doua generatii au coexistat, iar – in anii de trecere de la o norma la alta – diferenta se poate face doar cu ajutorul producatorului, pe baza codurilor inscrise pe placuta lipita de acesta pe motor. Nu exista reguli exacte de diferentiere.

      In schimb exista anumite elemente generice (care nu tin de un producator anume) pentru o alegere corecta. In cazul dvs, decisiva ar fi doua intrebari:

      1 – Care este tara primei inmatriculari? Daca tara era membra UE in acel an, face sens intrebarea a doua. Daca nu, trebuie studiata situatia din piata respectiva.

      2 – Are Voyager-ul dvs filtru de particule? Daca da, este Euro 4. Altfel, este sub Euro4 (probabil Euro 3 daca este an 2004-2005).

      Sper sa fi fost coerent.

  2. Buna seara,

    Am achizitionat un Punto, data primei imatriculari 31.10.2001, pe brief-ul mic apare euro 4, motor 1242 59kw. Pot sa am surprize sa fie euro 3 sau pot sta linistit?

    Va multumesc anticipat.

    • Buna seara,

      Am auzit si eu despre Punto Euro4 in 2001, insa nu am vazut niciunul pana acum. Daca pe hartie scrie Euro 4, iar hartia este semnata de o autoritate dintr-un stat UE, o sa fie recunoscut Euro4 si la RAR.

      Sper sa faceti diferenta intre Euro 4 si E4, mai ales daca masina este din Germania. Datele oferite de dvs. sunt prea putine pentru a ne face o impresie cat de cat plauzibila.

      • Va multumesc pentru raspunsul prompt. Specific ca pe Brief este specificat clar Euro 4, modelul este 188 ZFA18800004398245 Codu zu 4136 code zu D.2 mit pruffziffer 40700y

        iar la K apare e3*98/14*0048*1

        • Nu pot judeca decat dupa ciferele indicate de dvs. in aparenta, nu aveti de ce sa va faceti probleme, RAR va respecta inscrisurile germane oficiale.

  3. am o masina ford mondeo 2008 cum sa aflu ce euro este

    • Cel mai probabil masina este Euro 4. Cea mai sigura sursa pentru aceasta informatie este biroul de consultanta RAR. Poate fi de folos si un reprezentant oficial Ford.

  4. Este posibil ca pe talonul masinii cumparate din Germania sa fie foarte clar scris Euro4, iar la RAR in Romania sa o incadreze la norma Euro3?

    • Sigur, posibil este. Insa daca inscrisul este facut in pagina principala, fara stersaturi care sa indive vreun upgrade, atunci si RAR va constata Euro 4.

      Existe multe conjuncturi neplacute. Tehnic vorbind poate aparea pe brief un upgrade de la Euro 3 la Euro 4, care in realitate nu este echivalent Euro 4. Masinile nu devin automat Euro4 daca se incadreaza un anumit volum de noxe, criteriile fiind mult mai complexe (masuratori la rece, la cald, si mentinerea emisiilor in limitele normei respective pentru mai multe zeci de mii de km). In brief scrie upgrade cu filtre Euro 4, dar – absolut corect tehnic – masina sa nu fie Euro 4.

      Va tin pumnii sa iasa bine.

  5. buna seara, am o corsa b eco 1.0l, an 05 2000 in brief scrie d4, este euro 3? am fost azi la rar si mi-o scoate euro 2, este corect? multumesc

    • Nu ar fi corect din partea mea sa dau verdicte tehnice in baza celor 3 randuri citite. Nu pot spune ca este corect sau nu, insa va pot spune cu certitudine ca o masina poate fi Euro2/D4. D4 la nemti, Euro 2 in restul Europei. Imposibil nu este.

      Banuiala mea este ca masina a ramas pe stoc si a fost cumparata in cadrul unei promotii de lichidare de stoc.

  6. Va rog mult daca puteti sa-mi spuneti un Opel Astra de 1,6 din 2002 adus din Spania ce ce norma de poluare poate avea?Euro4 sau Euro3.Va multumesc anticipat.

    • Pe ce act trebuie sa fie specificata norma Euro deoarece dupa parerea mea aceasta este cea mai importanta in stabilirea taxei de prima inmatriculare

      • La ce acte va referiti? La cele straine sau la cele romanesti?

        Cu exceptia a 3 state europene, in absolut toate celelalte norma Euro este la fel de neinteresanta ca alezajul pistoanelor. Taxele auto europene (minus 3 exceptii) nu se stabilesc pe baza de norma Euro, iar lipsa de interes si de cunostinte tehnice a detinatorilor/vanzatorilor din tari ca Germania, Franta, Spania, Marea Britanie sau Italia este absolut explicabila. nu este vb despre rea credinta.

        In actele romanesti, ultimele doua caractere din nr. de omologare reprezinta norma Euro.

    • Masina dvs este cel mai probabil Euro3. In 2002, Opel nu a comercializat automobile cu cilindree de 1,6 litri Eruo 4 nicaieri in UE. Au existat cateva exceptii fericite doar la Corsa, pe motorizari mici.

  7. Vreau sa stiu la cel de la care vreau sa iau autoturismul in ce acte sa ma uit sa vad noxele si norma euro actele fiind originale din Spania

    • In actele spaniole nu apare norma Euro. Daca-i intrebati de norma Euro se uita lung la dvs si mecanicii din service.

      Cea mai sigura solutie este sa ii trimiteti unui cunoscut copii dupa actele masinii, iar acesta sa mearga la consultanta la RAR. Costa vreo 50 de lei, dar merita, pt ca raspunsul lor este sigur 100%.

  8. Va multumesc pentru raspuns nu in totalitate dar nu-i nimic poate alta data .Noapte buna

  9. multumesc mult. Asta pot s-o fac eu sa merg cu o copie a actelor la RAR deoarece sunt in Romania.

  10. buna seara am si eu o intrebare am si eu un audi a4 2.5 tdi din anunl 2000 ianuarie masina e inmatriculata in spania si asi vrea sa o inscriu in romania si nu stiu ce euro are sa vad daca se merita .imi poti raspunde ce euro are masina .multumesc .si cam cat mar ajunge taxa

    • Buna ziua,

      Datele oferite de dvs. sunt insuficiente pentru a avea macar o parere aproximativa. La masinile produse de VAG, tipul motorului (format din 3 litere) este inclus in seria motorului. Puteti cele 3 litere sau – daca nu sunteti sigurs care sunt – puteti publica aici seria motorului?

      Tipul motorului ne poate lamuri in buna masura in cazul unui Audi.

  11. buna ziua ,la un Passat an fabricatie 1998(trecut in talon,romanesc),cu cod motor AHU,ce norma poluare ar fi si care sunt emisiile de Co2?
    Multumesc anticipat.

  12. audi a4 25 tdi an 2000 cod motor afn ce norma de poluare are?

    • In intrebarea dvs exista o mica contradictie. Un TDI cod AFN are cilindree de 1.9, nu 2.5.

      Va rog sa corectati ori codul, ori cilindreea. Abia dupa aceea vom incerca sa gasim un raspuns corect.

  13. am si eu un bmw 320diesel di anu 2000 si nu gasesc unde scrie in cartea masini ce euro este masina

  14. am uitat sa mentionez ca masina are acte italia

    • Italia nu marcheaza norma Euro pe carte, intrucat aceasta norma nu este interesanta nici pentru public, nici pentru fisc. Daca trimiteti tipul motorului, poate gasim norma Euro prin vechile tabele RAR.

  15. Buna. As dori sa`mi cumpar o masina second hand din Cehia :Opel Zafira ,motor 1.9 CDTI din 2008 (ma gandesc ca acesta este incadrat la EURO4) si sunt tare nelamurit ce EURO ar putea fii tot un OPEL ZAFIRA,motor 1.9 CDTI dar din 2007.La tv am vazut ca o masina din 2006 este incadrata EURO3 pe cand una din 2008 EURO4,de accea n`am nici o iedee de o masina din 2007 la ce euro ar putea fii incadrata si in functie de ce…
    Multumesc !!

    • Exista o explicatie simpla pentru dilema dvs.. In statele UE Euro4 a fost implementat incepand cu 2005 si a devenit obligatoriu pentru absolut toate modelele de la 1 ian 2006.

      Cehia este membra UE din 2004 si de aceea datele de mai sus au devenit obligatorii la ei. Romania este membra UE din 2007, astfel incat la noi s-au comercializat Euro 3 pana in 2008.

      O masina cumparata din Cehia (cu prima inmatriculare acolo) este Euro4 din 2005 (doar modelele absolut noi) sau cel mai sigur din 2006 (absolut toate modelele). In Romania puteti fi sigur de o masina ca este Euro 4 doar din 2008.