Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. daca pe brif scrie clar „euro 2” , la o masina din ’93 pot afea surprize la RAR? multumesc

  2. Oamenii inteleg diferit expresia „a scrie clar Euro2”. Daca in brief scrie clar in sectiunea A ca este Euro2, totul este ok. Sectiunea A din brieful german contine caracteristicile masinii iesite pe poarta fabricii, de noua.

    Daca inscrisul „clar” Euro2 apare insa insectiunea B sau C a briefului german, asta inseamna ca masina a devenit Euro2 dupa o adaptare sau re-omologare ulterioara. Cand se intampla asta apar discutii la RAR. Unele se termina bine, altele prost.

    • buna ziua am si eu o rugaminte….am o toyota celica din 94 si pe briful din germania scrie E2 si la rar cik este E1 dc??

      • Este o diferenta semnificativa intre E2 si Euro2. E2 este o norma fiscala germana. Aceasta confuzie a derutat multi romani.

        Celica dvs este Euro1/E2, ceea ce nu inseamna automat Euro2.

    • salut iulian, am un golf 3 tocmai cumparat, in care nu inteleg f mult dar zice in cartea tehnica: data omologarii 07.07.1992, si admitere pentru prima data 03.06.1993. Ai cumva idee ce euro este? deoare ce nu am gasit pe cartea tehnica nimic din ce zici tu cu E2…E1.. etc. Si daca este intradevar euro1, am inteles cumva ca cei de la RAR nu ar recunoaste euro 1?

      • Orice norma Euro este recunoscuta de RAR.

        A existat insa o alta discutie care ar fi putut declansa o confuzie. Si anume ca o masina non-Euro upgradata E1 sau E2 este recunoscuta ori Euro 2, ori ramane non-Euro.

        Revenind: – norma Euro1 este recunoscuta de RAR obligatoriu.

  3. am ul volvo s70 ,2.5tdi ,automatic si doresc sa inmatriculez masina in romania ,masina este verificata la producator in suedia si corespunde normelor de poluare euro 3 ,oare in romania este la fel sau posibil sa nu corespunda din cauza domnilor de la RAR ? care vor spagi …

  4. Norma Euro este aceeasi peste tot. In cazul in care nu aveti norma inscrisa in niciun act, uati o hartie de la „RAR-ul” suedez, ca sa simplificati lucrurile aici.

    Cei de la RAR nu sunt rau intentionati, dar mai gresesc. Nu mai este talharia de alta data.

  5. Va rog din suflet daca stie cineva ce euro am la masina sa imi spuna caci caut de disperat de o luna pe net si nu gasesc niciunde iar pe cartea asta din Spania nu scrie clasa de emisii si vreau sa stiu cat trebuie sa platesc taxa sa nu am probleme in tara,am un Rover 75,motor 1997cmc,v6,an 2002.Multumesc anticipat

  6. am uitat sa scriu:motorul e Powertrain Limited,Tip:G-20K4F

  7. florin – masina este Euro3.

    – in anul 2002 nu au mai existat Euro2.

    – 20K4F apare inclusiv pe vechea lista RAR „minim Euro3”, care a fost valabila pana 1 Ian 2007.

    • vorbesti prosti, am un prieten care a inscris o vectra 1.8 benzina din 2002 si este euro 4 a platit pt inscriere 500 euro.

      • Buna ziua,

        Ceea ce spuneti dvs. nu contrazice cu absolut nimic ceea ce au scris alti cititori sau eu personal. Noi vorbeam de Rover, dvs. v-ati trezit vorbind de Opel. Sunt lumi diferite.

        Revenind la exemplul Opel-ului Euro 4 al prietenului dvs., si acesta este tot „nativ Euro3”, tipul motor fiind Z18XE(L). Acest motor nu este automat Euro4. Daca voi creste in ochii dvs., poate va explic cum a iesit Euro4 la RAR. ๐Ÿ™‚

  8. Am intrebat pentru ca pe unele siteuri scria ca e euro 3 iar pe altele euro 4..masina e din iulie 2002,pusa in circulatie in 27 decembrie 2002 si ma interesa si noxele:pe unele siteuri sunt 192,pe altele 224,si 248…Acum sincer nu stiu ce sa mai cred.Multumesc Iulian

  9. da, rectific – masina este minim Euro3. Nu am auzit niciodata de motorizari Rover Euro4. Dar asta nu inseamna ca nu pot exista.

    Din anul 2000 Rover a fost tranzactionat de mai multe ori pana a ajuns la chinezi. Nu cred ca au avut timp sa produca Euro4, mai ales la cilindree de 2 litri. Pe aceasta problema am DOAR argumente indirecte.

    Pentru emisiile de co2 este extrem de importanta denumirea exacta a masinii, cu toate initialele si abrevierile care insotesc numele modelului.

    Emisiile de co2 masoara indirect consumul. Asa cum o masina cu cutie automata consuma mai mult decat una cu cutie manuala, la fel se intampla si in cazul emisiilor de co2.

    In plus, motorizarile au mostenit denumirile (in cazul nostru 20K4F), chiar daca s-a facut trecerea de la o generatie tehnica la alta. Rover nu a facut ca neamtul, sa schimbe o litera in codul motorului la fiecare modificare. De aceea apar confuzii – unui cod motor ii corespund mai multe consumuri sau emisii de co2.

    Un instrument interesant pentru stabilirea emisiilor de co2 puteti gasi la http://www.smmtco2.co.uk/co2search2.asp

    E o marca dificila, din acest punct de vedere, al stabilirii normei Euro.

  10. Multumesc Iulian,probabil e vb de 228,masina a fost facuta in perioada cand se facea in cooperare cu BMW,motorul e facut in Anglia la Powertain Ltd iar daca masina e trecuta in Romania cu euro3 in catalog,atunci banuiesc ca aia are…Sper sa nu am vreo problema la inmatriculare,oricum masina e noua,pana vin in tara fac 50000km de cand circula,asa ca nu ar trebui sa fie probleme,sa scoata noxe mai multe,banuiesc…Multumesc inca o data

  11. Iulian,cum e posibil ceea ce se intampla in Romania acum ?Iar maresc taxa auto?Asta au asteptat,sa treaca votul…Nesimtitii

  12. Nimeni nu a marit nicio taxa. Propun ca sa lasam mai intai lucrurile sa se intample si abia dupa aceea sa comentam…

  13. Iulian,e sigur…Dobitocii au TRIPLAT taxa

  14. Am auzit. Este un gest irational, care incalca legea. Sa vedem in Monitorul Oficial in ce forma apare. Presa deformeaza de obicei declaratiile.

  15. In cat timp va apare?normal ordonantele stiu ca apar in 3 zile de la darea lor,nu?