Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. nu. ordonanta va aparea doar dupa avizul Comisiei Europene. Daca avizul apare in 2010, atunci de va publica si va intra in vigoare ordonanta.

  2. in c norma de poluare s incadreaza alfa romeo15,an fab 2000?ast rasp kt s poate d rpd!va rog!

  3. Am o masina Ford Focus 11.1999, anul fabricatiei, in brif am norma D4, la punctul14.1 codul meu este 0432, iar la v.7 gasesc 210g CO2(ing/km). La RAR, dupa seria motorului mi-au incadrat-o la euro 2. Sunt confuz pt. ca pe un site german, am gasit codul 0432 este euro 3 (www.code-knacker.de/schadstoffgruppen.htm ). Mai potface ceva ca sa-mi recunoasca RAR-ul acest lucru?

  4. Alfa Romeo 156 este Euro3 abia din 2001. In 2000 este Euro2.

  5. irinciuc stefan – Fordul dvs din 99 este foarte probabil Euro2. „Schadstoffgruppen” se refera la un echivalent pt normele germane fiscale.

  6. am un opel astra 1.6 din 2002 adus din germania,in carte am trecut norma EURO 3 UND D4,dar nu sunt trecute noxele de co2.am auzit ca pt stabilirea lor te costa 600 euro.ati putea sa ma lamuriti cum e cu stabilirea lor?si cam cat ma costa taxa de inmatriculare?

  7. este exagerata informatia. Stabilirea co2 costa asta vara vreo 25 ron…

  8. Iulian,atunci la tv de ce spune ca ordonanta asta va intra in vigoare din 15 decembrie?Si taxa veche tot asa a intrat in vigoare fara acordul UE si la fel trebuia sa o platesti,iar ideea e urmatoarea:daca vrei sa iti inmatriculezi masina,vei plati,iar apoi trebuie sa te judeci cu ei pt a-ti recupera banii,ceea ce niciunul din noi nu isi doreste…Ieri am facut primul pas:am reinnoit ITV-ele aici in Spania asa ca 2 ani probabil voi circula cu nr astea,poate pana atunci se va mai schimba ceva,sincer chiar sper asta odata cu inlocuirea lui Tariceanu…Am o intrebare:asigurarea pot sa o fac si in tara pe nr astea de Spania?si daca da,pretul e la fel ca la celelalte cu nr de Romania?Multumesc

  9. Florine ma intrebi pe mine??

    Intreaba-i pe cei de la tv de ce spun ceea ce spun. Faza cu avizul Comisiei Europene apare chiar in comunicatul guvernului

  10. Te intrebam pt ca se vede ca esti mai documentat ca mine:)…si totusi,pot face asigurare in tara cu nr de spania?si daca da,e vreun tarif preferential?

  11. Nu stiu ce sa-ti zic. Nu am nici cea mai vaga idee. Normal ar fi sa poti sa faci asigurare.

  12. asig. poate fi platita si in romania dar la preturile din spania.

  13. ms cornel..atunci mai bine o fac aici:D

  14. Am un Volkswagen Vento, inmatriculat pt prima data in iunie 1993, motor CL Diesel 1,9;a fost adus din Olanda si nu stiu in ce norma de poluare se incadreaza. Ar fi de mare ajutor sa aflu ca sa stiu daca se mai merita in contextul actual sa il mai inmatriculez… Va multumesc