Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. Este greu de spus fara tipul motor (este inclus in seria motorului).

  2. buna ziua.am si eu o neclaritate.Nu stiu cum pot afla daca masina este euro 3 sau euro 4.am un Opel Omega Combi adus din Suedia, an fabricatie 2003,motor 2.200, benzina, consumul de Co2 -236.
    Tipul motorului :Z22X2. mai este un numar, intr-un alt rand de pe talon:E1*98/14*0078**
    va multumesc anticipat

  3. Domnule Eugen, fie dvs ati indicat gresit codul motor, fie acesta nu se afla in niciuna din evidentele mele.

    Puteti sa va asigurati ca tipul motor este Z22X2?

    Daca ati tastat gresit iar motorul este Z22XE, acesta poate fi Euro4. Personal nu am auzit de Z22XE sa fie sub Euro4, insa asta nu inseamna ca nu pot exista.

    Cel mai sigur este sa apelati la consultanta RAR. Faceti in asa fel incat cineva din Romania sa se duca cu copii dupa hartii la biroul lor de consultanta. Nu cred ca dureaza mult, iar costurile sunt mici (25 ron daca nu ma insel).

  4. D-le Senos.
    Motorul este Z22XE cu siguranta.
    m-am uitat peste tot si nu gasesc alt numar care sa indice numarul motorului.
    Am sa tin cont de sfatul Dvs si am sa apelez la consultanta RAR.

    Va multumesc.
    Va doresc Sarbatori Fericite

  5. Sarbatori fericite. πŸ˜€

  6. am si eu o intrebare va rogÒ€¦. ati spun mai demult ca emisiile CO2 se iau in considerare doar la euro3 si euro4. ce se intampla cu euro2? va fi considerat non-euro? va multumesc mult

  7. V-am raspuns deja. Nu este necesara repetarea intrebarilor postate la un articol.

  8. mi-am luat in luna septembrie un renault scenic fabricat in mai 2005, cu motor tip JMOWO6, problema este ca pe brieful masinii scrie EURO 3 und D4, si de aici intrebarea, ce norma este masina mea EURO 3 sau EURO 4 ?

  9. Euro3 und D4 este Euro3. Insa exista foarte multe Euro3/D4 care au fost totusi omologate de catre RAR Euro4 ca urmare a unui upgrade usor.

    Cred ca upgrade-ul este o simpla schimbare de catalizator, de aprox 500 euro. Stiu ca se face curent in Germania, dar nu cunosc posibilitatea de a se face si in Romania.

    Poate mai primim si alte raspunsuri, de la cineva care stie mai exact…

  10. Buna ziua! Vreau sa cumpar un WV polo, 6N,versiunea XO SC AEV2 , 1043 CM,benzina,inmatriculat 01.02.1996
    este Euro 2 sau nu aceasta masina???

  11. Motorizarea AEV a iesit din productie in 1996. cel mai probabil NU este Euro2.

    Exista insa posibilitatea ca vechiul proprietar sa fi schimbat tipul de catalizator. DACA aceasta imbunatatire are factura si garantia alaturate, ar putea fi recunoscut de RAR ca Euro2.

    Cereti (daca e cazul) copii dupa actele masinii. O intrebare la RAR poate ajuta.

  12. D-le Senos am o intrebare legata de motorizarile pe benzina la saab 9-5. Intentionez sa cumpar in 2009 unul second hand si as vrea sa am certitudinea ca indeplineste norma euro4. Ma intereseaza in special modelul aero cu motorizarea B235R. Imi puteti spune va rog din ce an indeplineste norma euro4?
    Va multumesc!

  13. Motorizarea B235R de la Saab este Euro4 incepand cu luna Noiembrie 2005.

  14. Exista o alta motorizare pe 9-5 care sa indeplineasca norma euro4 inainte de Nov 2005? Multumesc

  15. SAAB este una din marcile care a trecut mai tarziu la Euro4, deoarece intreaga sa gama exista in productia de serie la data de 1 ianuarie 2005.

    Conform normativului european, obligativitatea implementarii Euro4 produce efect din 1 Ian 2005 pt modelele absolut noi si abia de la 1 Ian 2006 pentru restul. Inclusiv 9-5.

    Prin urmare, nu puteti gasi 9-5 Euro4 in 2004.