apr. 302010
 

Programul de stimulare a innoirii parcului auto national (supranumit “Programul Rabla”) a fost largit cu inca 50.000 de tichete cu valoarea de 3.800 de lei. In acelasi timp, analistii pietei auto se intreaba unde sunt voucherele emise pana acum, pentru ca nu se regasesc in vanzarile de masini noi. Intrebarea isi gaseste un raspuns simplu. Vanzatorii de masini noi cumpara in flux continuu tichete Rabla din piata, prin comercializarea de masini second hand (SH).

Asa cum cu siguranta cunoasteti, aproape toti jucatorii din piata de automobile noi au dezvoltate si divizii de comert auto second hand. Ei vand masini SH acceptand la plata – pe langa bani sau linia de finantare – si vouchere Rabla. Practic fara sa bage mana in buzunar, marii vanzatori de SH (in general, aceiasi cu cei care vand si masinile noi) preiau ca avans la masina SH unul sau mai multe vouchere.

Mai departe, aceste vouchere, grupate cate 3 la fiecare automobil nou vandut, vor fi valorificate (cel mai probabil) in vanzarile de flote din aceasta vara si toamna.

Prin urmare, omul cu voucherul in mana nu poate merge sa-si ia o masina rulata decat in piata romaneasca, intrucat ceilalti europeni nu le accepta la plata. In plus, daca vei cumpara SH din Romania nu trebuie sa platesti nici taxa de prima inmatriculare, adica – tu clientul – ai un nou avantaj. Totul este absolut legal si toata lumea este fericita.

Totusi, intregul sistem are o hiba ascunsa care pune piata in dificultate. Daca vrei sa cumperi un automobil SH marca X, vei observa ca pentru cele mai multe nume cu care puteti inlocui acest X vanzatorii sunt unici intr-un areal dat, iar lipsa concurentei tine mai intotdeauna preturile sus. In vremuri de criza, pretul mare ingheata piata.

In plus, clientela cu bani putini va cauta masini mai ieftine (adica tot mai vechi) tot in strainatate. Masinile foarte vechi aduse acasa vor fi un pericol pentru trafic, dar si o frana in plus pentru piata.