Cand auzi de Nissan, gandul se focalizeaza involuntar pe imaginea unei masini mari, neaparat 4×4. Acest arhetip se concretizeaza intr-o legenda, conturata cu claritate in mentalul colectiv. Insa legenda nu este intotdeauna un avantaj. Perceptia SUV pune in umbra segmentul familialelor Nissan, fapt valabil atat in trecut cu fostele Primera si Almera, cat si in prezent cu actualele Micra, Tiida sau Note. Dar a nu fi in centrul atentiei publice, nu inseamna neaparat si ca nu esti bun. Cat de bun este Nissan Note? Raspunsul poate fi obtinut intr-un singur fel. La drive test.
Nissan Note a fost lansat in urma cu 3 ani si a trecut aproape neobservat pe piata romaneasca. In ultima perioada Nissan a mutat centrul de greutate promotional pe Note, insistand pe cateva aspecte: – „Nissan Note este masina ideala a unei familii moderne ce traieste viata tumultoasa dintr-un oras mare. Note are un design distinct, ce depaseste orice bariera, pentru ca – desi nu neglijeaza confortul – ofera cel mai mare spatiu interior din clasa sa.” (textul importatorului) Hmm… Exagerari de marketing sau importatorul a spus adevarul?
FISA AUTOMOBIL TESTAT:
- Nissan Note, versiune Acenta (se scrie cu un singur „c”…);
- Motor 1.4 litri, benzina, 88 CP;
- Transmisie manuala, tractiune fata;
- Dimensiuni (L/l/h): 4,10 m / 1.69 m / 1.55 m;
- Greutate: 1150 kg;
- Viteza maxima: 163 km/h;
- Acceleratie 0-100 km/h: 13.4 s;
- Consum (specificatii din manual): urban 7.3 l / extraurban 5.1 l / mixt 5.9 l.
Multumim dealerului Nissan Cobalcescu din Splaiul Unirii nr.311 pentru masina oferita la test. Nu intamplator am precizat adresa exacta a locatiei, deoarece noua platforma Cobalcescu gazduieste si birourile Politiei Rutiere pentru inregistrarea accidentelor usoare din sectoarele 3 si 4. E bine de stiut.
Design interior si exterior
Chiar daca este construit pe aceeasi platforma cu noul Renault Modus sau Clio III, adica un vehicul de familie de clasa B, aspectul exterior al lui Nissan Note te pune in incurcatura, trimitandu-te cu gandul la categoria „mini MPV”. Forma caroseriei (mai ales vederea laterala) aminteste de designul auto japonez clasic, intotdeauna subordonat scopului practic de a obtine maximum de spatiu la interior, chiar si la modelele mici. Acest punct ma face sa fiu de acord cu aprecierile importatorului (citat mai sus) referitoare la distinctia designului, insa excluzand poeticul „ce depaseste orice bariera”. Este o exagerare.
Acest design se regaseste si la modele ca Ford Fusion (primul declic), micutul Suzuki Splash sau fratiorul Renault Modus. Fusion ofera cele mai apropiate similitudini geometrice exterioare, in timp ce referirile la Splah sau Modus fac sens doar ca alura a formelor, cele doua avand dimensiuni mai mici decat Nissan Note.
Odata urcat la bord ai senzatia de spatiu, care se atenueaza vizibil odata cu urcarea unui pasager in dreapta ta. Cu toate acestea, Note detine un superlativ incontestabil. Are cea mai spatioasa bancheta pentru locurile din spate, cu particularitatea de a fi culisanta, care permite ajustarea pozitiei si ofera confort total pasagerilor. Adancimea pernei sezutului are dimensiuni proprii unor limuzine in toata regula. Este un model de clasa B atipic, perfect pentru a transporta 2 adulti pe locurile din spate.
Asadar, Nissan Note este greu de incadrat intr-un segment auto clasic. Dupa platforma si interior, pare o familiala mica. Privit din exterior, Note pare un mic MPV, gata sa isi unifice spatiul portbagajului cu cel al locurilor spate, ca sa devina o utilitara foarte incapatoare.
Privind bordul nu identificam nimic SF. Toate comenzile au dispunere clasica, functionalitatile acestora putand fi identificate intuitiv. Nimic anacronic, nimic avangardist.
La drum
Odata invartita cheia in contact, Note iti lasa senzatia ca il cunosti demult. Platforma este rigida si silentioasa, caracteristici ale clasei constructive din care face parte Nissan Note, intalnite la toate modelele de succes in acest moment. Comenzile respecta pozitionarile standard, iar o parte dintre acestea apar si pe volan: volum audio, selector radio, comanda Bluetooth pentru telefon si accesul in meniul computerului de bord.
O caracteristica distincta am sesizat-o la directia autoadaptiva. Este una din cele mai usor de manevrat masini din piata. Acest punct il recomanda pentru doamnele cu carnet care conduc mult in oras. Usurinta cu care poate fi controlata directia este unul din detaliile care tradeaza caracterul urban al lui Nissan Note. O masina de drum lung sau de mare viteza are in general directia ceva mai insenzitiva, in sensul unui raport mai mic de demultiplicare (numar mai mare de rotatii ale volanului pentru a braca, a intoarce rotile la maximum posibil). Parcarea este facila nu doar datorita servodirectiei, ci si senzorilor de parcare plasati in bara din spate. Atentia dvs dublata de beepaiturile senzorilor va ajuta sa faceti parcari „la milimetru”.
Daca doriti sa testati demarajul unui Note motorizat 1.4 litri benzina, veti descoperi un comportament dinamic decent, perfect plauzibil in relatie cu specificatia din manualul masinii, conform careia Note „prinde suta” in 13,4 secunde. Cu aerul conditionat deschis si in conditii de rulare bara la bara, consumul de benzina in ciclu urban nu a sarit de 8,4 l/100km.
Aceasta performanta merita aplaudata, mai ales ca emisiile (reale, in oras) de CO2 calculate de noi au indicat o valoare mai mica de 200 g/km. Aceasta valoare nu are nicio legatura cu emisiile prevazute in specificatiile tehnice, de doar 139 g/km, care corespund unui consum mixt de doar 5.9 l/100km, in conformitate cu standardele europene. Testul nostru a fost executat eminamente urban, iar valoarea de 200 g CO2/km se refera la varful de poluare de care este capabil Nissan Note intr-un trafic foarte aglomerat. Acest rezultat este foarte bun pentru un motor de 1.4 litri, media reala pe intreaga industrie la aceasta cilindree fiind undeva peste 200 g/km.
Concluzii
Nissan Note este o masina placuta si spatioasa (pentru clasa sa) in care te simti bine, avand un interior prietenos. Prietenos este si cu membrii patrupezi ai familiei, mai ales cainii de talie mare, care calatoresc perfect in portbagaj, fara tangaj, adica fara sa li se faca rau. Pentru stapanii de caini mari, recomandam cu caldura acest model. Podeaua detasabila a portbagajului faciliteaza curatarea.
Locurile din spate nu au egal pe niciun model construit pe o platforma de clasa B. De asemenea, volumul portbagajului extins prin rabatarea banchetelor este impresionant: 1332 litri. Cat un Golf!
Pretul de catalog pentru versiunile de intrare in gama este de 14.200 €, cu toate taxele incluse. Daca vi se pare piperat, trebuie sa luati in calcul ca exista posibilitatea ca in showroom sa gasiti oferte mai bune, mai ales in aceasta perioada cu reduceri semnificative (la data articolului).
Note pastreaza distinctia Nissan, desi nu va putea oferi niciodata opulenta gamei SUV, cea care a construit celebritatea brandului nipon. Daca aveti o familie mica si doriti distinctie fara opulenta, adica respect de sine amestecat cu discretie, Nissan Note poate fi o varianta interesanta. Nu trebuie sa ne credeti pe noi, ci trebuie sa faceti propriul test. Succes!