sept. 212009
 

bugatti-concept-3 Arta, este un cuvant mai greu de asociat cu ingineria auto, insa apropierea devine naturala atunci cand este vorba despre un Bugatti. Nu este de mirare. Carlo, tatal lui Ettore Arco Isidoro Bugatti era un artist, sculptor si pictor, si a avut un frate pe nume Rembrandt. Insusi Ettore a studiat sculptura la Academia de arte din Brera.

Mai tarziu Ettore i-a insuflat si fiului sau, Jean, pasiunea pentru imbinarea mecanicii cu estetica. Impreuna cei doi au incercat intotdeauna sa-si puna, literalmente, visele in aplicare, fara rabat de la calitate, in incercarea de a face mereu mai buna urmatoarea lor creatie. Toate masinile Bugatti au avut standarde de calitate si performanta greu de egalat in epoca. Seria nesfarsita de experimente i-a dus pe cei doi la premiere in industria auto, cum a fost folosirea aluminiului pentru caroserie, bloc motor sau jante.

bugatti-concept-1
Un salon al superlativelor, asa s-ar putea caracteriza actualul Salon Auto International de la Frankfurt. Avem una dintre cele mai puternice masini din clasa compacta, VW R, un Brabus E V12, sau un Jaguar XJ care a luat-o pe urmele limuzinelor de superlux. Intr-o asemenea companie, care sfideaza ecourile crizei economice ce ne bantuie de asta-primavara, avem si un concept car Bugati, menit sa marcheze apropiatul centenar al marcii. Galibier se vrea a fi cea mai eleganta, puternica si exclusivista masina cu patru portiere din lume, spun sefii din Molsheim.

In ce consta Galibier?

bugatti-concept-2
Masina e un studiu elaborat al inginerilor germani privind combinarea materialelor. Caroseria este fabricata manual din fibra de carbon, pe alocuri colorata albastru intens ceea ce da straluciri si irizari frumos-stranii formei voluptoase a masinii. Fibra de carbon are un raport greutate-rigiditate absolut optim si, pentru alte detalii “metalice” era nevoie de un material la fel de usor insa rezistent. Aripile si portierele sunt, asadar, din aluminiu polizat. In rest imaginile vorbesc mai mult decat o mie de cuvinte.

Ceea ce nu se vede, decat radicand capota din doua piese, ce se misca precum niste aripi, este motorul, un 16 cilindri de opt litri cu doua trepte supercharger. Ceea ce e interesant la acest motor este capacitatea sa flex-fuel, adica posibilitatea de a functiona atat pe baza de benzina cat si pe etanol.

bugatti-concept-4
Tractiunea integrala ce “pune la asfalt” puterea motorului este tinuta in frau de frane ceramice. La interior consola de bord a fost redusa la minimul necesar, cu numai doua cadrane, dispuse in asa fel incat si pasagerii din spate le pot monitoriza. Ceasul de bord, fabricat de casa elvetiana Parmigiani, poate fi purtat si la mana gratie unei ingenioase curele-suport.

“Galibier”, numele celei mai grele etape de catarare din Tour de France, a fost dat unei exclusiviste versiuni cu patru portiere a modelului Bugatti Type 57.

bugatti-type57c-galibier