ian. 222009
 


Toata lumea plangea de mila Fiat. Ba ca a vandut in 2008 la nivelul anului 1962, ba ca Italia nu acorda sprijin industriei auto, ba ca seful de design Luca Di Meo a carmit spre VW. Adevarul a fost greu de distins prin ochii unei lumi fascinate de industria auto germana.

Fiat este numarul 1 mondial in materie de productivitate auto. Adica, la aceiasi bani, in aceeasi clasa constructiva si la o calitate comparabila, costurile italienilor sunt cele mai mici (cel putin la modelele de volum).

Acest rezultat nu este dat de densitatea de roboti industriali pe centimetru patrat de la Torino, ci de avansul urias pe care il are Fiat in proiectarea virtuala, plus managementul mai putin lacom pe lantul de distributie.

Sergio Marchionne, seful executiv Fiat, a anuntat alianta cu Chrysler. „Aceasta initiativa reprezinta un pas fundamental in industria auto mondiala, care traverseaza o perioada de schimbari rapide, confirmand angajamentul si determinarea Fiat si Chrysler de a juca un rol important in procesul global” – a spus conducatorul italian.

Nu voi pune intrebarea „ce castiga Chrysler din aceasta afacere ?” – deoarece atunci cand acorzi unui bolnav tratament gratuit la camera de urgenta, nu este deloc relevant bugetul alocat medicamentelor din instalatia de perfuzie. Faci injectia si gata.

Intrebarea corecta este: „ce castiga Fiat?”.

Raspunsul este multiplu:

1. In ciuda feliei de 35% din toata prajitura americana, Fiat devine autoritatea tehnica majoritara din actionariat. Alte felii la Chrysler mai sunt Cerberus Capital Management (institutie financiara) cu 45% si Chrysler LLC cu 20%. Practic Fiat devine dirijorul de la pupitru.

2. Sa nu fim ipocriti, profitul este motorul capitalismului, insa avem convingerea ca interesul italienilor nu este legat strict de castiguri banesti, ci de avantaje strategice de piata. Fiat este pe cale sa obtina o pozitie neasteptat de solida in piata americana. Ganditi-va… Daca in parcarea din fata fiecarui showroom Chrysler din State vor aparea cate un Fiat, un Alfa Romeo si o Lancia, macaronarii dau lovitura!

3. Fiat are sansa sa reuseasca acolo unde Mercedes Benz a dat gres. Nu ne referim la masini, ci la management. Incepand cu acest moment, Fiat are ocazia sa demonstreze lumii ca ambitiile sale mari au acoperire deplina in fapte.

Articolul a ajuns la sfarsit, insa va mai adresam o intrebare. Una misterioasa, la care nu asteptam raspuns. De ce a plecat Luca di Meo intr-un moment atat de bun pentru Fiat?

Din zi in zi imi place tot mai mult acest „diabolic” Sergio Marchionne…