nov. 262008
 

Renault Koleos
Marcile se supun unor reguli nescrise. Rolex nu vinde scutere, asa cum Porsche nu are legatura cu vreun soi de margarina. Privind din acest unghi (exagerat in mod voit), aparitia Rombului francez pe grila unui cross-over este un act bulversant. Ce este Renault Koleos? O tactica de piata manifestata banal, mimetic, sau un proiect serios? Exista o singura cale pentru a afla raspunsul. Haideti la drive test!

Renault si Nissan si-au botezat colaborarea ca fiind o Alianta, deoarece Nissan detine 14% din Renault, iar Renault detine simultan 44% din Nissan. Este doar un joc de cuvinte. Alianta este de fapt o intreprindere unitara, cu o politica de achizitii perfect sincronizata: platforme comune, motorizari comune si furnizori comuni pentru majoritatea componentelor.

Koleos nu este o aparitie surpriza, ci o urmare logica a unui potential preexistent. Acesta este motivul pentru care consideram ca Renault Koleos are sanse sa devina un jucator interesant in segmentul sau, nicidecum un erou predispus la sacrificiu (ca in cazul VW Phaeton, de pilda).

Studiul static – aspectul exterior

Atunci cand privesti Renault Koleos din fata, prima caracteristica pe care o percepi este cea de masivitate. Nu te seduce prin forma, insa esti tentat sa accepti promisiunea tacita pentru un interior spatios. Daca din fata Koleos pare un SUV in toata puterea cuvantului (amintind de X-trail, cu care imparte aceeasi platforma), lucrurile se schimba complet la vederea din lateral, datorita inclinarii planului lunetei. Acest detaliu ne explica delicat ca avem in fata un „cross-over”.

koleos-fisa-tehnica

Vazut din spate Koleos aminteste un pic de liniile Laguna, cu stopuri alungite in plan orizontal si pozitionate 50-50% atat pe partea fixa de caroserie, cat si pe hayon. Acest detaliu aparent nesemnificativ ne indica plasarea Koleos intre modelele premium Renault. Da, aveti dreptate, o face si pretul, insa despre pret vom vorbi abia la sfarsit…

Inovatie – hayon cu oblon

Partea cea mai spectaculoasa a lui Koleos apare abia atunci cand deschideti portbagajul. Pentru asta aveti nevoie de doua actiuni distincte, ridicarea hayonului si coborarea oblonului.

Prin ridicarea partii superioare (hayonul propriu zis) obtineti un acces foarte bun in portbagaj, mai bun decat in cazul modelelor cu luneta mobila (cu deschidere independenta). Daca vreti insa sa obtineti o suprafata maxima de acces in portabagaj, atunci va trebui sa coborati si oblonul, actiunea putand fi executata cu un singur deget.

Oblonul se rabateaza in pozitie orizontala si devine astfel cea mai ingenioasa bancuta-strapontina pe care a imaginat-o vreodata industria auto. Va puteti aseza pe „bancuta” fara sa va murdariti pantalonii si puteti chiar sa va balanganiti picioarele, ca cei mici care nu ajung cu picioarele la pamant. Acest detaliu exotic nu poate fi apreciat la adevarata valoare decat direct, cocotandu-va personal in portbagaj.

De la exterior, spre interior

Mai mult, daca v-ati asezat pe oblonul rabatat (suporta 200 kg) si va lasati pe spate, veti descoperi un mod unic de a trage un pui de somn. Pozitia este realmente odihnitoare fara sa fie nevoie sa rabatati bancheta spate.

Bancheta spate… Acesta este un alt punct in care Koleos aduce o noutate ingenioasa. Spatarul banchetei spate este reglabil, iar intreaga bancheta poate fi rabatata complet, automat, actionand o singura parghie.

Nu trebuie sa trageti nimic, nu trebuie nici macar sa va deplasati pana la portiera spate, ci doar sa ridicati cu un deget (nu este nicio exagerare) o parghie de la marginea portbagajului. Grozav. Sincer, pana la acet drive test, nu am crezut ca Renault poate sa puna la punct un mecanism atat de precis, fara sa zbarnaie, sa scrataie sau sa tacane.

Interiorul

Odata urcat la volan, constati ca ai spatiu ca intr-un SUV. Comenzile sunt pozitionate foarte convenabil, iar timpul de acomodare cu acestea este scurt, chiar daca in viata de zi cu zi nu conduci un Renault. Comenzile audio sun pozitionate sub volan, foarte precis plasate, localizarea fiind deja consacrata pentru modelele Renault, dar surprinzatoare pentru cineva neinitiat. Solutia Renault pentru comenzile audio este foarte buna, de la Symbol la Koleos.

Foarte simpatic este si detaliul legat de retrovizoarea speciala pentru supravegherea copiilor. Actionata prin apasare, in genul suportului pentru ochelari, retrovizoarea de supraveghere copii apare din plafon. Simplu si eficient. „Scoate mana din nas !” – aveti control deplin…

Cu toate ca asteptarile redactiei erau altele, bordul difera de cel de pe Laguna, in sensul ca bordul Koleos pare unul comun, cu comenzi clasice ce pot fi regasite si la alti constructori. Ma asteptam sa gasesc pe Koleos aceleasi comenzi ale aerului conditionat ca pe Laguna, sub forma unor mici console ce pot fi actionate in plan vertical. Pe scurt, locurile din fata la Koleos sunt mai spatioase decat cele ale Lagunei (vorbim totusi despre un cross-over, nu-i asa?), insa ca si perceptie a calitatii se pozitioneaza sub Laguna.

Locurile din spate sunt confortabile, pulpa si gamba facand un unghi (aproape) drept. Acoperisul plonjat spre spate, lasa spatiu suficient deasupra capului chiar si pentru o persoana mai inalta. Nu exista pericolul de a lovi tavanul cu capul, asa cum se intampla la crossoverele mai mici, cum ar fi Nissan Qashqai. In plus, mi-au placut foarte mult masutele rabatabile pentru pasagerii din spate. Aceste masute sunt foarte practice, fiind pliabile pe spatarul scaunelor din fata, intocmai ca la bordul unui avion.

Pana sa pornim motorul, Koleos putea primi nota 9,90 sau „10 minus”. Dupa ce vezi bordul Lagunei, nu mai poti accepta sa te urci intr-un Renault mai scump de 20.000 de euro care nu are unul (cel putin) la fel.

Testul dinamic

Koleos porneste abia dupa ce booteaza ca un calculator. Apesi butonul „START” si auzi cum se cupleaza succesiv mai multe contacte si ca se amorseaza diferite sisteme, se aprinde un numar de martori din bord, dupa care o parte din ei se sting la loc, iar in cele din urma motorul se pune in functiune. Odata cu acest proces ne-am intalnit si cu primul detaliu neplacut.

In ciuda aspectului premium, vibratiile pe care le puteti simti in volan sau in maneta schimbatorului de viteze sunt prea mari pentru clasa vizata de Koleos, de masina cu preturi de peste 22.000 de euro. Mai mult, daca pornesti aerul conditionat simti vibratii la fiecare pornire sau oprire a compresorului. Cu siguranta, aceste simptome sunt sub standardul care se impune la acest nivel.

Indiferent de motorizare, Koleos este o masina puternica, cu reprize excelente chiar si la viteze mari (80-120 km/h), puterea motorizarilor benzina si diesel fiind ofertabile intr-o plaja de 150-170 CP. Orice Koleos cumperi, este puternic. Dar nu orice Koleos este si 4×4. Versiunile de intrare in gama sunt 4×2 tractiune fata.

In afara orasului

Pe drum drept si asfaltat rularea este silentioasa, denivelarile carosabilului sunt amortizate perfect, valabil inclusiv pentru specia autohtona „gropan romanesc nesemnalizat”. Este o masina spatioasa si confortabila cu care se pot face multi kilometri inainte sa simti ca ai amortit.

Pe viraje masina sta foarte bine atat timp cat nu uiti ca pilotezi un cross-over. Fiind o masina cu centrul de greutate inalt, tendinta de inclinare este mai mare mare decat la un sedan clasic. Acest punct nu este un dezavantaj, intrucat daca iti cumperi un submarin nu ai voie sa te plangi ca nu zboara…

Chiar si in cazul in care o curba va surprinde cu pedala de acceleratie prea apasata, sistemul ESP lucreaza foarte bine si va va mentine pe traiectorie. Desigur ne referim la o „surpriza” de doar 10-30 km/h in plus, nu 50. Interventia ESP este limitata de aderenta pneurilor la carosabil si de momentul inertial (de rostogolire) al caroseriei. Va rog sa pastrati in background ca ESP nu este… Superman.

In off-road

Un comportament cu adevarat remarcabil l-am sesizat in off-road. Distractia a avut loc in apropiere de Breaza (la 7 km, comuna Adunati) pe o pajiste uriasa, foarte denivelata, cu pante abrupte. Asistenta la urcarea in panta functioneaza exclusiv in regim de tractiune integrala permanenta. Pantele foarte abrupte sunt urcate fara gafaituri, iar unghiul de inclinare laterala este impresionant. In mijlocul naturii am descoperit si binefacerile oblonului de sub hayon si transformarea portbagajului intr-un mic cort (detalii descrise ceva mai sus).

Totusi am observat si un neajuns minor, dar care s-a manifestat zgomotos. In timp ce chinuiam masina pe tot soiul de pante, am trecut peste o groapa aparuta fara avertizare. Un zgomot puternic, gen fier-pe-fier, ne-a facut sa credem ca s-a rupt ceva (in cel mai fericit caz bara spate).

Am coborat ca sa constatam distrugerile. Nimic. Exact cand eram gata sa plasam evenimentul printre cele cuprinse de Dosarele X, ne-am uitat si sub podeaua portbagajului. Rezerva era fixata bine, insa cricul nu era prevazut cu absolut niciun sistem de prindere, proiectantul contand pe locasul de depozitare in care cricul ar fi trebuit sa intre fix, prin apasare. Prin urmare, in cazul unui drum foarte accidentat, exista posibilitatea aparitiei unor zgomote neplacute in partea din dreapta-spate a automobilului.

In oras

In ciuda masivitatii sale, Koleos are un consum bun, si spunem asta alaturand precizarea ca motorizarea pe care am avut-o la dispozitie a fost 1,9 dCi de 170 CP. Deoarece testul s-a desfasurat mai mult in afara orasului decat in traficul urban, nu am executat masuratori precise, insa consumurile indicate de producator s-au regasit si in indicatiile computerului de bord (9,3 l/100km urban – 6,6 l/100km extraurban – 7,5 l/100km mixt). Dupa o zi intreaga de frecat masina bara la bara prin Bucuresti, sonda litrometrica s-a dovedit insensibila. Probabil ca si volumul de 65 de litri al rezervorului a ajutat la stabilirea performatei.

O impresie buna mi-a lasat si oglinda retrovizoare autoadaptiva, cu senzor de intensitate luminoasa. Pe timp de noapte este imposibil sa fii deranjat de farurile celui din spate. Din pacate, acest gadget interesat intra doar in echiparea versiunilor superioare, nefiind de gasit in pachetul standard.

Pe versiunile inalt echipate, frana de mana este actionata electric. Nu stiu daca a fost un scop in sine al constructorului francez acest detaliu, insa actionarea butonului franei de mana este acompaniata de un sunet discret (ca de actuator) care iti confirma indeplinirea functiunii.

Butonul franei de mana este oarecum asemanator celui de la actionarea geamurilor. Daca este apasat se actioneaza frana, iar ledul incorporat in buton se aprinde. Daca se trage spre in sus (si este mentinut asa 2 secunde), frana se dezactiveaza doar daca veti calca simultan pedala de frana.

Ceea ce m-a incantat a fost sistemul de dezactivare automata a franei de mana in momentul punerii in miscare a masinii. Reglajul este foarte atent facut, decuplarea automata a franei facandu-se fara sa simti in vreun moment ca masina ar avea tendinta sa ramana infranata. Daca in cazul altor masini m-am impacat greu cu acest sistem, odata cu experienta Koleos am inceput sa-l privesc cu alti ochi.

In parcare

Versiunea suprema Privilege are senzori de parcare incorporati in ambele bare de protectie, fata si spate. In cazul in care manevrele de parcare va apropie prea mult de alta masina, veti fi averizat sonor. Acest sistem tinde sa devina un echipament comun chiar si pentru automobile de clasa mai mica. Vom da bila neagra pentru absenta acestui echipament din pachetul standard al unui model premium.

Premise

Fara a avea pretentia ca detinem adevaruri universale sau ca acordam verdicte fara drept de apel, consideram ca new-entry-ul Koleos este cea mai reusita masina produsa vreodata de Renault. Este robusta, bine finisata si bine echipata.

Fiind un model nou, nu putem sti cat de fiabil este si cum se va comporta peste 1-2 ani. Insa platforma silentioasa, finisajele atente si conceptul ingenios ne fac sa credem (gresit sau nu) ca bordul nu va scartai dupa 10.000 km, iar hayonul nu va zbarnai dupa ce il inchideti a 3-a oara.

Acest model se adreseaza unui segment de clientela mai putin afectat de actuala criza economica. De aceea, amprenta de „marca populara” pe care Renault a imprimat-o in mentalul colectiv poate genera anumite rezerve din partea clientelei potentiale.

Acesta este singurul motiv pentru care pozitionarea in aceeasi clasa de pret cu rasfatata Toyota RAV4 (si chiar Honda CRV), precum si vecinatatea plajelor de pret de la campionul Hyundai Santa Fe, fac din Renault Koleos un model scos la bataie.

Insa nu este un model pozitionat absurd. Koleos are cateva atuuri solide, iar cel mai important dintre acestea este dorinta de urcare in clasa a clientilor fideli Renault. Sunt sigur ca acestia vor avea o surpiza foarte placuta.

Considerente finale

Trenul de rulare de la Koleos face calatoria confortabila, ca la bordul unui avion. In plus, masutele rabatabile pentru locurile din spate te fac si ele sa te gandesti la liniile aeriene. Oblonul magic si sistemul de rabatare a banchetei „cu un singur deget” ne indica din nou ingeniozitatea specifica solutiilor tehnice din aviatie. Singurul regret ramane acela ca stewardesa (sau – pentru doamne – pilotul de linie) nu intra in pret…

Noua ne-a placut Koleos, dar pentru o experienta personala completa va sfatuim sa faceti propriul dvs. drive test. Succes!