aug. 082008
 


Nissan Motor Co, Ltd. a lansat un prototip de vehicul electric si un altul electric hibrid, amandoua alimentate de baterii litiu-ion de ultima generatie. In cadrul planului NISSAN GT 2012, constructorul japonez s-a angajat sa devina lider in segmentul masinilor cu zero emisii si si-a anuntat planurile de a lansa pe piata un vehicul 100% electric in 2010, pentru ca apoi sa il comercializeze la nivel mondial in 2012.

Vehicul electric (EV)
Alimentat de o baterie litiu-ion de ultima generatie, prototipul EV este o parte importanta a programului de cercetare si dezvoltare Nissan asupra vehiculelor cu zero emisii. Acesta prezinta o unitate cu tractiune pe fata si este echipat cu un motor de 80 kW recent dezvoltat de Nissan. Prototipul este alimentat de o baterie litiu-ion cu configuratie stratificata compacta, instalata sub podea, pentru a nu a limita spatiul habitaclului sau cel destinat transportului de marfa.

Productia in serie a vehiculului va fi lansata in 2010, iar caroseria va avea un design unic care nu se bazeaza pe niciun model Nissan deja existent.

Vehicul electric hibrid (HEV)
Noul HEV Nissan ofera doua solutii tehnologice: un sistem hibrid foarte performant cu tractiune pe puntea spate si un sistem de transmisie hibrida paralela. Prototipul foloseste atat tehnologia hibrida proprie Nissan, precum si prima transmisie hibrida tot de la Nissan cu tractiune pe puntea spate.

Sistemul de transmisie hibrida paralela cuprinde un sistem de optimizare a energiei cu doua ambreiaje separate care permit motorului electric, motorului termic si transmisiei sa fie conectate direct. Concret, la ralanti bateria este folosita pentru a alimenta motorul electric si a economisi carburant. In timpul rulajului, motorul termic este folosit pentru a alimenta motorul electric regenerand in acelasi timp bateria. La accelerare, motorul termic si bateria sunt utilizate pentru a alimenta motorul electric, iar la decelerare, energia de la franare este recuperata, conservata si reorientata inapoi pentru a reincarca bateria. Astfel, in functie de modul de condus, motorul cupleaza la unul dintre ambreiaje pentru a optimiza consumul de combustibil si a conserva energia.

Sistemul de transmisie hibrida paralela elimina necesitatea reductoarelor conventionale, contribuind la cresterea vitezei de reactie si a acceleratiei liniare care imbunatatesc placerea de a conduce.

Bateria litiu-ion
Bateriile cu litiu-ion de ultima generatie utilizate la ambele prototipuri sunt produse de Nissan-NEC joint-venture, AESC (Automotive Energy Supply Corporation). In comparatie cu bateriile NiMH actuale, aceste noi baterii ofera performanta superioara, fiabilitate, siguranta, versatilitate si pret competitiv. Comparativ cu bateriile conventionale cu configuratie cilindrica, configuratia stratificata compacta a acestor baterii de generatie noua ofera de doua ori mai multa energie electrica. Bateriile compacte permit de asemenea ameliorarea spatiului de depozitare a vehiculului si o gama mai larga de aplicatii.

Nissan are o experienta indelungata in dezvoltarea vehiculelor electro-propulsate, incepand cu primul EV „Tama Electric Vehicle” in 1947. Compania a folosit pentru prima oara in lume bateriile litiu-ion pe Prairie Joy EV in 1996, urmat de Hypermini, un vehicul electric ultra-compact, lansat in 2000. In 1999, Nissan introduce in Japonia Tino Hibrid – primul vehicul hibrid autentic, caruia ii urmeaza in 2006 in America de Nord Altima Hybrid.

In cadrul programului pentru mediu Nissan Green 2010, constructorul japonez isi propune dezvoltarea de noi tehnologii, produse si servicii care pot ajuta in mod concret la reducerea reala a emisiilor de CO2, precum si la reciclarea materialelor . Nissan continua sa investeasca substantial intr-o gama larga de tehnologii, incluzand CVT (Continuously Variable Transmission), VVEL (Variable Valve Event and Lift), biocombustibili si vehicule pe combustibil alternativ.

(comunicat Nissan Romania copy-paste)