iul. 272007
 

Nu am crezut ca imi va fi atat de greu sa scriu despre drive-testul cu noul Mondeo. Probabil ca singur mi-am ingreunat misiunea datorita articolului scris in urma cu o luna, „Noul Mondeo – frisoane pentru Passat”. Noaptea, toate femeile sunt frumoase, iar primul articol a fost scris chiar in seara lansarii. La un moment dat, m-am temut ca am dat frau liber unui entuziasm deloc profesionist. Jocul luminilor s-a stins, iar adevarul tehnic a fost pus sub lupa la lumina zilei. Imaginea de ansamblu a noului Mondeo a suferit modificari majore si, de aceea, va propun sa incepem aventura de astazi cu un mic – dar necesar – up-date

Schimbare de optica:
Inainte de test, am aflat ca staff-ul Ford considera ca Mondeo se „bate” in piata in primul rand cu seria 3 de la BMW si nu cu legendarul Passat. Acest lucru m-a facut initial sa zambesc cu superioritatea cuiva care tocmai a depistat o greseala elementara. Dar – surpriza ! – drive-testul mi-a schimbat parerea, iar acum fac parte din categoria sustinatorilor acestei abordari. Nu se poate pune semnul „congruent” intre noul Mondeo si BMW seria3 (sau „BMW-ul japonez” – Honda Accord), insa azimutarea atacului din piata mi se pare corecta. De aceea, spre diferenta de primul articol, voi renunta categoric la orice comparatie cu VW Passat, pana cand urmatoarea generatie a modelului german va echilibra (sau va intoarce) raportul de forte.

Consola centrala versiunea Ambiente

Prezentarea vedetelor:
Dupa ce am reglat claritatea imaginii, este momentul sa facem cunostinta cu vedetele de la drive-test. Cei de la Romcar au adus „in scena” 5 masini, absolut suficiente pentru o serie de 10 jurnalisti. In acest fel au fost puse la bataie cele mai importante 5 motorizari disponibile pe Mondeo in acest moment in Romania (dintr-un total de 9 oferite de uzina din Genk), fiind etalate in acelasi timp si cele 4 niveluri de echipare – Ambiente, Trend, Ghia si Titanium.

Consola centrala versiunea Titanium, de varf.

Motorizarile testate:
– Benzina, 1,6 Ti-VCT, 125 CP, cutie manuala 5 trepte
– Benzina, 2,0 PFi, 145 CP, cutie manuala in 5 trepte
– Benzina, 2,5 T, 220 CP (echipeaza si Volvo), man.6 trepte
– Diesel, 1,8 TDCi, 125 CP, cutie manuala 5 trepte
– Diesel, 2.0 TDCi DPF, 140 CP, cutie manuala 6 trepte.

Absolut toate motorizarile sunt bine armonizate cu cutiile de viteze pe care le actioneaza. Desigur, un motor de 220 de cai iti ofera alta senzatie la demaraj decat unul de 125, insa aprecierea este facuta ca in cazul unei echipe de box – fiecare sportiv in parte este foarte bun in categoria sa, chiar daca cel de la categoria musca poate parea firav in comparatie cu un super-greu.

afisaj versiune Ambiente

In alta ordine de idei, gama de motorizari pleaca de la o putere specifica de cca. 7,5 CP/100kg si ajunge pana aproape de 14 CP/100kg (aproape dublu), ceea ce ne indica o varietate larga de comportamente dinamice, in functie de tipul motorizarii. Daca la 220 CP noul Mondeo are un comportament dinamic oarecum apropiat de BMW 325xi Touring, in cazul motorizarii 1,6 Ti-VCT performantele dinamice scad vizibil. Cu toate acestea, Ti-VCT-ul de la Ford este cel mai puternic motor de 1,6 litri existent pe piata romanesca (125 CP !).

afisaj versiune Titanium

Puncte forte:
La drum, indiferent de motorizare, odata ajuns la viteza legala pe autostrada de 140 km/h (am mai pus noi 10 km/h toleranta radar) simti masina extrem de bine asezata pe sosea, iar incercarea de balansare a masinii (ceva asemanator miscarii de incalzire a pneurilor din F1, dar mult mai putin brutala) dezvaluie placerea unei directii extrem de precise.

Toate remarcile de pana acum s-au referit la standardul minim sau – daca doriti – versiunea de baza, Ambiente. Tot in standardul minim as putea adauga ESP, 9 airbaguri, pachet electric geamuri-oglinzi, insa aceste echipamente sunt deja banale in segmentul premium pe care il vizeaza noul Mondeo.

volan versiune Titanium

Privind spre niveluri superioare de echipare, Ghia si Titanium, descoperim optionale foarte utile. Cel mai spectaculos mi se pare sistemul interactiv de control dinamic (IVDC) cu sistem de suspensie autoadaptiv, controlat electronic (CCD). Sistemul CCD controleaza amortizoarele la fiecare doua zecimi de secunda, pentru a reduce la minim inclinarea masinii in curbe. Exista 3 presetari ale suspensiei autoadaptive – sport, normal si confort. La nevoie, Mondeo trece automat in modul sport pentru a preveni inclinarea caroseriei sau deraparea.

Un alt optional util este si pilotul automat autoadaptiv (ACC). Utilizand o tehnologie radar sofisticata, ACC monitorizeaza permanent distanta pana la vehiculul din fata, ajustand automat viteza pentru pastrarea unei distante de siguranta. Avertizarea frontala consta in declansarea unui semnal acustic si a unuia vizual daca apare risc de coliziune cu vehiculul din fata.

Ca un corolar la cele doua echipamente descrise mai sus este asistentul electronic la pornirea in rampa. Dupa eliberarea pedalei de frana, la plecarea de pe loc in rampa, sistemul mentine rotile blocate pana la apasarea pedalei de acceleratie ceea ce te scuteste de stresul rularii gravitationale spre inapoi. Asistenta la plecare din rampa este parte integranta a IVDC si ACC.

Puncte slabe:
Ca orice masina sub 100.000 euro, si noul Mondeo are punctele sale slabe. Primul detaliu care mi-a creat disconfort a fost mirosul. Putini stiu ca modelele auto au (mai ales cand sunt noi) un miros propriu specific, ca un fel de semnatura olfactiva a marcii. In acest sens, Ford a ales pentru Mondeo un miros bizar, mai apropiat de cel de „lada de zestre” decat cel de parfum fin. Imi este greu sa gasesc o explicatie pentru acest detaliu. Sa fie vorba de vreo substanta speciala gratie careia noul Mondeo este certificat antialergic? Importatorul nu mi-a putut oferi un raspuns.

Un alt mic inconvenient la Mondeo este zgomotul produs de curentul de aer pe suprafetele vitrate la viteze mari. Sa nu exageram – nu este vorba despre un zgomot asurzitor, ci unul relativ decent, dar evident mai pronuntat decat la BMW seria 3, caroserie Touring. Atat timp cat noul Mondeo tinteste zona premium superioara, nu poate fi trecut cu vederea acest aspect.

La noul Mondeo nu imi plac liniile audio, pe niciuna din versiunile de echipare, chiar daca este vorba despre echipamente Sony. Cu siguranta ca Ford, nu a dat o atentie deosebita acusticii din habitaclu. Poate ca in cazul meu (ca om de radio) este vorba si despre o deformatie profesionala (casti pe urechi ani de zile, etc.). De asemenea, nu am vazut nici un logo MP3 inscris pe CD-tuner, detaliu important pentru amatorii de muzica pe suport propriu.

Alte unghiuri:
In momentul in care te urci intr-o masina noua si o conduci 300 km, apar anumite observatii negative datorate nu neaparat unui neajuns tehnic, cat lipsei de acomodare cu modelul. E normal. Zi de zi conduci o anumita masina, iar la drive-test schimbi brusc habitaclul pentru cateva ore. E normal sa simti ca iti lipsesc anumite automatisme sau obisnuinte. Iata alte cateva puncte percepute in acest referential profund subiectiv:
– 1. La versiunile superioare de echipare, afisajul incarcat si inghesuit din bord (cel dintre turometru si vitezometru) este obositor. Iti trebuie ceva atentie ca sa identifici informatia care te intereseaza, ceea ce in mers inseamna disconfort. Daca mai esti si dependent de ochelari si nu-i ai pe nas, ala esti.
– 2. Atentie mare la versiunea hatchback – pozitionarea gresita a unor bagaje mari poate conduce la distrugerea lunetei. Acest detaliu intra in contradictie cu mult-laudatul spatiu din portbagaj. Ori am portbagaj mare si il umplu cum doresc, ori stau sa calculez traiectoria hayonului ca sa nu-mi pocnesc luneta? Vrei portbagaj mare? OK! Ia-ti noul Mondeo in 4 usi sau versiunea break. Nu hatch.
– 3. Joystick-ul de reglare a scaunului nu este suficient de intuitiv, de bine pozitionat. M-am fatait de mai multe ori in alte directii pana am reusit sa imi cobor scaunul.

Probabil ca daca as fi condus masina 2-3 saptamani, obiectiile de mai sus ar fi disparut. Sau nu.

Spre final, as mai adauga doar ca noul Mondeo este urat in culoarea bleumarin. Aceasta culoare ii atenueaza la maximum linia exterioara. La polul opus se afla auriul (nu am retinut numele exact al nuantei), culoarea care pune cel mai bine in valoare linia acestui model.

In concluzie:
Noul Mondeo este o masina bine construita si finisata cu atentie. Nu cred ca va musca spectaculos din felia BMW seria3, insa am convingerea ca va inghiti cu lacomie bucati mari din alte felii de piata ale segmentului premium superior. Personal consider ca BMW s-ar putea simti cu adevarat amenintat doar in cazul in care noul Mondeo si-ar inghesui sub capota motorului ceva mai mult de 300 CP. S-ar putea gasi cate ceva pe la Ford, V8-ul Volvo. Desigur este o speculatie gratuita, desprinsa dintr-un basm cu balauri rai.

Revenind in lumea reala, noul Mondeo este un model reusit, care incununeaza eforturile Ford Europa din ultimii ani. Plaja de preturi este intre 16 si 24 de mii de euro CIP (cca. 19.000-28.500 TTI), iar – in acest interval de pret – noul Mondeo este foarte atractiv.

Passat… Mondeo… BMW… Discutabil si indiscutabil simultan. Oare cat de mobile pot fi ideile fixe? Unele legende se clatina, altele abia se nasc.

(FOTO – prima si ultima sunt de la producator, restul sunt facute de noi, pe genunchi :mrgreen: )

  31 comentarii despre “Noul Mondeo – cat de mobile pot fi ideile fixe ?”

  1. NOU si din NOU blasfemik… 😯

  2. Varianta Ford Focus este f.buna- cu avans de 499 euro din salariu.
    Iar Ford Mondeo nu se poate compara cu BMW sau PASSAT- inca.

  3. Atentie… Este vorba despre NOUL Mondeo, lansat acum 1 luna, si nu despre cel vechi. Noul Mondeo este cu 1 clasa peste Passat, iar aceasta opinie este unanima in randul celor care au pipait si condus masina.

    Cat despre BMW, revista britanica „Autocar” a facut un comparativ noul Mondeo-BMW seria 3, si au dat castigator (la limita) noul Mondeo.

    Prin urmare nu va pot impartasi opinia. 🙄

  4. Si cei de la auto-motor-und-sport au facut un test comparativ intre noul Mondeo , Passat , 407 si Vectra si castigator a iesit Passatul. Fordul iesind pe locul 2. Parerile vor fi mereu impartite, deci nu are rost sa facem afirmatii de genul ca noul Mondeo e cu o clasa peste Passat ca asa vreau eu. ARTICOL AMS

  5. Galante – are sens sa-ti raspund? De ce ma jignesti fara motiv? Eu iti respect pasiunea pentru Passat, dar fii rezonabil. Iata raspunsul meu pt tine:

    1.In articolul pe care mi l-ai trimis din AMS nu se face nicio trimitere spre nivelul de finisare, stil sau alte lucruri importante. A priori a fost lasat in clasa vechiului Mondeo.

    2. Ai citit de ce a castigat Passat in AMS? Pentru ca are costuri de intretinere mai mici… NU EXISTA NICI UN ALT MOTIV IN INTREG ARTICOLUL TRIMIS DE TINE. Dupa aceasta logica, Passat e mai tare ca BMW seria 3 si amandoua sub Logan. Oops… Nu cumva contraargumentul tau este – in fapt – un argument pro la ceea ce am spus de clasele diferite?

    3. Accept orice polemica, cu o conditie. Condu ambele masini, si abia dupa aceea vorbim.

    Galante, crede-ma, nu scriu de foame… 😀

  6. Eu nu cred ca te-am jignit in vreun fel dar in fine , esti liber sa crezi ce vrei. Nu a spus nimeni ca scrii de foame si nu sunt pasionat de Passat dar nu doar nivelul de finisare si ce ai spus tu mai sus fac dintr-o masina un punct de referinta , sunt alte lucruri mult mai importante la o masina care isi spun cuvantul cand e vorba de a alege un castigator. Sincer, nu cred ca cei de la AMS au ales Passatul invingator doar pentru costuri de intretinere, pentru ca daca e adevarat ce ai spus tu (Mondeo e cu o clasa peste Passat) costurile de intretinere nu mai contau in ecuatie. Personal am condus un Mondeo 2.0 tdci cu toate obtiunile pe el(si-a luat cineva de la firma) si nu m-a dat pe spate , ba chiar persoana care l-a cumparat a spus „imi vine sa ma intorc la Audiul meu din 2002” , era un A4 1.9tdi. Te las pe tine sa tragi concluziile.

  7. galante – ok, nu m-ai jignit. 😀

    ref AMS: – In topul final, la argumentarea punctajului, asa au scris ei mot-a-mot – costurile au fost cele care au tras in jos Mondeo.

    In ce priveste optiunea colegului cu A4… nu o pot comenta. Poate fi si o chestiune de adaptare in noul habitaclu. Oricum, observ ca atingi din nou o discutie despre clasa premium superioara.

    Inteleg ca te-ai dat cu noul Mondeo 2.o TDCi si ca nu te-a impresionat cu nimic. In acest caz, sunt tentat sa cred ca nici Passatul nu ti-a creat insomnii… :mrgreen: N-ai remarcat nici o diferenta de calitate la interior… Ok.

  8. Noul Mondeo arată foarte bine ÅŸi e foarte lăudat. Cred că este peste Passat ÅŸi numai dacă luăm în considerare că este un model mai nou, care a avut timp să fie rafinat. Despre bătălia cu BMW, nu ÅŸtiu ce să zic…

  9. Adi – nu vorbi in acest moment despre o batalie directa si pe toate versiunile intre seria 3 si Mondeo. Ideea este ca ANUMITE VERSIUNI sunt comparabile.

    De ex: – 320d cu Mondeo 2.0TDCi.

    De fapt am scris si in articol ca Ford ar putea „confisca” V8-ul de la Volvo… si poate abia atunci Mondeo ar putea fi ceva mai „obraznic” in provocari cu BMW.

  10. sincer….mie nu-mi place spatele noului ford mondeo:|
    dar in interior e ok. abia astept sa iau carnetu si sa o conduc(mai am 3 luni pana atunci):D sa dea domnu sa-l iau

  11. Aceesi revista AMS a facut un comparativ intre Ford Mondeo si Mercedes C-Klasse si a iesit invingator Mondeo. Tot AMS a mai facut test comparativ direct intre Passat si Mondeo, invingator iesind tot Mondeo. AMS romanesc a facut luna trecuta parca un comparativ Passat, Mondeo, 407, Vectra, unde invingator a iesit din nou Mondeo. AutoExpress-ul englezilor au facut acelasi comparativ unde Mondeo iar a castigat, iar in ultimul numar este un comparativ cu noua Laguna, 407 si Mondeo unde Mondeo castiga iar. Cred ca din clasa non-premium este peste competitoare, dar pentru a concura si la clasa premium ar mai trebui lucrat la motorizari si se pare ca asta vor face din 2008-2009. Intr-adevar, este comparabil cu un 320d de la BMW, un C200 de la Mercedes sau un A4 1.9TDI dar mai departe lucrurile se complica. In clasa non-premium are fara indoiala cel mai bun comportament rutier si cea mai buna dinamica, nicio surpriza, se stie doar ca baietii de la Ford aici baga banii, nu in borduri pline de luminite sau alte prostii.

  12. def – felicitari pentru post. Corect, echilibrat si la obiect. 😀

  13. Salut.
    Eu vreau sa imi aiu o masina. Am tot auzit comparatia asta Mondeo – BMW 320.
    Din punctul meu de vedere nu poate exista o astfel de comparatie din urmatoarele motive:
    1. BMW seria 3 este o masina de talie mai mica decat mondeo. Comparatia ar trebui sa se faca cu Seria 5, care are aceleasi dimensiuni cu Mondeo
    2. Eu am 1.95 m inaltime. Cati dintre voi are inaltimea asta si a intrat in BMW seria 3? Cei care au pot confirma ca masina mai ca nu poate fi condusa datorita lipsei de loc la picioare. Consola centrala este complet aiurea pusa, locul la picioare fiind total inadecvat. Deranjeaza latimea spatiului in principal. Avand in vedere ca am ceva experienta cu mai multe masini, am fost la un drive test cu noul Mondeo. Vreau sa va spun ca este singura masina din viata mea unde am simtit nevoia sa aduc scaunul mai in fata pentru ca era prea departat de volan si pedale. Deci are loc garla!!!!!
    3. cred ca tendinta de a compara cu seria 3 vine di din pret. 320 aprox 30-32k CIP. 520 aprox 35-37 CIP. Mondeo 22-24 CIP. Hello!!!! Vorbim si de alte preturi cu totul? Nu?

    Concluzie: incercati sa comparati cu Seria 5.

  14. Marius Ionescu – foarte corecta observatia din punct de vedere al dimensiunilor.

    Trebuie sa tinem cont insa de faptul ca Ford si BMW sunt din clase complet diferite: – Ford este o marca de volum, iar BMW una premium. Comparatia cu Seria 3 se face doar ca „segment de pret” si doar din unghiul „cam cat de premium este noul Mondeo?”. Mondeo abia trece de 30k€, in timp ce Seria 5 joaca pe la 45k€ – aceasta diferenta plaseaza modelele in lumi diferite.

    Daca vrem o comparatie serioasa intre cei doi producatori, atunci lui Seria 5 ii putem opune decent un Volvo S80.

  15. Mondeo tocmai a primit motorizarea de 175 cp TDCI, iar Ford tocmai lanseaza PowerShift, transmisia echivalenta cu DSG de la VW. Iar arma secreta Ford este motorizarea de 204 cp TDCI existenta pe Jaguar. Adaugand tinuta de drum care este cea mai buna din clasa pe categoria FWD, as zice ca Mondeo bate multe masini mai scumpe. Dar BMW… nu stiu… in primul rand BMW e RWD.