mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. Multumesc mult pentru cele constatate. Am aflat aici mai mult decat asa fi aflat pe oricare forum dedicat!
    Felicit profesionalismul domnului Iulian si impartialitatea comentariilor! Ii felicit atat pe cei care sunt posesori de sx4 cat si pe cei de QQ! Cred ca sunt doua masini reusite!

  2. qashqai este cel mai bun .suzuki sx4 ,fiat sedici sunt masini excelente ca pret ,dar nu se compara nu nissan qashqai care este top crossover.

  3. „Pe ce te bazezi ?” era replica unui personaj celebru…
    Tocmai ca se compara, chiar daca din unele pct de vedere QQ sta mai bine. Ind auto a luat-o razna oferind atit de multe optionale ca nici nu ajungi sa le folosesti – vorba unui primar din vechea legislatura ce nu prea trecuse pe la scoala dar era nascut sa fie lider – explica el – cum poate sa-si conduca si jeep-ul desi nu stie ce fac toate butoanele de pe bord.Nu zic ca facea analogie ca poate ma intreaba ce-i aia, daca nu-l injur cumva.
    In alta ordine de idei, TATA a preluat Land Rover, una din emblemele ind. britanice, multi producatori incearca sa realizeze modele low-cost.E posibil sa fie un nou trend, eu „am pus geana” pe ind. auto chineza aflata in plina expansiune.
    Asa ca daca intr-o zi marele popor chinez (pakistanez eventual) va achizitiona concenul VW spre o pilda, e posibil sa-mi parchez SX-4 linga al dvs QQ si sa va anunt ca imi datorati o bere.Si bem mai multe impreuna poate ne hotarim ca ne cumparam noul Forester!Ori vreun Qwanzingdong, ceva…

  4. gusturile se respecta…

    trebuie spus ca qq e o masina reusita, chiar daca preferinta mea personala inclina spre sx4.

  5. Sunt perfect de acord, in primul meu post pe acest forum mi-am exprimat admiratia pt QQ si am punctat ce mi s-a parut mie mai bine realizat decit la Suzy.
    Nu sunt de acord ca cele 2 modele „nu se compara”, asta era ideea.
    In presa de specialitate exista o oarecare fortare a conceptului crossover, caz in care „al mai best crossover” poate fi considerat ba Rav 4, ba allroad quattro.
    Deci le putem compara si putem avea gusturi diferite.Iar pt ca sunt posesor de SX-4,inseamna DOAR PT MINE ca in momentul achizitiei mi s-a parut cea mai buna solutie.Acum ar parea si mai buna, datorita discountului.Peste un an, cine stie?

  6. sxtelu – cand cipy2 a inceput cu „qq este cel mai bun”, nu mai incape nicio replica. Pentru el. La asta ma referisem… ๐Ÿ˜€

  7. Stie cineva cum se face trasmisia pe cele 4 roti in cazul lui Qashqai?
    25% pe fiecare?
    Care sunt optiunile privind tractiunea la Qashqai?

  8. Laurentiu – transmisia este variabila, cutie CVT. Tractiunea este repartizata automat pana la max 50% pe osia spate.

    „Faza cu rotile” de la QQ care apare si in clipul publicitar se refera un echipament electronic de asistenta anti derapare. Nu are rol de distributie pe roti a cuplului motor. Tehnologia la care va referiti nu este prezenta pe niciun model Nissan.

    QQ este un citadin, nu un catarator.

  9. Spuneti-mi si mie, va rog, posesorii de sx4, ce consum real (urban/extraurban) are un 1.6 GS 4wd?!

  10. si m-ar interesa si cam care ar fi perioada de asteptare la un astfel de model

  11. Paul – perioada de asteptare la o masina nu este un parametru fix. Situatia se poate schimba f brusc in oricare sens, de scurtare a termenului sau de intarziere. Raspunsul cuiva care si-a cumparat deja SX4 este nerelevant.

    Ultimul termen de care am auzit prin februarie era de vreo 2 luni. Dar acum poate sa nu mai fie valabil.

    Consumul SX4 este maricel – vreo 12 l/100km in Buc bara la bara cu AC deschis. La drum intins cu AC si fara talpi pe acceleratie este vreo 6-7. Fara AC nu stiu ๐Ÿ˜€

  12. de ce motorizare vorbesti? ca a ta am inteles ca e 2wd, 1,5, nu?!

  13. Multumesc domnului Iulian pentru lamuriri

  14. In legatura cu intrebarea domnului Paul. Am un SX4 1.6GS 4WD cu care am parcurs cca 2500 km. Consumul mediu este urmatorul:
    – extravilan cca 5.6 – 5.7 l/100km
    – intravilan cca 9.5 l/100km (prin Bucuresti)

  15. Paul – am citit corect intrebarea si am raspuns in cunostinta de cauza. Am un cumnat care are vers 4WD. Consumul nu este foarte diferit.

    Avand in vedere consumul indicat de dl Laurentiu, cred ca este decisiva maniera de sofat pentru stabilirea unui consum real. Sunt sigur ca dl. Laurentiu este f bland cu masina.