mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. Eu am ales SX4. Zic ca raportul calitate pret e pentru SUZUKI.

    Pentru cei care aleg SUZUKI SX4 gasiti mai multe informatii aici: http://www.sx4club.ro !

  2. Salutare tuturor. Am citit cu interes discutia. Personal mi-a placut Qashqai am facut drive test cu varianta cu motor de 1,6 si am fost incantat. M-a desumflat pretul si timpul de asteptare. Asa ca am inceput sa caut variante. Am facut test si cu fiat sedici 1,9 si cu suzuki 1,5 si 1,6 4×4. Concluzia … daca gasesc un crestin sa-i dau loganul 1,6 Ambition (de care fie spus sunt destul de multumit la cat a costat nou)intru in familia suzuki. Problema este ca-mi doream varianta 1,6 benzina 4×4 dar ma tenteaza si 1,6 diesel cu toate ca ma dezamagesc dotarile mai sarace… greu de hoatarat. Sper sa mai continuati cu siscutiile.
    Apropo Iulian, am gasit pe forumul suzuki ceva probleme cu caseta de directie. Stii cumva daca s-au rezolvat. Multumesc

  3. Da problemele sunt rezolvate.

    La bracare completa servo scotea un zgomot ciudat din nu mai stiu ce motiv. Chiar am observat aceasta problema, dar poate fi tolerata linistit, cu toate ca se poate rezolva in service.

    Nu este de natura sa puna in vreun fel in pericol siguranta la drum, iar situatiile in care brachezi la maximum sunt rare (uneori la manevra de parcare).

  4. Bun gasit !
    Iulian chiar ai vrut sa-ti vinzi masina sau a fost un test de piata?
    In alta ordine de idei, cu ceva timp in urma, nestiind ca este in curs de elaborare o frumusete de criza, cu mai multa meticulozitate decit vinderea inestimatelor zacaminte din subsolul Marii Negre – desi vinzatorul nu le detinea si nici nu avea sperante prea mari sa le obtina (in niciun caz intr-un interval de timp rezonabil) privind ca Moromete la piata auto planetara, ziceam ca se apuca marele popor chinez de cumparaturi.Uite ca nu s-a aruncat (poporul) taman la mama TDI-urilor, cum malitios speram, dar se pare ca cei de la Geely vor cumpara Volvo.
    What’s next?
    Incercind o volta spre topic, remarc o imbunatatire considerabila a serviciilor Suzuki, amabilitate si spirit cooperant din partea unei persoane de la reprezentanta cu care am dialogat telefonic de mai multe ori- nu stiu daca pot sa ii dau numele.Ca tendinta spre normalitate si de egal tratament cu clientii Suzuki din zonele favorizate ale planetei – pt remedierea unei probleme in garantie, mi-au preluat masina de serviciu si mi-au inapoiat-o a doua zi tot la serviciu, la initiativa lor. Eu nu indraznisem sa le propun lucrul asta, constient fiind ca suntem buni romani si stiind ce se intimpla prin serviceurile de la noi.
    Mai intersant, un bun prieten cocheteaza cu ideea achizitionarii unui QQ, ceea ce ne va permite un studiu paralel bine documentat.
    Numai bine !

  5. Nu am intentionat sa vand. Puteam trece orice marca in anunt. ๐Ÿ˜€

  6. „mi-au preluat masina de LA serviciu”

    Mi-a venit inima la loc…
    Weekend placut !

  7. Cumpar Suzuki SX 4

  8. Cine are bani… cumpara! ๐Ÿ˜€

  9. exista motorizare de 1.6 diesel la sx4?
    stiam doar de cea de 1.9.

  10. well, la 4×4 vroiam sa intreb…

  11. Nope. Dieselul de 1,6 poate echipa doar versiuni 4×2.

  12. Acest 4×4 are posibilitatea de a „bloca satelitii” si de a transmite toata puterea pe rotile/roata care au/are aderenta?

  13. Suzuki (si SX4 si Vitara) face acest transfer de putere intre osii, nu pe fiecare roata separat. Diferentialul permite o distributie decenta a tractiunii pe osii, cu limitare 30-70%, comparabil cu cel de la platforme 4×4 mult mai cunoscute.

  14. Iulian, merci de informatii!
    Te mai stresez cu o intrebare:
    aceasta distributie a tractiunii este valabila pentru toate 3 motorizarile 4×4 sau doar pt. cea de 1.9?

  15. Aceasta distributie se refera la transmisie, nu la motorizare. Indiferent de motorizare, transmisia integrala foloseste aceeasi tehnologie. Sa nu uitam ca exista si versiuni 4×2…