mart. 052006
 

Program electronic de asigurare a stabilitatii. ESP-ul este echipamentul suprem. Echipamentul care integreaza toate celelalte echipamente ale masinii in momentul rularii. Daca ai ESP, nu conteaza celelalte abrevieri tehnice legate de siguranta activa, intrucat sigur le ai pe toate…

Proceseaza informatii de la toti senzorii si ia decizii legate de regimul de functionare al motorului sau al altor echipamente, cum ar fi ABS. De exemplu, in cazul curbelor luate prea rapid, ESP-ul extinde functia ABS (reduce pericolul de derapare) si prin interventia punctuala asupra managementului motorului impiedica o posibila derapare a autovehiculului. ESP-ul actioneaza in intreg domeniul de viteze si se cupleaza automat la fiecare pornire a motorului. Acest sistem poate fi cuplat si decuplat in caz de necesitate, prin apasarea tastei ESP. Daca ESP-ul este decuplat, lampa de control este aprinsa in permanenta. Acest lucru este insa recomandat numai in cazul rularii cu lanturi de zapada si in cazul suprafetelor de rulare afanate, necompacte (vezi exemplul dat la ASR).

Important:

––> ESP-ul nu stie cand calcati ambreiajul ! ESP-ul este eficient doar cu ambreiajul cuplat si devine ineficient in cazul patinarii acestuia.

––> ESP-ul este pervers. Va ofera sentimentul de stabilitate pana la un anume prag (de exemplu, viteza de intrare in curba, viteza pe carosabil umed, etc.) peste care, daca treceti, urmeaza brusc pierderea controlului masinii. Se spune ca masinile fara ESP „vorbesc”, adica soferul simte tendinta de rasturnare a masinii si realizeaza limitele acesteia. In cazul ESP, masina „tace” intrucat tendinta de rasturnare este atenuata de echipamentele electronice, oferind o falsa senzatie de siguranta. Speram sa fim bine intelesi, ESP-ul este un echipament benefic pentru siguranta si confortul pasagerilor, insa trebuie sa aflati care sunt limitele masinii dvs fara ESP. Lasati masina sa va „vorbeasca” despre limitele ei atunci cand o cumparati. Dupa acest test, in cunostinta de cauza, puteti cupla ESP pentru a beneficia de confort maxim in toate calatoriile…

  38 comentarii despre “ESP (sinonime ESC, VSC)”

  1. Salut…
    Am o mica problema si as dori un sfat de la dumneavoastra. Odata cu venirea zapezii am intampinat un necaz. La o franare, pe un drum plin cu zapada, nu foarte brusca, a intrat in functie ABS-ul….dupa aceea mi s-a tot blocat roata din spate dreapta. Si se aprinde si martorul de la ESP. Va rog sa imi dati un sfat.

  2. Salut Costin.

    Roata nu se poate bloca din cauza ABS sau ESP. Aceste sisteme tocmai asta fac (printre altele) – evita blocarea rotilor.

    Daca roata nu este lovita, iar frana nu este blocata pe roata respectiva, cred ca simptomele descrise de tine au alta cauza decat o defectiune. Ma refer la zapada.

    ESP nu functioneaza corect pe zapada sau medii cu aderenta mica (strat afanat – nisip, pietris, zapada, etc). Mai bine decupleaza-l!

    Daca ai cum, verifica inainte de orice altceva daca roata spate se invarte liber (actionata cu mana). Ce masina ai?

  3. Buna ziua!!
    Am si eu o mare nelamurire in ceea ce priveste activarea-dezactivarea ESP -ului.
    Am un volkswagen golf 4 si as vrea sa stiu daca , in momentul in care apas butonul ESP( care imi apare in bord) este activat sau dezactivat?
    eu zic ca este activat , altii ma contrazic…

  4. misto intrebarea :mrgreen:

    AMBELE PARTI AU DREPTATE ! Nu-i nici un paradox, iata de ce:

    1. Apasarea butonului si aprinderea CONTINUA a martorului din bord indica decuplarea ESP. In plus, ledul incorporat in butonul ESP este si el aprins.

    2. Cand ESP este cuplat si – in timpul unei manevre – se aprinde sporadic martorul ESP, aprinderea indica INTRAREA IN ACTIUNE A ESP. Dar in acest caz ledul incorporat in buton ramane stins in permanenta.

    Iata cum aprinderea unui martor in bord poate avea semnificatii opuse. ๐Ÿ˜€ Diferenta este data de felul aprinderii – sporadic sau continuu, precum si de indicatia ledului incorporat in buton – stins=cuplat, aprins=decuplat.

    Nu va mai paruiti si treceti la treaba ca va vede seful… :mrgreen:

  5. am si eu o problema,dak ma poate ajuta cineva,am un golf 4,cumparat recent totul funtioneaza perfect,mai putin 2 butoane de pe bord si anume,butonul de esp si cel de dezaburire a geamului din spate(acestea nu sunt luminate nici in momentul in care pornesc farurile,si tot bordul se lumineaza,iar cand le apas,in bord nu apare absolut nimik…dak imi poate spune cineva cam ce poate fi…multumesc anticipat

  6. sik – la apasarea butoanelor sus-mentionate, se aprinde vreun martor in bord ?

  7. o intrebare, va rog: este posibil ca ESP-ul la o masina sa fie implicit, adica sa nu existe posibilitatea decuplarii lui…? Concret, e vorba de un ford focus 2008 (modelul nou) care are martorul al bord (acea iconita cu masina in derapaj) dar nu are buton de activare/dezactivare ESP… Thanks!

  8. MIhai Iacoban – exista si 4×4 cu dif. autoblocant fara vreun buton, nu-i asa?

    ideea este simpla – la viteze mici, nu aveti nevoie de niciun fel de control al stabilitatii. In schimb, la viteze mici, pe o panta cu teren afanat (plaja nisip, etc) riscati sa ramaneti intepenit, starea suprafetei de rulare fiind interpretata de senzori ca tendinta de rupere a aderentei, iar sistemul va taia tractiunea. De fapt, exact pentru aceste situatii era necesar butonul.

    Faptul ca nu aveti buton de decuplare esp nu exclude necesitatea unui martor in bord. Martorul esp are un rol mai amplu decat sa indice faptul ca butonul esp este apasat sau nu. Martorul se aprinde (palpaie scurt) in momentele de interventie, cand sistemul lucreaza (ca la abs). Aceasta functionalitate a martorului este valabila si la versiunile cu buton de decuplare esp.

    Nu sunt partizanul desfiintarii butonului… Butonul ne lasa sa cunoastem mai bine masina. Cu esp activat simturile noastre sunt „pacalite” cu un foarte confortabil sentiment de… siguranta. Cu sau fara esp pragul de rasturnare (momentul inertial) al masinii ramane acelasi. ESP nu o face nici mai joasa, nici mai lata, nici mai grea. O face doar mai lenta.

  9. Salut, am si eu o intrebare, am un golf V si nu stiu exact daca are ESP, are un buton pe care scrie ASR (controlul tractunii), la dezactivarea butonului imi apare in bord martorul luminos care indica o masina care derapeaza,iar in viraje mai stranse imi cu ASR-ul activat imi falfaie martorul luminos in bord, as dori sa stiu dk masina are ESP. Va multumesc

  10. andrei – ASR (mai multe detalii aici) si ESP sunt sisteme diferite. ASR evita doar pierderea aderentei la demaraj (sau re-demaraj), pe cand ESP este un sistem mult mai complex care integreaza si ABS, EBD, tractiune motor sau – unde este cazul – suspensiile active si chiar directia.

    Prin urmare, nu stiu daca masina ta are sau nu ESP, dar sigur ASR este un echipament separat (eventual inclus in ESP).

  11. Nu stiu cat de fals e sentimentul de siguranta cand statisticile arata altceva. 43% mai mici sanse sa fii implicat intr-un accident cu fatalitati, 56% daca mergi cu un SUV, nu mi se par chestii „false”. Da, ESPul nu face „totul” pentru tine, dar daca tu conduci normal (a se citi „nu ca la raliu”), ESPul cresc sansele ca tu sa ramai pe sosea si in viata.

  12. Sebastian – inainte de orice trebuie sa stii ca 2 linkuri in acelasi comentariu inseamna automat „spam”. D-aia ai aparut atat de tarziu, te-am descoperit in recipientul cu spam…

    Revenind la ESP, ai dreptate. Salveaza vieti si da o tinuta frumoasa masinii in curbe. Acest lucru este valabil pentru cei care conduc cu grija.

    Semnalul de alarma tras mai sus se refera la cei neobisnuiti cu acest echipament.

    Si ABS salveaza vieti, dar tremuratul pedalei si zgomotul specific sperie un novice si cauzeaza accidente.

    Si stelele EuroNCAP salveaza vieti, insa anumiti creduli isi pierd viata crezand ca 5 stele inseamna siguranta absoluta la orice viteza.

    Tot asa ESP salveaza vieti, daca nu uiti ca ESP are limite. Aceasta era ideea. Nu te contrazic cu nimic. Argumentatia ta este corecta.

  13. Buna ziua . as vrea sa cer o parere desprea doua masini . Vreau sa imi cumpar o masina mai buna din tote punctele de vedere si nu stiu la ce marca sa ma hotarasc : un vw passat Passat Bussines Line sau un opel vectra gts ari una ori alta … dar dac aveti ideei mai bune le ascult. Nu cunosc prea bine masimile ….pote cunoasteti voi o alta marca sau o masina pina in 13.000-14.000 euro

  14. bine inteles masina la mana a doua la banii astea si la ce sa ma uit cand o cumpar ???

  15. Ionut – esti off-topic.

    In legatura cu intrebarea, discutia poate porni doar de la vechime in ani, kilometraj si marimea motorului. Cand le ai, vorbim.

    Oricum, primul lucru la care trebuie sa te uiti este carnetul de service. Daca masina nu are carnet de service, n-o lua nici gratis!!!!