Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. marian – nu stiu ce inseamna 2000eec sau eec7. Am senzatia ca este o codificare Ford. Dar – din pacate – nu o cunosc. Ma documentez si postez daca aflu ceva. Scuze.

  2. am si eu o intrebare. am un audi b4 vechi el da nu l-as da pe un logan,in acte citind posturile de mai sus nu imi scrie nici la rubrica a,b,c norma euro in brif ci la rubrica cu nr 14. briful este german. intrebarea mea e ca scrie euro 2 la rar am inteles ca e euro 1. bun,catalizatorul e euro2 dar a fost montat dupa iesirea din fabrica. ca sa il omologheze trebuie sa prezint factura,garantia si date tehnice despre el. va dati seama ca ar fi o aberatie sa le am sau sa ma duc inapoi in germania sa le caut. nu exista alta varianta oare? multumesc.

  3. Din pacate nu exista alta cale prin care sa probati ca dispozitivul de pe masina este acelasi cu cel din cartea masinii, fiind vorba de un upgrade ulterior.

    Procedura nemtilor nu a luat in calcul si posibilul export al masinii ca sh. Sorry.

  4. Am o mare dilema. Daca poate cineva sa ma ajute ? Pina la urma sa inteleg ca diferenta dintre un motor G8DA si unul G8DB este data de montarea pe masina a acelui DPF (FAT)? Sau nu acest dispozitiv (filtru) ii da diferentierea ci modificarile in constructia si softul acestui tip de motor incadrindu-l astfel in alta norma de poluare. Multumesc anticipat si drum fara peripetii pentru cei din trafic (intrucit in multe regiuni din tara zapada e la ea acasa ).

  5. Daca va referiti la vreo masina mai veche de 2003 de la Ford, este exclus sa poata fi vorba despre DPF (FAP). Filtrele de particule diesel au aparut la Ford pe modelele an 2004 (calendaristic sf.2003-inc.2004).

  6. am un ford fiesta din 2000 1,3 benziana este trecut in carte euro 4 iar la rar a iesit e3,dupa codul motor care e adevarul ,de ce rar de la bucuresti nu recunoste norama trecuta in briful german

  7. Intr-un brief german, insemnarea normei Euro se poate face in mai multe moduri. Nu toate sunt recunoscute de RAR, insa nu din vina RAR, ci din vina procedurii germane.

    Va reamintesc si detaliul ca D4 nu inseamna Euro4…

  8. am filat pe auto scout 24 un Peugeot Partner 75 de 1.4 din 10/1999 iar la clasa de emisii e Euro 4 cu emisii de 148 g/km.Te rog sa-mi spui daca a existat atunci clasa respectiva sau e numai reclama.Multumesc.

  9. Eu nu cunosc Peugeot Euro4 din 99. Scuze. Or fi…

  10. Am cumparat un Ford Puma din Germania, motor tip FHD cu serie YG42102,1399cm2, din mai 2000. In brif-ul mic de Germania e trecut la nr. 14 D4, la V.7 ( co2 g/km ) este 171, iar la punctul 14.1 e inregistrat cu 0432, ceea ce in registrul lor fiscal s-a platit pentru Euro 3. La cumparare mi s-a spus ca se incadreaza la Euro 3 iar in tara cerand parerea unor persoane care lucreaza in domeniul auto am aflat ca s-ar fi pus in Germania un catalizator pentru care s-a specificat D4 dar linistit nu se incadreaza mai jos de Euro 3. Azi am fost la RAR si … surpriza! Fara comentarii mi-au trecut-o la Euro 2. Imi puteti comunica unde o gasiti incadrata si daca este o varianta sa renunt la RAR-ul facut in Bucuresti, eu fiind din Cluj as incerca sa-l fac si acolo.
    Ce noutati de ultima ora aveti despre taxa de prima inmatriculare, eu avand a treia tura de nr. rosii care expira in 28 ian?
    Am 22 de ani, sunt la prima masina si fiind fata nu ma prea pricep. Sunt sigura ca ma veti ajuta!
    Multumesc!

  11. Din pacate o sa va cam supar.

    Masina dvs chiar este Euro2, singurele Puma care au apucat sa fie Euro3 fiind doar cele de 1,6 litri. Din anul 2000, Ford Puma nu a mai fost construit in Koln cu cilindree de 1,4 (tocmai pt ca era Euro2).

    Upgrade-urile de la Euro2 la Euro3 nu sunt recunoscute de RAR. Si asta pe buna dreptate, cele doua norme folosind principii extrem de diferite de masurare.

    Faptul ca ati platit taxa in Germania „ca la Euro3”, este doar o conventie fiscala germana.

    In alta ordine de idei, da, puteti incerca un nou verdict in Cluj, insa am convingerea ca raspunsul va fi acelasi… Scuze.

    Cat despre taxa, trebuie sa aflam din zi in zi (poate chiar din ora in ora) vesti noi. Noua formula exista, dar inca nu a fost dezvaluita.

  12. iuliane ori din ora in ora, ori la inceputul lui februarie ! ca nu-i totuna !

  13. La momentul la care am zis „din ora in ora” nu aveam cunostinta de ce spusese Boc.

    Faza cu „februarie” e mai proaspata…

  14. am si eu o intrebare, normele din anglia de poluare identificate cu D carui euro ii apartin,
    multumesc

  15. un ford focus si un vauxhal(opel) din 2004 au euro 4?
    mersi