Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. AKL este una din putinele motorizari de Golf cu 2 generatii – una Euro2 si Euro3. Exista in Romania AKL-uri inmatriculate sub ambele norme. Din pacate nu va pot ajuta cu mai mult.

  2. Va rog sa-mi spuneti norma de poluare la un Citroen Ax 1.4i, motor KDY/10FW1B0277153,benzin mit katalysator (prima inmatriculare 19.8.1993 Austria).Mai scrie in acte Datum der typengen. 05.06 1991.

  3. Din detaliile pe care le oferiti, cred ca masina dvs este Euro1.

    Toate datele de referinta sunt inainte de 94, deci este exclus sa fi fost omologata Euro2.

    Totodata masina are catalizator… Seria sasiului nu ne ajuta sa aflam nimic in plus. Raspuns final Euro1.

  4. Salut, m-ai putea ajuta cu inf pentru un Rover 45 din Spania 14.06.2002 marca Rover Group Limited tip G-16K4F 1588 cm3 CO2: 168 daca mi-ai putea spune ce euro este

  5. Pentru un raspuns exact, trebuie sa stim data fabricatiei. Banuiesc ca 14 iunie 2002 este data primei inmatriculari…

    Daca si data fabricatiei este tot 2002, masina este sigur Euro3. Anul-model poate fi identificat in digitul 10 din seria sasiu. Daca-i 2 este an 2002 si totul este ok. Daca-i 1 este an 2001 si incep alte discutii.

  6. intr-adevar este 2 ,ma intrebam daca nu poate fi euro 4…pentru ca am vazut la mai multi prieteni,de ex. la un golf 4 1.6 benzina avea euro 4,cei de la RAR mi-au spus ca e euro 3

  7. MG Rover a fost afectat de pierderile interne la inceputul anilor 2000. Ei nu au dezvoltat linia de motorizari, ci au adaptat la Euro3 generatia veche. In 2004 – stop joc – au fost cumparati de chinezi.

    Nu suporta comparatie cu VW, care au avut Euro4 (pentru anumite motorizari) inca din 1999.

  8. buna,am cumparat o masina de la un verisor din it,un vw din dec 1999,intrebarea mea este daca pot sa-mi anulez actele de aici care le-am facut{rar-ul,contractul de vanzare cumparare si numerele rosii}si sa continui sa platesc in italia toate taxele si sa circul cu numerele vechi

  9. nu mai stiu exact procedura, insa daca vi s-au retras numerele de inmatriculare italienesti, masina este ca si radiata.

    Poate merge reinmatriculata acolo…

  10. Buna
    As vrea sa stiu daca Seatul Toledo din 1999 are sanse sa fie incadrat la normele Euro 3.
    Multumesc

  11. Ne trebuie tipul motor, un cod de 3 litere ca la VW.

  12. numerele de italia le am,nu mi-au fost retrase,si nu am radiat masina din italia…problema este ca mi-am luat numere rosii aici in tara,daca m-ati putea ajuta cu un raspuns v-as ramane recunascator,sincer sa fiu nu pot plati 6000euro taxa cand masina m-a costat 2500,va multumesc

  13. inca o rugaminte am la dumneavoastra,puteti sa-mi spuneti pana cand s-au construit motoare cu normativele 96/69?deoarece mie mi-a trecut pe civ anul 2000 cand masina mea a foast construita in anul 1999…sa fi facut cei de la rar o greseala sau a fost ceva intentionat?

  14. Sa le luam pe rand:

    1 – roaga-l pe var sa verifice daca masina este inmatriculata in Italia. Daca da, iti pui numerele si stop joc. Daca nu, trebuie reinmatriculata acolo. fara acest raspuns nu puteti circula cu masina, intrucat riscati dosar penal. Varul stie sigur daca a radiat-o sau nu. Nu cumva ai avut numere de export? Daca da, masina este radiata.

    2 – Este extrem de greu de precizat data exacta la care a iesit pe poarta uzinei ultimul Euro2. Undeva in 1999-2000 s-a intamplat asta. Doar de la uzina poti afla data exacta.

    3 – Masinile produse in a doua jumatate a unui anului calendaristic N sunt considerate an-model N+1, iar pe seria caroseriei (vine-code) este codificat la digitul 10 acest „an-model”. de aici apare anomalia. Cei de la RAR nu se uita in acte cum ar fi normal, ci se uita la seria caroseriei. Pe scurt – da este ceva intentionat, dar nu este ceva personal la adresa ta.

  15. m-ati facut un om fericit:)va multumesc mult pt raspunsuri,daca sunteti din buc v-as invita la o bere,masina nu a avut nr de export deoarece am circulat aici in tara cam 8 luni cu nr din italia{masina fiind pe numele varului si eu aveam doar inputernicire}…cred c-am s-o las tot pe numele lui ca sa pot circula,ca la ce taxe avem aici…inca odata mii de multumire,multa sanatate si tot ce va doriti