Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. M as fi bucurat ca masina din 91 sa fie recunscuta macar Euro 1 dar inteleg ca s slabe sansele

  2. In cazul motorizarilor Euro4 „premature” (VW are un Euro4 chiar din 99) la care ati facut referire, lucrurile stau putin altfel. In 2001 putea iesi oficial pe poarta uzinei un Euro4, deoarece normativul Euro3 este comun cu cel Euro4 si ambele existau oficial din 1998.

  3. Sa inteleg ca in 1994 putea iesi oficial un euro 2 pe poarta uzinei din Zuffenhausen?

  4. Teoretic da. Practic, nu am auzit de un Euro2 iesit pe poarta fabricii gata in 94, la nicio marca. Dar asta nu inseamna ca nu poate exista…

  5. BMW 525ix fabricatie 10/1992 are norma E2 dar nu mai stiu la ce rubrica este trecuta puteti sa-mi identificati norma de poluare?
    Multumesc anticipat

  6. Daca prin E2 va referiti chiar la norma fiscala germana E2, inseamna ca masina dvs este cel mai probabil Euro1.

    Fiind E2, este posibil ca masina sa fi fost upgradata ulterior la Euro2. Puteti identifica doar daca apare trecut catalizatorul pe brief.

    Daca in acte nu apare nicaieri scris ad-literam „Euro2”, cred ca masina dvs este Euro1 (data fabricatiei ma face sa cred asta).

    Din pacate, nu am acces la date exacte din perioada aceea.

  7. Salut. Am un Bmw 318i din 92, pe brief scrie E2, credeti ca e Euro 2 sau posibil sa am surprize la RAR ? multumesc

  8. E2 este o norma fiscala. Nu are legatura cu norma tehnica Euro2. Singura indicatie tehnica pe care o ofera E2 este aceea ca masina poate fi cel mult Euro2. Nu ca SI ESTE Euro2. Sorry.

  9. am un bmw 316i din 93 si in brif scrie scadstoffarm E2. oare ce euro are?

  10. Raspunsul pt dvs este identic cu cel imediat deasupra intrebarii dvs (raspunsul pt Trafy).

  11. Multumesc pentru raspuns! Acum am in fata „fahrzeugbrief”-ul si la rubrica 1 „Fahrzeug-und Aufbauart” Scrie:
    PKW GESCHLOSSEN SCHADSTOFFARM E2.
    Inca odata multumesc pentru rabdarea DVS.
    Cu stima

  12. Scuze acum am vazut ca ati raspuns la intrebarea mea anterior. Multumesc

  13. Da, E2 este norma fiscala…

  14. Un autoturism catalogat la emisii 2000eec(eec 7)este considerat euro 3 sau euro 4 avind motor g8da/g8db? Multumesc anticipat.