mart. 172009
 

Anuntat cu tam-tam si vaicareli dambovitene ca ultima sansa de supravietuire a industriei auto, programul de innoire a parcului auto din Romania (supranumit „Programul Rabla”) se dovedeste a fi neinteresant.

Probabil ca romanii sunt de vina ca nu intra in program, intrucat liliecii politici care zbora de 20 de ani democartic din perete in perete, sunt intotdeauna absolviti de orice vina.

Premise de piata:

– 1. Anul 2008 nu a reusit sa consume toate resursele programului, ceea ce s-a constituit intr-un semnal de piata clar, usor de inteles chiar si pentru un buticar fara doctorat in economie.

– 2. Programele similare din Franta si Germania dau deja pulsuri clare despre cum merg lucrurile. In Franta prima de casare de 1.000€ a lasat piata amortita, iar in Germania, prima de 2.500€ a facut lucrurile sa zbarnaie.

In ciuda evidentei, Romania a adoptat o prima de casare de 900 € si a marit numarul de locuri in program. Rezultatul este pe masura indolentei functionaresti. Fondurile stau, iar industria auto priveste spre drobul de sare din poveste, fara sa devina vreun pic mai creativa pe partea de comunicare cu publicul. Spunem de 2 ani si repetam si acum – „masinile nu se vand singure”.

Idee noua

Exista o reactie a oficialilor, care intentioneaza sa ridice prima de casare la 1.500 €. Va ajuta noua prima la relansarea programului? Greu de spus. Si este greu pentru ca in acest context, industria auto abordeaza diferit problema decat in cazul lansarii unui automobil.

La lansarea unei masini, pretul de lista se fixeaza sus (cu cca.10% peste estimarea cea mai optimista) dupa care urmeaza un proces lent de destindere a ofertei prin diferite tehnici de marketing, astfel incat reglajul fin al pretului sa fie facut exact in punctul de profitabilitate maxima.

In cazul Rablei, cu cat prima este mai mica, cu atat mai multe locuri exista in program, intrucat bugetul este fix. Aritmetic vorbind, numarul de rable retrase este egal cu numarul de masini noi vandute. Prima mai mica, inseamna mai multe rable in program, adica mai multe masini noi vandute. Acest rationament rudimentar are insa o fisura. Functioneaza doar daca exista suficienti cumparatori.

Pentru intelegerea mai exacta a dinamicii acestui program, trebuie spus ca valoarea primei de casare nu este impusa cu forta de Guvern (prin AFM sau alta parghie), ci este stabilita in urma consultarii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).

TotalAuto se implica din nou

Actuala forma a programului Rabla este o stare de agregare a lacomiei „negustorilor de masini noi”, aceasta fiind titulatura corecta si nu cea de „industrie auto”. Daca acest blocaj psihologic poate fi depasit, TotalAuto ofera public o propunere de solutie. Iata despre ce este vorba:

– prima de casare ramane pe loc: 3.800 lei;
– fiecare cetatean sa poata beneficia de maximum 3 prime de casare, fie prin achizitionarea de adeverinte, fie prin achizitionarea de „rable”, in limita unui numar total de 60.000 de „rable”;

Considerentele propunerii:

– randamentul programului ramane acelasi, 3.800 lei/ rabla, chiar daca numarul de masini noi vandute in cadrul programului va fi mai mic de 60.000. Oricum, programul nu va vinde 60.000 in forma actuala;
– sunt retrase din circulatie masini periculoase pentru trafic;
– scade poluarea in trafic;
– se incurajeaza vanzarea de masini noi, nu doar prin derularea in sine a programului, ci si prin generarea nevoii de a inlocui masina casata (in cazul celor care isi vor vinde rablele).

Partizanii replicii „e prea complicat” sunt invitati sa afle ca exista solutii de management pentru implementarea decenta a acestei idei.

  26 comentarii despre “„Rabla 2009” nu merge. De ce?”

  1. Si la ce bun contractul de comodat?? De ce nu ai luat banii si sa-i dai masina fara hartii. Cred ca stii ca un contract de comodat este LIMITAT in timp.

    Iti poti recupera masina de plin drept. ๐Ÿ˜€

  2. Masina ma tem ca-i prin vama retinuta.Nu vreau decat s-o radiez.

  3. Cred ca va fi mai simplu s-o recuperezi,sa soliciti duplicat la acte si s-o radiezi dupa aceea. Zic si eu…

  4. Bine,dar pentru radiere am nevoie si de placutele de inmatriculare.

  5. Nu inteleg faza cu placutele. Au disparut? Odata recuperata masina (cu hotarare judecatoreasca) nu vei avea si placutele?

  6. Faza este ca eu nu-l mai gasesc pe respectivul.Deci nici de masina nu mai dau.

  7. Este mai simplu decat crezi. Da-o furata la politie. Simplificand toata treaba, politia ori iti gaseste masina, ori – dupa un timp – iti va da hartie sa o radiezi.

  8. Am vazut o reclama a celor de la dacia in care se spunea ca acum ai parte de discount-ul de 3800 ron chiar daca nu ai dus o masina la casat.O alta lovitura adusa programului.Cei care se gandeau sa-si achizitioneze logan sigur n-o sa-si mai dea rabla in cadrul programului,or sa prefere s-o dea la kilogram.

  9. sorin – nu ai dreptate. Ideea spotului asta este, insa beneficiaza de reducere si cei din program.

    Asa a facut Renault anul trecut. A dat statul prima de casare la care s-a adaugat si o reducere egala din partea Renault.

  10. Cei drept n-am vazut reclama decat o singura data si pe fuga asta am prins din idee.

  11. Pai asta cred ca a fost si scopul reclamei.

    Auzi ca primesti ceva si fara sa indeplinesti o anumita conditie si ramane in memorie.