mart. 172009
 

Anuntat cu tam-tam si vaicareli dambovitene ca ultima sansa de supravietuire a industriei auto, programul de innoire a parcului auto din Romania (supranumit „Programul Rabla”) se dovedeste a fi neinteresant.

Probabil ca romanii sunt de vina ca nu intra in program, intrucat liliecii politici care zbora de 20 de ani democartic din perete in perete, sunt intotdeauna absolviti de orice vina.

Premise de piata:

– 1. Anul 2008 nu a reusit sa consume toate resursele programului, ceea ce s-a constituit intr-un semnal de piata clar, usor de inteles chiar si pentru un buticar fara doctorat in economie.

– 2. Programele similare din Franta si Germania dau deja pulsuri clare despre cum merg lucrurile. In Franta prima de casare de 1.000€ a lasat piata amortita, iar in Germania, prima de 2.500€ a facut lucrurile sa zbarnaie.

In ciuda evidentei, Romania a adoptat o prima de casare de 900 € si a marit numarul de locuri in program. Rezultatul este pe masura indolentei functionaresti. Fondurile stau, iar industria auto priveste spre drobul de sare din poveste, fara sa devina vreun pic mai creativa pe partea de comunicare cu publicul. Spunem de 2 ani si repetam si acum – „masinile nu se vand singure”.

Idee noua

Exista o reactie a oficialilor, care intentioneaza sa ridice prima de casare la 1.500 €. Va ajuta noua prima la relansarea programului? Greu de spus. Si este greu pentru ca in acest context, industria auto abordeaza diferit problema decat in cazul lansarii unui automobil.

La lansarea unei masini, pretul de lista se fixeaza sus (cu cca.10% peste estimarea cea mai optimista) dupa care urmeaza un proces lent de destindere a ofertei prin diferite tehnici de marketing, astfel incat reglajul fin al pretului sa fie facut exact in punctul de profitabilitate maxima.

In cazul Rablei, cu cat prima este mai mica, cu atat mai multe locuri exista in program, intrucat bugetul este fix. Aritmetic vorbind, numarul de rable retrase este egal cu numarul de masini noi vandute. Prima mai mica, inseamna mai multe rable in program, adica mai multe masini noi vandute. Acest rationament rudimentar are insa o fisura. Functioneaza doar daca exista suficienti cumparatori.

Pentru intelegerea mai exacta a dinamicii acestui program, trebuie spus ca valoarea primei de casare nu este impusa cu forta de Guvern (prin AFM sau alta parghie), ci este stabilita in urma consultarii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).

TotalAuto se implica din nou

Actuala forma a programului Rabla este o stare de agregare a lacomiei „negustorilor de masini noi”, aceasta fiind titulatura corecta si nu cea de „industrie auto”. Daca acest blocaj psihologic poate fi depasit, TotalAuto ofera public o propunere de solutie. Iata despre ce este vorba:

– prima de casare ramane pe loc: 3.800 lei;
– fiecare cetatean sa poata beneficia de maximum 3 prime de casare, fie prin achizitionarea de adeverinte, fie prin achizitionarea de „rable”, in limita unui numar total de 60.000 de „rable”;

Considerentele propunerii:

– randamentul programului ramane acelasi, 3.800 lei/ rabla, chiar daca numarul de masini noi vandute in cadrul programului va fi mai mic de 60.000. Oricum, programul nu va vinde 60.000 in forma actuala;
– sunt retrase din circulatie masini periculoase pentru trafic;
– scade poluarea in trafic;
– se incurajeaza vanzarea de masini noi, nu doar prin derularea in sine a programului, ci si prin generarea nevoii de a inlocui masina casata (in cazul celor care isi vor vinde rablele).

Partizanii replicii „e prea complicat” sunt invitati sa afle ca exista solutii de management pentru implementarea decenta a acestei idei.

  26 comentarii despre “„Rabla 2009” nu merge. De ce?”

  1. „Actuala forma a programului Rabla este o stare de agregare a lacomiei “negustorilor de masini noi”…”.

    Partea asta spune multe(cam tot).

  2. e buna ideea si s-ar putea pune in practica fara probleme! dar sincer cred ca nu se vrea o asemenea rezolvare, daca ne gandim ca initial programul Rabla nu avea prea multe restrictii referitoare la obtinerea adeverentei de casare, dar ulterior au tot fost adaugate, sa „stopeze traficul de rable si adeverinte”! e drept ca atunci programul mergea bine si „masinile se vindeau singure” cum zici tu, dar cred ca ideea le-a ramas in cap (responsabililor acestui program) de a nu lasa sa se dezvolte o „mafie a rablelor” …

  3. In momentul in care un program finantat de la buget va inceta sa fie privit ca „ceva bun de praduit”, probabil ca lucrurile vor deveni ceva mai utile tuturor.

  4. Oho!Asta-i vorba mare „lucruri utile tuturor”.De fapt te face sa crezi ca te ajuta,dar tot ei ies in castig,iar pe romanu de rand il inhameaza la credite pe care mai apoi poate sa ajunga sa nu le poata plati.Practic vezi doamne ei iti dau 3800 ron(care de fapt nu trebuie sa-i dea daca luam in considerare ca la achizitionarea unei masini noi se plateste tva,si cum masini noi sub 20 000 ron nu sunt incluse in programul „rabla”,statul de fapt ia tva mai putin).La 20 000 ron tva-ul este exact 3800 ron(19% parca),de aici comparatia.

    Iesise la un moment dat cineva in presa si afirmase ca din banii luati de pe taxa de poluare se finanteaza acest program.Si aici apare dupa parerea mea o alta „oportunitate” a „meseriei” asteia prin care gestionezi banu public!!!

  5. Gre-sit. 😀

    Din 20.000 TVA-ul este (20000/1,19) x 0,19 = 3193,28.

    Dar recunosc ca ideea este in esenta corecta. Practic oamenii sunt scutiti de TVA. Asta nu-i o smecherie, pt ca TVA se cuvine legal statului si ar cam fi bani de dat, nu de luat.

    3800 este prea putin. Cred ca 3x 3800 va misca lucrurile.

  6. Da corect.Eu ma gandeam la 20000 ron fara tva(deci 23800 cu tva).

    Suma este asa cum este,totusi eu ma gandeam ca daca se dadeau banii cash erau mai multe masini aduse la program.Sunt cred multe persoane care ar fi renuntat la a-si mai achizitiona o masina,deci una in minus un loc in plus de parcare sau un trafic mai aerisit(ca de lucrurile astea se plang majoritatea).Insa obiectivul principal a fost si este sustinerea intereselor celor pe care ii reprezinta APIA.

  7. Sigur, avantajele sunt mai numeroase decat cele 2-3 din articol.

  8. Iuliane, poate ne ajuti cu regulamentul de predare a unei masini la program. Am auzit barfe cum ca trebuie sa ai masina pe numele tau de 3 ani…5 ani etc. Eu am o Dacie din 96 dar e pe numele unui prieten si voiam sa stiu pe viitor.

    Si inca ceva…am vrut sa facem un imprumut pentru mult blamatul Logan. Bancile, in afara faptului ca te jupoaie de viu prin dobanzi, pe 5 ani, pentru un Laureat (airbag-uri x 2 si AC) la aproximativ 36 mii lei imi luau intre 8000 si 10000 lei comisioane, comisioane, xxx-misioane. DECI acea prima (3800) efectiv e frectie la piciorul de lemn.

  9. Situl cheie este www . afm .ro.

    Acolo sunt 2 pdf-uri:

    oug 217/2008 care contine regulile jocului.

    un extras din oug, in care AFM prezinta pe scurt regulile de inscriere.

    Singurele conditii pentru rable sunt:

    – sa fie in stare de functionare

    – sa aibe o vechime minima de 10 ani

    – sa fi avut prima inmatriculare in Romania inainte de 1 ian 2007. Rablele aduse in tara incepand cu aceasta data nu pot intra in program.

  10. Tot legat de o „rabla” am si eu un necaz si as vrea sa stiu daca a mai trecut cineva prin asa cv.

    Am vandut-o si am facut un contract de comodat(la notar).I-am dat toate actele masinii si mi-a ramas o copie dupa cartea masinii,si contractul.Acum l-am dat in judecata pentru a o putea radia caci nu l-am mai gasit sa-mi dea actele.Am avut parte de o infatisare la tribunal insa am inteles ca omului nu i-au trimis citatie(asa lucreaza ei de serios).Urmatoarea infatisare este in 14 aprilie.Ce-mi puteti spune o sa mai am parte si de alte infatisari daca omu nu se prezinta nici de data aceasta?

    Judecatoarea a spus ca asa este procedura.

  11. Da, daca nu a fost citat nu se poate judeca in lipsa.

    Dar nu inteleg faza, el de ce se ascunde? Nu poate nici inmatricula masina fara tine, nici radia pentru programul Rabla.

    Poate e bolnav, poate nu mai e…

  12. Ideea este ca el a mers prin Ucraina sa faca trafic de tigari si alte minuni si cred ca a fost prins la granita.Mi-a venit politia acasa sa vada daca intr-adevar „imprumutasem” masina.

  13. Invatatura de minte. Masina nu se da. Unii vand in Bulgaria masini inchiriate la rent-a-car…

  14. Masina de fapt am vandut-o insa nu a inscris-o pe el.Banii i-am primit toti de la respectivul.Este vorba de o dacie veche,nu era o valoare prea mare insa nu vreau sa platesc impozit dupa ea.