aug. 012008
 


Pe fondul unei dezumflari din ce in ce mai vizibile a entuziasmului pietei romanesti pentru celebrul Logan, Dacia a scos din joben Sandero. O masina construita prima oara in America de Sud sub numele Renault Sandero, dar la realizarea careia au participat mai multi ingineri romani. Cat de buna este aceasta masina? Am aflat ceea ce ne interesa prin cea mai directa metoda, la DRIVE TEST !

EXTERIOR

Inainte de orice altceva, am remarcat aspectul exterior incantator. Sandero este o masina desenata superb, care arata in realitate mult mai bine decat in poze sau la TV. Este una din putinele masini care arata mai bine din spate, decat din fata. Imbinarea de linii curbe cu muchii clar conturate dau senzatia unei soliditati structurale deosebite.

Din fata masina iti sopteste cu un zambet complice in coltul gurii – „mda, este adevarat, sunt ruda cu Clio III”. Blocurile optice sunt frumos desenate, insa personal nu inteleg ratiunea pentru care grupul Renault a facut aceasta alegere pentru blocuri optice mari, cu pleoapa (gen Clio III).

E o moda invechita prematur. Acest emitator de lumina se vede noaptea intr-o cu totul alta forma decat ziua, pierzandu-si identitatea. Daca partea superioara a blocurilor optice ar fi fost ascunsa sub caroserie pana la acoperirea completa a pleoapei, vederea fata ar fi devenit mult mai personala, chiar mai agresiva.

Privita din lateral Sandero este banala, insa pastraza suficiente trasaturi care ii plaseaza aceasta banalitate in anul de design 2008. Spun asta gandindu-ma la desenul muchiei laterale serpuite, care pleaca de pe aripa fata, strabate ambele portiere si se opreste pe aripa spate. Din lateral, Sandero sopteste din nou – „sigur ca da, am si o verisoara numita Tiida”.

Din spate insa, Sandero nu se mai poate juca cu soaptele, intrucat are un design personal, in masura in care un reprezentant al pseudo-clasei „hatch de 4 metri” poate fi suficient de personal. Vazuta din spate, Sandero este una din cele mai frumoase hatchback-uri care circula pe strazile romanesti. Bineinteles, acest lucru poate fi apreciat de cineva care agreeaza acest tip de caroserie. Strict sub acest aspect, Sandero imi place mai mult decat fratiorii francezi 207 sau Clio III.

INTERIOR

Studiul interiorului incepe inevitabil cu locul soferului. Personal fiind un adept al pozitiei inalte la volan, am fost placut impresionat sub acest aspect. Incepand insa din acest punct, am inceput sa traiesc sentimente oarecum contradictorii…

1. Plusuri

Confortul scaunelor fata este foarte bun. Scaunele sunt suficient de ergonomice si au o manevrabilitate excelenta, cu o cursa suficient de lunga fata-spate, locul din spate pastrandu-si tot timpul functionalitatea. La acest capitol, Sandero este categoric peste noua Fabia, diferenta fiind atat de mare, incat ai senzatia ca sunt masini de clase diferite.

Bordul este frumos desenat, fiind tentat sa plasez simplitatea sa la partile bune ale masinii, nicidecum la cele rele. Aprecierea celebrului Jeremy Clarkson cum ca „Logan este masina si atat”, se potriveste perfect si la Sandero.

Locurile din fata ofera senzatia de spatiu la genunchi (spre diferenta de Logan), datorita redesenarii ingenioase. Mai exact, datorita preluarii liniei bordului Clio. Torpedoul se deschide in continuare peste genunchi (ca la Logan), dar acest aspect poate deveni un pretext extrem de convenabil, in situatia in care pe locul din dreapta se afla… un top model.

Locurile spate sunt mai mici ca la Logan, insa spatiul ofera un confort comparabil cu galonatele Grande Punto, noul Corsa, Clio III sau 207.

Portbagajul este mare si finisat suficient de ingrijit ca sa poti transporta in conditii decente si fara risc un brac german sau un pointer. Este ceva mai greu sa urci patrupedul in portbagaj din cauza pragului inalt de la marginea de jos, insa odata urcat cainele se poate declara multumit. Oricum, trebuie precizat ca pragul portbagajului reprezinta in sine o abordare destul de rudimentara pentru buna inchidere a hayonului.

2. Minusuri

Absenta comenzilor audio pe volan chiar si la versiunile superioare nu este normala pentru aceasta clasa auto. Este o echipare ce poate fi inclusa la securitatea activa alaturi de ABS.

Linia audio neintegrata in bord. Aceasta „scapare” suna a invitatie pentru micii gainari care fura scule audio din masini Daca uiti fata radio-CD-MP3-playerului montata, cred ca este suficient ca sa ramai si fara geamul lateral. Noroc ca acest tip de infractiuni au devenit tot mai rare de cand cu integrarea liniilor audio in bordul masinilor.

Pozitionarea incomoda a butoanelor de la geamurile electrice in bord si pozitionarea imposibila a butoanelor pentru geamurile spate. Primele pastreaza pozitia centrala in bord ca la Logan. Exista loc si pentru pozitionarea pe manerul usii, insa din otive care imi scapa acel loc a fost astupat cu dop de plastic si a fost preferata plasarea in bord. Butoanele geamurilor spate sunt pozitionate intre scaune, foarte in spate. Aceasta alegere a fost probabil facuta astfel incat toti ocupantii habitaclului sa poata manevra geamurile din spate folosind aceeasi pereche de butoane. Mi se pare o economie meschina. Oare cu cat s-ar fi scumpit Sandero daca i s-ar fi implementat sistemul de actionare geamuri la Clio? Sunt tentat sa cred ca raportul functionalitate/cost ar fi justificat aceasta echipare.

Lipsa (fie si ca optional a) climatizarii automate. Chiar daca, pentru cineva care nu s-a bucurat vreodata de aceasta echipare pe masina proprie, poate parea un moft, lucrurile nu stau chiar asa. Climatizarea automata are marele avantaj da a-si schimba singura parametrii de racire. Este un avantaj la drum lung, de-a lungul caruia alterneaza zonele puternic insorite cu cele mai racoroase. Marele mancator de combustibil numit Aer Conditionat, devine mai putin lacom.

LA DRUM

Haideti sa pornim motorul. Evident, pentru parcul de presa au fost pregatite doar motorizarile pe benzina de 1,6 litri 8 valve. Cealalta optiune, benzinarul de 1,4 litri, cred ca are doar rol de marketing, acela de a da posibilitatea unui client de a-si procura Sandero la un pret mai mic. Veti vedea ceva mai tarziu de ce fac aceasta apreciere.

Odata pornit motorul devine imediat clar ca Sandero este hatch-ul de 4 metri cu cel mai zgomotos interior. Pornirea motorului accentueaza trasaturile de „cheap car” (masina ieftina). In plus, trepidatia schimbatorului de viteze este atat de vizibila incat identificam un nou loc in care Dacia a obtinut scadere de costuri.

Sandero benzina 1,6 litri 8 valve nu este un sportiv. Chiar daca motorul are anumite capabilitati (90 de cai, nu-s chiar de colea…), transmisia ii plafoneaza orice urma de nervozitate. Indiferent de treapta de viteza in care te afli, daca incerci sa demarezi, ai senzatia ca ar fi trebuit sa retrogradezi treapta de viteza. Ok, o retrogradezi. Motorul urla mai tare, dar asteptata impingere din spatarul scaunului nu apare. Privind din acest unghi, nu inteleg care ar fi sensul motorizarii de 1,4 litri si 75 CP. Asa cum spuneam mai devreme, cred ca este doar marketing si atat.

Trecand peste momentul demarajului, la o viteza de croaziera de 90 km/h, Sandero nu va ofera doar cel mai bun consum al sau, ci si senzatia excelenta de „masina legata bine”, fiind rigida si stabila. Putati trai aceasta senzatie pe un drum liber, care sa va permita o mica joaca stanga-dreapta pe drum. O miscare similara celei de incalzire a pneurilor din Formula 1, dar de amplitudine mult mai mica, suficient cat sa simtiti ca masina sta bine lipita de drum.

Am simulat cateva situatii de urgenta si am franat brusc. ABS-ul asistat de EBV lucreaza discret, pedala neavand vibratii puternice asa cum se intampla pe versiunile mai vechi construite de Bosch. ABS lucreaza cu o eficienta comparabila (nu am facut masuratori exacte) cu a celorlalte modele din aceeasi clasa dimensionala, indiferent de pret.

CONCLUZII

Sandero este o masina foarte bine echilibrata, foarte bine legata, peste asteptarile pe care ti le ofera pretul sau. Diferenta de pret fata de restul hatch-urilor de 4 metri se justifica prin interiorul spartan si lipsa unor echipari trendy. Sa iti iei o asemenea masina cu 9000 de euro (toate taxele incluse) este o afacere buna, doar daca scopul tau este sa te misti si nu acela de a ii face invidiosi pe vecini.

Sandero este categoric peste ceea ce ofera Skoda in aceasta clasa, cu noua Fabia. Nu putem vorbi despre fiabilitate in acest moment, ci abia peste 9 luni – 1 an. Cel putin in aparenta, cred ca Sandero a reusit sa castige inevitabilul comparativ cu noua Fabia, fiind pentru prima oara cand un model Dacia se afla plasat in aceeasi clasa cu un model Skoda. Acest lucru reprezinta un pas mare inainte, pastrand (pana la proba contrarie) respectul cuvenit pentru fiabilitatea modelelor ceho-germane.

Sandero este o alegere corecta pentru o familie tanara care doreste sa isi cumpere o masina noua, fie pentru cotidianul urban, fie pentru concediu. Insa – in acelasi timp – Sandero ofera prea putin fata de asteptarile grandomaniei romanesti clasice, care va prefera probabil un SH „full options” alergat 100.000 km, indiferent de marca, dar care sa aibe neaparat bordul plin de comenzi.

Din aceasta cauza, ma astept ca pragmatismul vesticilor sa identifice mai usor avantajele Sandero decat o vor face esticii de varsta medie dominati de anumite reflexe de supradimensionare si tendinte de echipare superflua a masinii pe care o detin in fata blocului. Deoarece traim in hatch-Europa, cred ca Sandero va merge bine la export, mai bine decat Logan Sedan, insa fara sa egaleze succesul MCV.

De asemenea, sunt tentat sa cred ca simplitatea este un atu pentru Sandero chiar si pentru piata romaneasca, insa doar pentru tinerii cu venituri sigure (cei eligibili pentru acordarea unui credit), care apreciaza raportul excelent calitate-pret, fara a fi virusati de visul grandorii. Doar nemuritorul TIMP stie care este adevarul despre noua Dacie. Cu siguranta, la un moment dat, ni-l va impartasi tuturor…

  51 comentarii despre “Drive test – SANDERO, croi pentru familii tinere”

  1. Si care e problema daca romanii prefera sh pt ca esti mai bine vazut conducand ford,volkswagen sau audi ?Credeti ca occidentul nu este plin de oameni pt care momentul in care se urca intr-un mercedes coincide cu un”implantul de ego „(vorba reclamei dureros de adevarata ).Problema apare cand coboara din masina …..dar si pt aceasta avem leac ,purtam la vedere un breloc cu sigla masinii ….(mie nu imi place capacul ala de doza de bere din centrul volanului ,parca e indesat cu forta si lipit cu prenadez de un copil de clasa a doua )cred ca se joaca astia de la renault cu aluziile sau cu mesajele subliminale ,reflexe conditionate menite sa ne bine dispuna … dupa deschizatorul de bere ,acum avem si capac de doza de bere …..chic….

  2. mgp – nu am spus ca ar fi vreo problema, ci doar ca este un calcul gresit. Nu este nimic rau in a cumpara SH, ci doar gresit.

    Cat despre doza de bere, de acord 100%. ๐Ÿ˜€

  3. Iuliane, o fi sandero mai bun decat loganul dar cred ca sunt multe second hand-uri de un infinit de ori mai bune decat el.

    Parintii mei si-au luat masina, le-am adus un C220 CDI din 2002, 118.000km cu carte service si toate facturile si toate tuv-urilemasinii. Model Elegance adica toate dotarile inclusiv navi mare color, inafara de piele, cumparat la 9700 din Germania si la care mai adaug 1100 taxa. Nu stiu cat ajunge un sandero cu 4 geamuri si ac.. dar cred ca o fi undeva pe la 10.000.
    Nu cred ca cineva se poate bucura mai mult de un hatch ieftin decat de o masina ca asta.
    O obervatie interesanta ar fi ca 4 din vecinii mei, care in ultimul an si-au luat masini noi: CorsaD, Logan, Logan, Opel Astra Clasic, au regretat ca au dat pe masinile lor cat au dat in loc sa isi ia asa ceva.

  4. dinu – iti doresc sa te bucuri de achizitie cat mai mult. A fi un risc major sa cumperi SH, nu inseamna ca este obligatoriu sa bagi bani in masina.

    Oricum, o masina de 6 ani vechime nu-i tocmai un harb, insa poate incepe sa dea semne de oboseala. Dar – repet – nu-i obligatoriu.

    Apar dezavantaje la asigurare (mai mare), la inlocuire piese (cand va veni momentul), samd. De acord, poate fi o afacere buna, insa poate fi si un cosmar. Fiecare cu norocul lui.

  5. iulian, s-a inchis dicutia la taxa de prima inmatriculara din cauza ca parlamentul a votat eliminarea ei?..:)
    la sf saptamanii asteia ar trebui s-o achit si eu.
    din punct de vedere acte as putea circula pana la inceput de noiembrie cu numerele de afara dar oare se va lamuri treaba pana atunci?..
    concluzia mea e ca cu rar cu tot iti trebuie 2 luni sa-ti inmatriculezi un mijloc de locomotie..si nici nu termini bine ca poate tre’ s-o iei de la capat cu umblatul sa-ti recuperezi banii…asta este..
    toate bune tuturor!

  6. dorin – topicul se cam trecuse. In plus s-au strand peste 700 de comentarii si pagina mergea din ce in ce mai greu.

    Cat despre ridicarea taxei, sunt sigur ca mai dureaza cel putin 2 luni. Cred ca se vor lauda cu ridicarea taxei la alegeri…

  7. o sa aplic zicala cu ce-i in mana nu-i minciuna..si o sa merg pana la capat ๐Ÿ™‚
    de-o fi sa se dea banii inapoi…o sa mai fac un efort sa-i recuperez. bafta tuturor!

  8. ps. partea buna este ca am descoperit un site interesant aici. felicitari!

  9. eu ti-am zis ca am un BMW 316i din 90(inmatriculat prima data in 93),e full options fara navigatie,tempomat si calculator de bord dar am curaj sa zic ca e mai bun ca un LOGAN din 2005(„la ora actuala”).Am gasit datele de pe placuta de la motor: LF65A-2106126,90BAR-04H93,H41-516.Te rog mult poate i-ti dai seama care e codul motor si i-mi zici ce norma EURO are (daca are!)!

  10. P.S. Oricum i-ti multumesc mult pentru raspunsuri!!

  11. soky – esti absolut sigur ca masina este produsa in 1990 ? Datele de pe placuta indica un an de fabricatie minim 1991. Este posibil sa i se fi schimbat/upgradat cumva motorul in 93 si sa se fi emis un nou brief? Doar intreb… crezi ca este posibil?

  12. Buna ziua va rog frumos sami spuneti daca un Peugeot 405 GRDT tip 4ED combi fabr. 01.07.92′ cu numar sasiu VF34EDHY271208042 si motor tip DHY 10CU7G6003708 1905cm diesel are euro2 sau la ce norme se incadreaza. Multumesc

  13. Pai daca asa este ca al 10-lea caracter de la seria de sasiu e anul fabricatiei atunci la mine fiind „0” cred ca e din 90.(seria sasiukui e: WBACA81040AC41111).Totusi are macar EURO1?Multumesc mult!

  14. Va rog poate i-mi spuneti si mie ce norma EURO are un Renault Master din 2006,motor de 2500cmc DCI cu urmatoarele date:MASTER LKV L3HZ 3,5T 2,5 DCI 84KW VF1-FDCUL6-35761249 TYP MA2KL5LM B861781 ARKTIS-WEIB/389 HOLZ PAKEL7PKLM4T-VERR LRHOLZ2706MF.Nu stiu care ar putea fi codul motorului de aceea am trecut toate datele.Va rog mult sa ma ajutati daca se poate!