apr. 042008
 


Noul model matematic al taxei este echilibrat. De aceea, el indeparteaza acuzele de protectionism pentru masinile din parcul de „buy-back” al importatorilor de masini noi. Cu toate acestea, raman cateva detalii legate de aceasta taxa blestemata, care – daca nu vor fi lamurite – romanii vor continua sa se simta furati. Haideti sa le analizam pe rand…

1. Prima versiune a taxei, declarata ilegala atat de Comisia Europeana cat si de mai multe instante romanesti, continua sa fie incasata. De ce? Care este ratiunea pentru care statul roman continua sa desfasoare cu buna stiinta un demers ilegal (legea europeana prevaland in fata celei nationale)?

Daca vom intra din nou in discutii despre cat de subtire este bugetul amaratei noastre patrii, nu ajungem nicaieri. Guvernul se jura ca banii nu sunt necesari la buget, ei fiind directionati integral catre mediu. Spatiile verzi si pistele de biciclisti pot astepta 3 luni pana la intrarea in vigoare a modelului corectat, nu-i asa? De ce se fac in continuare incasari ilegale in numele Guvernului Romaniei? Aici trebuie dat un raspuns…

2. De ce a apelat Guvernul la o formula care include „norma Euro” PLUS „emisiile de CO2”? De ce nu s-a ales doar unul din cele doua modele? Ce sens face aceasta abordare?

In Europa exista taxe pe CO2 (taxa indirecta pe consumul de combustibil) si taxe pe noxe (taxe directe pe nivelul normei Euro). Cu exceptia Romaniei, nimeni nu amesteca cele doua modele. Pentru modelul pe CO2 exista pragul de 120 g/km sub care orice masina este scutita de taxe. Nu si in Romania. Datorita taxei „hibride” (avem si noi hibridele noastre…), in Romania pot fi taxate si masini cu emisii mai mici de 120 g/km, datorita componentei pe noxe a formulei.

In schimb, in Romania scapi de taxa daca ai o masina Euro5, indiferent de emisiile de CO2 !! Imi scapa logica in virtutea careia au fost imbricate doua taxe distincte, cu doua filosofii complet diferite, care se anuleaza reciproc. Cum se explica aceasta ciudatenie?

3. Va rog sa urmariti cu atentie urmatorul rationament. Alegem norma Euro 4, precizand ca demonstratia este aceeasi pentru orice alta norma. La Euro 4 alegem o motorizare de 1400 cmc si una de 1401 cmc.

La cilindreea de 1400 cmc datoram 0,2 euro pentru fiecare cmc, in timp ce la cilindreea de 1401 datoram cu 50% in plus. Daca la motorul de 1401 dam la o parte 1 cmc, ne raman 1400 cmc. De ce trebuie taxati cu 0,3 euro? Polueaza ei mai mult decat cei din motorul de 1400? Nicidecum, fiind vorba de cilindree egala si norma Euro identica!

Prin urmare, la cilindreea de 1401 cmc, calculul corect ar trebui sa fie urmatorul:
(1400 cmc x 0,2 euro) + (1 cmc x 0,3 euro) = 280,30 euro.
Si nu (1401 cmc x 0,3 euro) = 420,30 euro… Adica 140 euro diferenta, fara sa mai calculam taxa pana la capat.

Pana la 1400 cmc trebuie facut calculul cu 0,2 euro/cmc, iar valoarea urmatoare din tabel (0,3 euro, corespunzatoare intervalului 1401-1600 cmc) trebuie aplicata doar pentru ce depaseste 1400 cmc!

Detaliul nr.3 este o grosolanie a Guvernului. Un detaliu necunoscut Comisiei Europene. Comisia crede ca Romania isi calculeaza taxa corect si de aceea a aprobat aceasta varianta de taxare. Ei nici nu banuiesc ca autoritatile romane se prevaleaza de orice smecherie de 2 lei (vechi) ca sa mai ciupeasca un ban in plus.

Daca aveti cea mai mica senzatie ca exageram, va rog sa recititi un articol care – probabil – a trecut neobservat la vremea lui: UE informata gresit – impozit Logan, 2€ /an ?”. Pana pe 10 Aprilie, vom definitiva toate obiectiile. Aceasta taxa este „o sarcina fiscala injust asezata”. Pentru detalii, consultati Constitutia Romaniei, art.56, alin (2)…

  46 comentarii despre “Taxa AUTO – trei detalii greu de inteles”

  1. sirbu – pe scurt: nu exista o asemenea taxa.

    – pe larg: presa a speculat ca ar putea aparea acesta cheltuiala daca emisiile de co2 ar trebui masurate prin test dinamic. Probabilitatea de a seintampla acest lucru este sub 1%, intrucat la noi vor plati taxa cu componenta co2 doar masinile Euro3 si Euro4.

    Euro3 a fost reglementat in 1998 si implementat in UE intre 1 ian 2000 si 1 ian 2001. Obligativitatea de a fi masurate emisiile de co2 de catre producator a fost implementata intre 1 ian 1997 si 1 ian 1998.

    Prin urmare nu vad cum ar putea exista vreun Euro3 fara emisii date de producator. pot fi masini care nu au inscrisa aceasta valoare in brief, dar asta nu exonereaza RAR de obligatia de a avea informatia tehnica ceruta de lege pentru a se putea calcula noua taxa.

  2. salutari
    uite eu ma bat cu acest sistem deja de mai bine de 6 luni
    am cump anul trecut o masina euro 3 mot 2200…ma luasem dupa net si zvonuri …avand in vedere dupa noul calcul ce urma sa intre de la 1 ian 2008 trebuia sa platesc 1600euro..inca acceptabil fata de 2800euro {masiana ma costat 5650euro din 2001-limuzina}-dupa toate astea am vaz ca se amana am mai bagat 500 de euro in nr provizorii dupa care frumos am parcato..in fata blocului..asteptand luna iulie..pt ami reduce acea afurisita de taxa de inmatriculare..dar uite ca e 17 iunie 2008 campania a trecut,,si NIMENI NIMIC…parca sa uitat totul..deci dragi romani..noi suntem un neam de ckt…in ungaria dupa 3 luni au iesit in strada..la 2 luni si-au recuperat banii..si acuma au ajuns ca noi romanii sa le cumparam masinile si iei sa se intrebe de ce suntem noi asa de blestemati-de la nea ‘Ceasca incoace..nimin nimic dar nimic nu sa schimbat..suntem de toata jena!multumesc pt acet articol
    PS:am ajuns in instanta pt a cere nr provizorii roamanesti pana la elucidarea taxei..asta din aprilie incoace..nimka..nimika..stau si ma uit la masina..si imi blestem zilele ca m-am nascut in tara asta frumoasa si splendida!

  3. adrianooo – nu putem avea respect pentru furia ta DECAT DACA ai si tu respect pentru noi.

    Pe TotalAuto.ro limbajul decent este obligatoriu. Deocamdata ne limitam la stergerea comentariilor cu injuraturi. Data viitoare banam.

    Te rugam sa nu ne indepartezi de tine…

  4. ok..am inteles..dar acuma ce se stie?intra la 1 iulie legea in vigoare sau nuh?

  5. adrianooo – OUG 50/2008 a fost publicata in Mon.Oficial. Ea saraca va intra negresit in vigoare.

    Nu stim daca guvernul isi va respecta propriul OUG. In mod cert, taxa veche isi va inceta valabilitatea. Nu stim daca finantistii vor fi capabili sa o colecteze pe cea noua.

    Din acest film cu suspans lipseste doar Bruce Willis…

  6. deci e sigura treaba sau nu cu taxa de la 1 iulie..sau iara-si trag de timp..as curios de unde vor returna banai pt acei romani care au platit dupa vechiul sistem..suntem de cacao..

  7. adrianooo – mai sigur decat un OUG publicat in Monitorul Oficial, nu cunosc. Nimeni nu poate insa prezice daca guvernul isi va respecta propria ordonanta sau nu…

  8. cum draci nu se stie inca, adica suntem in iulie 23…si nimik nu se mai zice ce taxa..totul a fost pt campanie…mancalar dracii pe Tariceanu si pe Vozganian..ce tara ………………………de tot rahatul
    mai bine ma nasteam in KONGO macar stiam si ma conformam cu faptul ca nici altii nu au sunt saraci….dar aici unii romani au atatia bani de se scalda in iei pe cand altu moare de foame!

  9. cum puteti sa ma faceti sa inteleg ca o masina sh din ue are in carte euro3 si R.A.R. de la noi zice ca are euro2

  10. costel – mergand pe mana dvs ca aveti 100% dreptate, nu exista nicio explicatie. Chiar scrie negru pe alb in carte Euro3? Daca da, puteti face contestatie.

    Ar putea interveni totusi o mica confuzie in cazul in care scrie cumva pe carte ceva gen E3 sau D3, care nu au legatura cu norma Euro3. In acest caz RAR poate avea dreptate.

  11. in brif tre sa scrie euro 3..daca scrie asa atunci as handicapati aea..rau de tot!apropo..cititi.si mirativa

    http://www.infoportal.ro/presa~info-556045.html

  12. acum sai vad pe romanasii nostri ce vor face..inpreuna cu chiorul de BASE si lingaul de TARICEANU!!!!!!!oh yeahhhhhhhhhhhh

  13. adrianooo – este posibile ca banii sa fie inapoiati INTEGRAL. Vom vedea dupa votul din Senat. Poate fi si mai distractiv decat credeai :mrgreen:

    Stirea cu restituirea diferentei ascunde multa birocratie…

  14. asa sa fie..in sfarsit..sper sa iasa bine!

  15. imi pare rau ca va fac prosti pe toti. bateti-va si voi capul cu bicicletele. nu polueaza deloc. la ce ne trebe masini? vosganian are 75000 euro salar pe 2007. mai e ceva de comentat? imi voi cumpara masina si va arata foarte bine! am sa scriu pe ea RABLA TARICEANU-VOSGANIAN. PNL – Promovam Romania!