feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. iulian cum faci fata la atatea mesaje? 😛 .. mereu esti atent la semiforumul asta 🙂

  2. e micul meu secret… :mrgreen:

  3. IULIANE cu statul care inapoiaza bani mai greu … faptul ca exista 1 proces castigat definitiv si inca nu stiu cate castigate in judete e o chestiune, banii inapoiati respectivilor este una diferita… oamenii au hartiile de judecata in mana, asta e bine, dar stai sa vezi cat va dura executarea silita a finantelor publice … pt ca daca oamenii vor banii inapoi asta vor fi nevoiti sa faca… o persoana abilitata mi-a spus – minim 6 luni …

  4. dan – presa a dat cel putin 3 cazuri de castigare a proceselor. Sunt sigur mai multe.

    6 luni e cam prea mult. Nici macar procesul nr.1 nu a durat 6 luni.

  5. iulian
    ue cica ar fi acceptat noua formula de calcul dar nu se specifica nimic de valorile taxei…..
    tare mi-e frica sa n-avem surprize

  6. comisia da comunicat cand ajunge la o intelegere. deocamdata e numai tacere…

  7. cand am zis 6 luni nu m-am referit la proces, procesul tine maxim 2 luni; acum merge si mai repede 4-6 saptamani pt ca exista precedente; eu ma refeream ca pe mine unu nu ma incalzeste cu nimic ca am hotararea judecatoreasca in buzunar; eu vreau bani in cont! cu partea asta e mai greu… aici ziceam de cele minim 6 luni, pt ca nu trebuie sa credem ca merge X-ulescu cu hotararea judecatoreasca in mana la Trezorerie si aia : hop , cu banii! nici vorba ! vor trebui executati silit , si asta ia timp ! minim 6 luni , eu asa am auzit …

  8. am inteles – despre partea cu executarea nu stiu exact cum s-a derulat. Executarea silita o face executorul judecatoresc – cu sentinta in mana merge peste ei si ii executa silit – nu trebuie sa mergi tu. Statul e solvabil si nu se poate sustrage executiei ca o persoana fizica 😀

    executarea costa, dar SIGUR mai putin decat taxa auto :mrgreen:

  9. vrea sa cumpa un opel zafira 1.6 benzinar din 2001 cum sa verific daca este sau nu euro4

  10. Luci – opel din 2001 are sanse mari sa fie Euro3. Cel mai sigur ar fi sa ne spui codul motorului, care trebuie sa apara fie pe placuta producatorului (lipita pe motor) fie in brieful masinii.

    Ar trebui sa arate cam asa „litera 16 litera litera litera”. Ai grija ca prima litera sa nu fie X (adica sigur Euro2).

  11. abia astept ultima varianta desi cunosc in general pt.un amarit de GOLF III din 1995 euro 2 cit ar trebui sa platesc.Am si un mercedes C220 din 2001 adus tot de afara.ceea ce ma intriga cel mai mult este faptul ca s-au depus multe eforturi pt.eliminarea acestei taxe si tot degeaba,de parca aceasta tara ar fi ograda lui Tariceanu si face exact ce vrea el,absolut nimeni nu-l clinteste din asta.Mare lucru!

  12. Aceasta varianta a taxei este batuta in cuie? Oare nu se va mai schimba,ma gindesc ca dupa marele eveniment 2-4 apr. sa revina cu ceva majorari pentru recuperarea cheltuielilor suportate cu acest prilej?Ceea ce este sigur in tara asta „cum sa mai scoata bani din buzunarele noaste,a muritorilor de rind”.

  13. rodica – daca intrebarile nu sunt retorice, ar trebui spus (inca o data) ca exista o data limita convenita cu Comisia Europeana – 1 iulie 2008. Daca aceasta data va fi depasita, probabil ca vom fi nevoiti sa platim amenzi mari. Sunt foarte curios daca aceasta caragialesca presa romaneasca va fi la fel de virulenta pentru a sustine ca cei vinovati sa suporte amenzile si nu bugetul de stat.

    „Inca din pashopt…” 😀

  14. Iulian-au inceput deja speculatiile in presa,(mai mult sau mai putin avizate)se vorbeste det taxa pe emisiile de CO2 la masinile cu euro 3si euro 4 iar la cele cu euro 2 euro 1 sau non euro se zice de o taxa pe catalizator??? sau mai rau de niste teste la RAR pentru determinarea tuturor emisiilor. defapt care e treaba? pina la urma tu nu vorbesti (de pe surse )esti unul dintre cei mai documentati in domeniu. multumesc de raspuns!

  15. gelu – speculatiile din presa au o baza reala. Asa cum am incercat sa subliniez si in articolul la care facem aceste comentarii, toate tarile care merg pe taxa pe CO2 trateaza diferit masinile sub Euro3, mai exact pe cele produse inaite de 1998.

    Acest lucru este normal. Avand in vedere ca Norma Euro3 a fost decisa in 1998 si a intrat in vigoare de-a lungul anului 2000 (de la 1 ianuarie 2000 pentru modelele nou lansate si de la 1 ian 2001 pentru absolut toate masinile) – e limpede ca un Euro2 inseamna automat o masina mai veche de 6 ani de zile, adica o masina pentru care nu mai garanteaza producatorul nici macar formal.

    Sa iti cumperi o masina mai veche de 6 ani (sau peste 100.000 km) inseamna un risc urias. Vanzatorul de Euro2 isi va lauda intotdeauna masina (inclusiv pe net si inclusiv AICI).

    Stii cum sunt numiti clientii in anuraj, printre amici? „fraier”! „Cumpara fraierii astia orice” – auzita cu urechile mele.